Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Blir bilen min godkjent på EU-kontroll med ødelagt vindusvisker på bakruten?


Lars1882

Anbefalte innlegg

Viskeren på bakruta på min 2014 Mercedes A-klasse har begynt å oppføre seg merkelig etter at de ble kaldt ute. Den har vært sånn i en måned eller to nå. Noen ganger visker den ca 15 cm og stopper. Hvis jeg skrur den av og på, går den 15cm til. Sånn holder den på. Andre ganger virker den ikke i det hele tatt.

 

1. Jeg skal ha bilen på EU-kontroll til uka. Vil den få 2er feil på dette, og ikke gå gjennom?

2. Hva kan være feil, og hvordan kan jeg fikse det? Kan det være motoren, eller hadde den i så tilfelle vært helt død hele tiden?

 

 

Takknemlig for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Jeg trodde kanskje regelen var noe a la "Hvis den har bakvisker fra produsent er det påkrevet at bakvisker fungerer ved PKK"!?

 

Takk for tips og info! Men jeg kommer nok ikke til å gjøre det, for jeg vil jo ha en fungerende bakvisker. Og dersom bare "tappen" står igjen etter at viskeren er demontert, så vil jo kontrolløren se at "her skulle det vært en vindusvisker"..?

Endret av Lars1882
Lenke til kommentar
Dubious skrev (Akkurat nå):

Du får feil på det som ikke fungerer, uansett hvem som har montert det og om det er orginalt eller ikke

Tar du av viskerarmen, altså ikke bare viskerbladet, så er det ikke noe feil å finne.

Det blir nok en ener feil visst de sjekker det i det hele tatt. Ener feil får man godkjent for.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (38 minutter siden):

Det blir nok en ener feil visst de sjekker det i det hele tatt. Ener feil får man godkjent for.

ikke nå lenger nei,virker ikke ene skiltlyspæra,så blir ikke bilen godkjent,alle ener feil skal nå godkjennes,ellers så går ikke bilen gjennom eu

Lenke til kommentar
Oter skrev (4 minutter siden):

ikke nå lenger nei,virker ikke ene skiltlyspæra,så blir ikke bilen godkjent,alle ener feil skal nå godkjennes,ellers så går ikke bilen gjennom eu

Det står på vegvesenet sine sider at: 1: Mindre feil/mangel som må rettes, men som ikke har betydning for om kjøretøyet kan godkjennes.

Lenke til kommentar
Lars1882 skrev (22 timer siden):

1. Jeg skal ha bilen på EU-kontroll til uka. Vil den få 2er feil på dette, og ikke gå gjennom?

2. Hva kan være feil, og hvordan kan jeg fikse det? Kan det være motoren, eller hadde den i så tilfelle vært helt død hele tiden?

1. Som andre har svart, så tar du bare av viskeren "ved roten". Da går den igjennom. Er derfor man ser mange biler rundt om som bare har stubben igjen på bakrute-viskeren.

2. Siden den går litt, og så stopper, og deretter gjør det samme igjen etterpå, vil jeg anta det er noe i veien med bryteren som bestemmer hvor viskeren skal parkere. Kanskje kontaktene er irret, slik at den bryter på helt feil sted. Jeg hadde nok forsøkt å ta av mekanismen, demontert den og rengjort den, pusset kontaktene og smurt tannhjulene inn med litiumgrease på nytt. Om det ikke hjelper får du sikkert tak i en brukt mekaniske til en rimelig penge. Evt. bare la den være av. Som sagt, det er ikke påkrevd med bakrute-visker. Mange biler har det ikke i det hele tatt, selv om jeg personlig mener alle burde ha det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kajac said:

1. Som andre har svart, så tar du bare av viskeren "ved roten". Da går den igjennom. Er derfor man ser mange biler rundt om som bare har stubben igjen på bakrute-viskeren.

2. Siden den går litt, og så stopper, og deretter gjør det samme igjen etterpå, vil jeg anta det er noe i veien med bryteren som bestemmer hvor viskeren skal parkere. Kanskje kontaktene er irret, slik at den bryter på helt feil sted. Jeg hadde nok forsøkt å ta av mekanismen, demontert den og rengjort den, pusset kontaktene og smurt tannhjulene inn med litiumgrease på nytt. Om det ikke hjelper får du sikkert tak i en brukt mekaniske til en rimelig penge. Evt. bare la den være av. Som sagt, det er ikke påkrevd med bakrute-visker. Mange biler har det ikke i det hele tatt, selv om jeg personlig mener alle burde ha det.

1. Takk, da kanske jeg prøver det. I mine øyne har man jo da bare halvveis demontert en ting på bilen, i tillegg til at den sikkert er typegodkjent med visker bak, så jeg synes det er litt rart! Men funker det, så funker det 🙂

2. Det kan være ja, takk for tips! Skal prøve å se litt på det, er så jævelig kaldt å stå ute og styre nå bare! 😛 Synes delen virker dyr også.. Skal kjøpe meg en sånn avdrager i dag og se litt på det👍

Lenke til kommentar
25 minutes ago, epifant said:

Thanks! 😃

Fant bare "vindusvisker frontrute" som punkt, så vindusvisker bakrute blir kanskje ikke sjekket da? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lars1882 skrev (14 minutter siden):

Det kan være ja, takk for tips! Skal prøve å se litt på det, er så jævelig kaldt å stå ute og styre nå bare! 😛 Synes delen virker dyr også.. Skal kjøpe meg en sånn avdrager i dag og se litt på det👍

https://www.bruktdel.no/nbf/Bildeler/mercedes/a-180-250--w176--2013-/visker-spyler/viskermotor-bakluke(a1769066300)/3707-315094/

945 kr brukt. Kanskje ikke direkte billig, men denne koster nok ganske mange flere tusenlapper ny. 

Evt. finner du gjerne noe billigere på ebay: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2322090.m570.l1313&_nkw=A1769066300&_sacat=0

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Kajac said:

https://www.bruktdel.no/nbf/Bildeler/mercedes/a-180-250--w176--2013-/visker-spyler/viskermotor-bakluke(a1769066300)/3707-315094/

945 kr brukt. Kanskje ikke direkte billig, men denne koster nok ganske mange flere tusenlapper ny. 

Evt. finner du gjerne noe billigere på ebay: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2322090.m570.l1313&_nkw=A1769066300&_sacat=0

Ja det var den jeg så ja, og mente var dyr😆 Men det koster hva det koster..👍

 

Kanskje eBay er lurt ja, det var lenge siden 😃

Hvordan er det med toll/tollbehandling/moms etc der nå da? Husker ikke lenger hvordan det har blitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...