Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt noen år med å føle at livet er virkelig meningsløst ettersom jeg ikke har noen spesielle hobbyer eller interesser å drive med. Er spesiellt vanskelig i disse tidene hvor jeg ikke lenger jobber, men er på skole en dag i uka for å utdanne meg til noe jeg ikke er sikker på om jeg vil bli. Har fagbrev fra før, men nå prøver jeg noe annet. Er redd for at jeg ikke trives med denne utdanningen heller som fører til at det blir vanskeligere for meg å få jobb siden jeg bytter ofte (er 20år og har jobbet i 2 år som lærling + 2 sommerjobber). 

Jeg har prøvd mange forskjellige hobbyer som mange typer sport, blandt annet fotball, håndball, volleyball, skøyter, gå turer og tae kwon do, tegning og å ta bilder. Gikk i korps i 9 år og byttet instrument i gjennomsnitt hvert 1,5 år. Sitter mye på pcen og føler at jeg kaster bort livet og lurer på hvorfor jeg blir lei av ting så fort. 

De eneste tingene som bringer meg glede i livet er min forlovede og kaniner (noe jeg ikke kan ha før om mange år), og samboeren min er jo mye opptatt med sitt så jeg kjeder meg en god del. Vet ikke helt hva mer jeg kan prøve fordi jeg kjøpte en Wii for å spille et spill på og brukte den i en ukes tid også aldri mer. Jeg har kjøpt et tegnebrett som snart kommer i posten og er redd for at den får en lik skjebne. 

Har ikke noen venner egentlig heller så jeg har ingen grunn til å forlate huset annet enn for å handle dagligvarer. 

Håper jeg kan få noen hjelpsomme råd her. Har hørt og prøvd det meste og jeg vet ikke hva jeg burde gjøre. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du merket noe til hvorfor du går lei av de tingene du prøver? Du har jo prøvd en del forskjellig, men det er utallige hobbyer igjen du kan prøve. Felles for dem alle er at de krever at man setter av tid til det, og det kan være lurt å legge vekk mobilen hvis man blir forstyrret av den.

Noen er glad i hobbyer som skaper noe (hagearbeid, 3D-printing, fotografering), andre i ting som gir noe til andre (frivillighetsarbeid, trener/leder), og atter andre i ting som gir glede til seg selv (gaming, trening, bøker, slektsforskning). Det er ikke nødvendigvis så lett å vite hva man selv kan bli fascinert av. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Zlatzman skrev (12 timer siden):

Noen er glad i hobbyer som skaper noe (hagearbeid, 3D-printing, fotografering), andre i ting som gir noe til andre (frivillighetsarbeid, trener/leder), og atter andre i ting som gir glede til seg selv (gaming, trening, bøker, slektsforskning). Det er ikke nødvendigvis så lett å vite hva man selv kan bli fascinert av. 

Tusen takk for råd, skal prøve å tenke over hva som gjør en hobby gøy 🙃

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+1423
On 2/15/2021 at 4:20 AM, shskch said:

Sitter mye på pcen og føler at jeg kaster bort livet

Du har ikke vurdert å lære deg koding/programmeringsspråk, med all den tiden du tilbringer foran PCen? Kanskje det er noe som kunne tenkes prøvd? Finnes gratis sider som kan lære deg ulike typer program-språk. Har selv prøvd å lære meg ulike kodespråk som HTML, Python, CSS osv gjennom nettsiden Codecademy (men krever at du oppretter bruker der). Kanskje ikke det ''mest morsomme'' forslaget fra meg, men hvem vet - kanskje vil du få bruk for kunnskapen her? Eller bare det å kunne lære noe nytt? :-)

Lenke til kommentar
shskch skrev (På 15.2.2021 den 4.20):

Jeg har slitt noen år med å føle at livet er virkelig meningsløst

Hvor mange år har det vært slik? Kan du huske at det begynte å bli slik ved en spesiell hendelse, eller i samband med noe annet?
Hvordan husker du tiden før det du opplever nå (altså barn- og ungdomstiden)?

Lenke til kommentar
Skandinav skrev (6 timer siden):

Hvor mange år har det vært slik? Kan du huske at det begynte å bli slik ved en spesiell hendelse, eller i samband med noe annet?
Hvordan husker du tiden før det du opplever nå (altså barn- og ungdomstiden)?

Tror det begynte litt når jeg var på ungdomsskolen så vart det værre etterhvert, vil si 5-6 år har det vært sånn. Jeg har vært med i korps i 9 år og det tror jeg har gitt meg et dårlig forhold til ferdighetsbaserte hobbyer så jeg sluttet for 2 år siden også fordi jeg var lei av det. Før den tiden var jeg mindre bekymret for fremtiden selv om ting ikke var så forskjellig med antall venner og generell trivsel. 

Etter å ha tenkt mye på hva som passer best og i håp om å engang oppnå en drøm jeg har hatt lenge så har jeg bestemt meg for å søke på påbygg til høsten. Etter det vil jeg søke på lektorutdanning fordi for min del er det viktig at jeg synes de 'værste' oppgavene i en jobb er innenfor. Er derfor jeg ikke vil bli helsefagarbeider siden jeg ikke liker å ta på folk...  Drømmen min er å bo i et utenlandsk land (vet ikke hvor lenge) og med lektorutdanning kan jeg få muligheten til å lære bort engelsk eller norsk i andre land.

Jeg vet at min forlovede ikke vil flytte fra Norge, men da er jeg hvertfall nærmere drømmen min. Selv om det er lite sannsynlig så kan det jo hende at ting forandrer seg om noen år. 

Håper at erfaringene mine kan hjelpe noen andre også :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...