Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Kun folk på dødsleiet som dør av covid?


Anbefalte innlegg

Jeg ser dette gjentaes til det kjedsommelige av covidfornektere i hovedtråden til det kjedsommelige selv om det debunkes gang på gang. Alle som følger med vet at dette er tull og det at man f.eks har diabetes betyr ikke at man er forventet å dø i løpet av et par uker; men det kan fort skje om man får den dødelige coktailen hvor covid-19 blandes inn og man får en alvorlig lungebetenneslse som kan vre dødelig. Dessuten er kvelning en grusom måte å dø på; en av de verste og jeg kan ikke med mitt grunnleggende humanistiske menneskesyn tenke at "de kan bare kveles til døde fordi de er gamle".

Men jeg håper i det minste at de som gjentar dette i det uendelige kan diskutere dette her og forhåpentligvis kan de med bedre innsikt bidra med oppklaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
geir__hk skrev (15 timer siden):

En ting er å "gulpe opp" usannheter og konspirasjonsteorier anonym og trygg. En annen ting er om de samme folka tør å ta debatten ansikt til ansikt med noen som faktisk har opplevd å miste sine nærmeste til covid.

Det tviler jeg på at de tør men de er tøffe bak tastaturet. Jeg har gjentatte ganger forklart noen andre debattanter at jeg kjente to døde(ikke i Norge)som var så langt fra dødsleiet som man kan komme men det later de til å ikke oppfatte og fortsetter å kverne på Kari Jaquesson-argumenter om "kun eldgamle folk som lever på overtid". Men de er jo velkomne til å komme hit og bevise påstanden sin.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Thorny skrev (På 14.2.2021 den 20.27):

Fikk nyss vite at en kollega i Brasil er død. 52 år gammel, ingen komorbiditeter. Han var ved god helse.

Det finnes også avisartikler fra utlandet om unge mennesker som dør. Virker likevel som om dette ikke skjer i samme grad i Norge. Kun få virker å oppleve virusene som dødelige. Deriblant meg selv (46 år), har opplevd to ganger nå å føle meg veldig syk av virus, som kommer tilbake og gjentar sitt angrep over en periode på omkring en måned. Men har inntrykk av at dette omtrent bare gjelder meg. De andre folkene som jeg ser virker overhodet ikke påvirket av noe virus. De kan si ting som: "Vi som ikke har blitt smittet". Vel, for meg var det visst nok å gå i butikken. Hvis det er et sørafrikansk virus der ute som jeg ikke har hatt, ja da altså... Bør nok velge butikker som ligger utenfor byen heretter, hvis det minsker sjansen for å bli smittet. Eller få bestilt mat hjem.  

Lenke til kommentar

Folk i alle aldre dør, men selvfølgelig går det værst for de gamle og svake og da tenker folk pytt pytt de skulle jo snart dø uansett, jeg vill på pub å drikke meg full! Så egoistisk er mange. En annen ting som også blir oversett er senskadene. Av de som blir lagt inn på sykehus blir de fleste lagt inn igjen ved senere anledninger med senskader. Folk mister lukt, smak og lunge kapasitet. Får hjertefeil osv. Dette tenker de færreste på, altså at man gjerne overlever men får ett drittliv etterpå. 

 

Personlig har jeg begynt å skygge unna slike dritsekker, de som ikke bryr seg er ikke lengre mine bekjente og kommer ikke til å få noe støtte fra meg verken nå eller i fremtiden. Dette gjelder også visse bedrifter som fortsetter arbeid med store utbrudd osv. Alt for å tjene penger, mens de sprer viruset internt og over hele verden pga de har reisende arbeidere.. egoistiske jævler. Og de som styrer sitter selvfølgelig trygt på hjemmekontor..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tiltakene mot en pandemi må være i samsvar med dødeligheten. Hvis ikke får vi en situasjon som er ute av balanse. Spørsmålene blir hvor dødelig er viruset, og hvor strenge tiltak er nødvendige. Virusets dødelighet må veies opp mot uheldige konsekvenser av tiltak. 

