Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fjær til støtdemper, dyrt?


maxijoker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sydvest skrev (3 timer siden):

Er det ikke fordel å bytte på begge sider? For å ikke få ujevn demping på høyre og venstre side.

Jo, jeg var innom tanken å bytte på begge sider. Tenker meg at innen 2 år er gått, så er også andre siden knekt. MEN til en pris av 17-1800 kr per stk.? Hmmm.

Lenke til kommentar
5 hours ago, maxijoker said:

Jo, jeg var innom tanken å bytte på begge sider. Tenker meg at innen 2 år er gått, så er også andre siden knekt. MEN til en pris av 17-1800 kr per stk.? Hmmm.

Pris er helt innafor etter mitt syn. Bakfjærer til ene bilen min koster 4000,- pr stk og til den andre rundt 1600,-.

Lenke til kommentar

Du får kjøpt billigere deler fra Autodoc i Tyskland, 1 ukes leveringstid. Der fant jeg Eibach (kjent og godt merke) til en 2014 T5 for 500kr pr stk, pluss frakt, inkl mva. Så du kan slippe unna med ca halve deleprisen.

Jeg anbefaler også skifte på begge sider samtidig, da fjærer har en tendens til å sette seg og sige litt etter noen år som gjerne betyr at bilen blir litt skeiv. :)

Lenke til kommentar
iknutis skrev (På 15.2.2021 den 8.35):

Du får kjøpt billigere deler fra Autodoc i Tyskland, 1 ukes leveringstid. Der fant jeg Eibach (kjent og godt merke) til en 2014 T5 for 500kr pr stk, pluss frakt, inkl mva. Så du kan slippe unna med ca halve deleprisen.

Jeg anbefaler også skifte på begge sider samtidig, da fjærer har en tendens til å sette seg og sige litt etter noen år som gjerne betyr at bilen blir litt skeiv. :)

Takk for info, 2 stk. til under 1200NOK, all inclusive, underveis. Helmax :)

Lenke til kommentar
NoBo skrev (5 timer siden):

Kommer helt an på kjøremønster (ofte med tung last?), veistandard, bilens alder etc.  Kan godt være at demperne holder 50k+ km til men de er uansett nærmere utslitte enn nye.

Du har sikkert mye rett i det du mener. Nå vil jeg likevel avvente til neste PKK, og se om jeg da vil få en "toer" på nedslitte støtdempere. Det fikk jeg ingen anmerkinger/opplysninger om denne gang og derav må jeg stole på fagfolket og hva de opprinnelig har anført i deres evaluering/rapport. :)

Lenke til kommentar

Bare tull å komme med masse egne deler til verkstedet. Hvis de først skal gjøre jobben er det like greit at de står ansvarlig for delene brukt. Gud hvor kjedelig det må være å komme med egne støtdempere/fjærer så plutselig passer disse ikke etter avmontering.. Eller en ulyd etter byttet som de kan avskrive.. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 timer siden):

Du må regne med å bytte de selv

Svært få verksteder som tillater at du kommer med egne deler når de kan skaffe de selv

Joda, "alle" gjør det! 

I regnestykke ra bilverkstedet 

Dubious skrev (13 timer siden):

Du må regne med å bytte de selv

Svært få verksteder som tillater at du kommer med egne deler når de kan skaffe de selv

Ikke noe  problem med å ta med egne deler på eget garanti ansvar.

I tillegg ble utregnet arbeidstid et helt annet regnestykke. Fra beregnet 1 times arbeid per fjær, til 2.5 timer!

Likevel, ved å bestille delene fra utlandet er besparelsen omtrentlig 2 tusenlapper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...