Gå til innhold

Ta fag som privatist samtidig som studie


Hornisten

Anbefalte innlegg

Jeg studerer bachelor i økonomi og administrasjon nå og har begynt å kjenne på at jeg vil utdype meg innenfor data i stedet. Problemene er mange. Lånekassen for eksempel gjør det svært vanskelig for meg å skulle droppe ut nå (går andre året, 4. semester) da jeg vil kunne få problemer med omgjøring av lån til stipend om jeg ikke skulle klare å fullføre en grad. 

Litt om meg og min situasjon:

Jeg er fulltidsstudent og borteboer så jeg får fullt lån og stipend av lånekassa. Min intensjon med studiet har blitt at jeg ikke bryr meg vanvittig mye om jeg får en E eller B, bare jeg består faget og graden er jeg fornøyd. Jeg hadde lenge fått inntrykk av at økonomi var riktig for meg ettersom jeg liker matte og tall veldig godt, men de som sa at det var riktig for meg tok jo helt feil. Økonomi og administrasjon er jo 70% såkalte "myke" fag med drøfting og trekke konklusjoner, mens resten er regnskap og modeller. Og ja, jeg vet at jeg burde lest meg opp på dette før jeg søkte, men det var ingen, verken lærere, familie, venner osv., som sa at jeg burde lese meg opp på fagene. Jeg mangler jo da r1, r2 og fysikk 1 (ingen fortalte meg at realfag kunne være greit å ha, i tillegg til at skolen min ikke tilbød linja mi r2 da det faget krasjet med et annet fag vi hadde) for å kunne søke meg videre på f.eks. data. 

Jeg må legge til at jeg har tenkt på dette lenge nå. Jeg vurderte å droppe ut for å ta halvårig realfagskurs i Trondheim eller et helt år med forkurs, men etter en snakk med flere veiledere, foreldre, venner osv. kom jeg til konklusjon med at jeg bare skal fullføre graden (det er noen fag siste året jeg tenker kan være interessante). En av veilederne kom med et tips om at kanskje tres-semester kan gå ann, men jeg vet ikke om det kan blir for hardt? Jeg er jo veldig glad i matte og har allerede tanker om å kjøpe bøker for å jobbe med dette på siden. 

Men spørsmålet mitt er om noen synes det er en god idé eller om noen har tatt opp fag samtidig som man studerte på universitet/høgskole? Hvordan blir det eventuelt med eksamen? Hva om privatist-eksamen krasjer med eksamen jeg allerede har? Vil jeg kunne få støtte som privatist? Har jeg gode muligheter eller blir det et vanvittig arbeid? Gjerne kom med tips om hva du/dere ville gjort om dere stod i samme situasjon, og takk på forhånd!

Jeg føler meg fortapt i feilvalg og et hav av studier som virker interessante.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du tek privatistfaga på samme skule som du i studerer på så er det større sjangs for at du kan få administrasjonen til å prøve å unngå at eksamenskollisjon. Utanom det så må du rett og slett velge kva eksamen du vil møte opp på dersom du får to eksamenar på samme dato.

Eg tenker at det er fornuftig å fullføre bacheloren om du klarer det. Må du droppe ut så er det ikkje eit veldig stort tap, det er uansett mange som ikkje fullfører på "normaltid" så om du hopper så taper du berre to år. I realiteten taper du kanskje litt mindre ettersom nokre av studiepoenga du alt har tatt vil kunne brukast til å bygge opp den nye graden som du tar tek seinare.

 

Eg vil anbefale deg å prøve. Du har svært lite å tape på å prøve. Blir det for mykje arbeid så er det berre å melde seg av eksamenen.
Det som kanskje er viktigast er at du er tydeleg ovanfor deg sjølv på kva du skal prioritere.
Fokuser på å fullføre bacheloren, og les på dei andre faga når du har ledig kapasitet. Ikkje legg for mykje arbeid i realfaga som du vil ta, alt du treng er ein ståkarakter slik at du kvalifiserer til den utdanninga du vil ta etterpå.

Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon som deg, ferdig med bachelor i økonomi og ønsket å studere noe innenfor data. Tok dermed realfag-forkurs for ingeniør hos NKI ( nettbasert) mens jeg gikk tredjeåret på økonomi. Det gikk greit det, var allerede vant til å studere og hadde motivasjonen. Du nevner at du er glad i matte så æ tipper tresemester-ordningen burde gå helt fint for deg.

Planen min var egentlig å ta dataingeniør, men jeg endte opp med  å velge Business Analytics spesialisering på master i økonomi. Her lærer man en del om programmering, data science, maskinlæring og statistikk. Synes det er veldig interessant foreløpig og planlegger å ta informatikk emner ved siden av og etter studiet slik at æ forhåpentligvis også kan få en utviklerjobb senere hvis jeg ønsker det.

Endret av Notyri
Lenke til kommentar
Notyri skrev (På 21.2.2021 den 21.37):

Jeg var i samme situasjon som deg, ferdig med bachelor i økonomi og ønsket å studere noe innenfor data. Tok dermed realfag-forkurs for ingeniør hos NKI ( nettbasert) mens jeg gikk tredjeåret på økonomi. Det gikk greit det, var allerede vant til å studere og hadde motivasjonen. Du nevner at du er glad i matte så æ tipper tresemester-ordningen burde gå helt fint for deg.

Planen min var egentlig å ta dataingeniør, men jeg endte opp med  å velge Business Analytics spesialisering på master i økonomi. Her lærer man en del om programmering, data science, maskinlæring og statistikk. Synes det er veldig interessant foreløpig og planlegger å ta informatikk emner ved siden av og etter studiet slik at æ forhåpentligvis også kan få en utviklerjobb senere hvis jeg ønsker det.

Du fikk vel ikke realfagspoeng hos NKI? Og hvordan gikk det med eksamen? Det kræsjet ikke liksom?🙈

Lenke til kommentar

Nei jeg tok forkurs for ingeniør og det gir ikke realfagspoeng nei. Men tar du fult forkurs inkludert norsk og teknologi så konkurrerer du i opptak av til ingeniørstudier med karakterene du fikk på forkurset, altså at du havner i en egen forkurskvote.

Eksamen gikk greit, men det var mange arbeidskrav, 11 i matte og 6 i fysikk tror jeg det var.

Og nei det krasjet ikke med eksamene, så det va jo flaks.

Endret av Notyri
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...