Dødsraten er usikker. Men det ser ut som den ligger et sted mellom 0,4 til 1,2% av smittede. Viruset er smittsomt og med potensielt lang inkubasjonstid. Risikogruppen er den samme som ved influensa eller høyere, og består av eldre mennesker med alvorlige, underliggende sykdommer. (Det finnes tilfeller av yngre personer som dør, men det gjør det også ved influensa). Snittalder på coronadøde er noe over 80 år og pasientene har normalt  2 alvorlige, underliggende sykdommer.

Konsekvensene av dagens strenge tiltak er fremfor alt økonomisk resesjon, noe som f eks kan medføre lavere økning eller stagnasjon i gjennomsnittlig levealder hos befolkningen, av ulike grunner. Andre uheldige konsekvenser kan være økt selvmordsrate, utsettelse av legebesøk, dårligere skoletilbud etc. Situasjonen kan også skape politisk ustabilitet, slik som etter finanskrisen.  

Kuren mot covid-19 er derfor kanskje verre enn sykdommen. Det vet vi ikke før om noen år. Personlig tror jeg den er det, først og fremst fordi covid-19-døde ville dødd innen kort tid uansett, i de fleste tilfeller. Jeg tror hovedforskjellen mellom den situasjonen vi har nå, og en normal situasjon, er at eldre nå dør på sykehus, og ikke på eldrehjem. 

 

 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (5 timer siden):

 

Kuren mot covid-19 er derfor kanskje verre enn sykdommen. Det vet vi ikke før om noen år. Personlig tror jeg den er det, først og fremst fordi covid-19-døde ville dødd innen kort tid uansett, i de fleste tilfeller. Jeg tror hovedforskjellen mellom den situasjonen vi har nå, og en normal situasjon, er at eldre nå dør på sykehus, og ikke på eldrehjem. 

 

 

 

Mener du at de bør nektes behandling på sykehuset om de får covid og heller bli kvalt ihjel på pleiehjemmet. For det er det som skjer de rammede, de KVELES, en skikkelig jævlig måte å dø på som jeg som humanist og medmenneske ikke ønsker noe levende vesen. Fordi jeg har noe som heter empati. Jeg synes ikke noen skal kveles til døde bare for at egoister skal få fly så mye på fylla som de vil!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):

Mener du at de bør nektes behandling på sykehuset om de får covid og heller bli kvalt ihjel på pleiehjemmet. For det er det som skjer de rammede, de KVELES, en skikkelig jævlig måte å dø på som jeg som humanist og medmenneske ikke ønsker noe levende vesen. Fordi jeg har noe som heter empati. Jeg synes ikke noen skal kveles til døde bare for at egoister skal få fly så mye på fylla som de vil!

Hvis du tror dette har noe med fylla å gjøre så er du jo helt på bærtur.

Fleste eldre som dør av dette hadde død av en forkjølelse også.

Rart at alle de 96 som døde rett etter vaksinen blir ikke antatt døde av vaksinen, men hvis eldre får påvist covid så dør par dager senere med fåtall symptomer som er mildere en vaksinen er det covid de døde av.

Fleste av de døde på sykehjem har ikke blitt kvalt til døde forresten, dette kommer fra en lege jeg kjenner som spesialiserer seg på lungeavdeling på Ahus.

Palativ behandling i Norge er ikke så dårlig..Selv om den har mye potensial for forbedring..

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (Akkurat nå):

 

Rart at alle de 96 som døde rett etter vaksinen blir ikke antatt døde av vaksinen, men hvis eldre får påvist covid så dør par dager senere med fåtall symptomer som er mildere en vaksinen er det covid de døde av.

 

 

Hvor mange prosent av de som har fått vaksinen er det som IKKE er døde? Det er vel ikke rart at noen veldig gamle mennesker som fikk vaksinen har død av alderdom? Alle skal jo dø en gang, også folk som får vaksine. Det er vel ingen som har påstått at vaksinen gir en evig liv?

Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 minutter siden):

Hvor mange prosent av de som har fått vaksinen er det som IKKE er døde? Det er vel ikke rart at noen veldig gamle mennesker som fikk vaksinen har død av alderdom? Alle skal jo dø en gang, også folk som får vaksine. Det er vel ingen som har påstått at vaksinen gir en evig liv?

Jeg bare sier det er underlig at man skal tilegne folk nesten uten symptomer på covid til nettopp at de døde av covid, når man ikke gjør det samme med vaksinen.

De fleste forstår jo at vaksinen ikke er farlig av den grunn når man vet hvem som dør av den, de prøvde jo vaksinere 95åring med alvorlig demens og mer flere aktive sykdommer som var bestemoren til en kompis av meg hun nektet ta den, heldigvis tok helsemyndighetene til vett å sluttet med det når de så hvor mange som døde rett etter vaksinering.

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (Akkurat nå):

Jeg bare sier det er underlig at man skal tilegne folk nesten uten symptomer på covid til nettopp at de døde av covid, når man ikke gjør det samme med vaksinen.

De fleste forstår jo at vaksinen ikke er farlig av den grunn når man vet hvem som dør av den, de prøver jo vaksinere 95åringer med alvorlig demens og flere aktive sykdommer, heldigvis tok de til vett å sluttet med det når de så hvor mange som døde.

 

Kanskje fordi de som skriver ut dødsattester på de som har død av Covid-19 på sykehusene faktisk VET hva de gjør og ikke er noen korrupte kjeltringer som er kjøpt og betalt av Bill Gates og Klaus Schwab?

Nei, man gjør ikke det samme fordi mange har død av covid men veldig få har død av vaksinen. Og jeg stoler på at helsepersonell I NORGE ihvertfall er til å stole på. Hvordan det er alle andre steder i verden og i korrupte bananrepublikker kan jeg ikke svare for.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Morromann said:

Kanskje fordi de som skriver ut dødsattester på de som har død av Covid-19 på sykehusene faktisk VET hva de gjør og ikke er noen korrupte kjeltringer som er kjøpt og betalt av Bill Gates og Klaus Schwab?

Nu er jag osäker på vad man gör i Norge men i Sverige tar man faktiskt med alla som har testat positivt för corona viruset och dör inom 30 dagar med i statistiken. Tror man gör något liknande i Norge. Kan inte vara så lätt att veta vad någon faktiskt dör av i en del tillfällen.

DaniNichi har helt klart en poäng utan att jag för den skull tror att den i praktiken är väldigt relevant. En del som får covid-19 som dödsorsak har antagligen dött av något annat och en del hade dött inom kort tid också utan covid-19. Väldigt många gäller dock inte detta för.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (53 minutter siden):

Rart at alle de 96 som døde rett etter vaksinen blir ikke antatt døde av vaksinen, men hvis eldre får påvist covid så dør par dager senere med fåtall symptomer som er mildere en vaksinen er det covid de døde av.

Det er ingenting rart med det og det er VELDIG enkelt.

La oss anta 100 eldre menneskjer (80 år +) dør kvardag. 
10000stk blir smittet av COVID og dødsrate hopper opp til 1000/dagen. Då er det trygt å si at den økningen (som er kun blant de som er smittet) kan direkte knyttes til COVID.

Noen uker senere 10.000stk bli vaksinert, mens dødsrate forblir på 100/dagen, som før. Selv om 96 av de døde var vaksinert, så er det vanskelig å skylde på vaksinen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
aomt skrev (48 minutter siden):

Det er ingenting rart med det og det er VELDIG enkelt.

La oss anta 100 eldre menneskjer (80 år +) dør kvardag. 
10000stk blir smittet av COVID og dødsrate hopper opp til 1000/dagen. Då er det trygt å si at den økningen (som er kun blant de som er smittet) kan direkte knyttes til COVID.

Noen uker senere 10.000stk bli vaksinert, mens dødsrate forblir på 100/dagen, som før. Selv om 96 av de døde var vaksinert, så er det vanskelig å skylde på vaksinen.

Slik er ikke statstikken, så du får anta så mye du vil.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
8 hours ago, Vaniman said:

Andre uheldige konsekvenser kan være økt selvmordsrate, utsettelse av legebesøk, dårligere skoletilbud etc. Situasjonen kan også skape politisk ustabilitet, slik som etter finanskrisen.

I følge mange er dette en liten pris å betale for å redde de eldre fra en langsom og smertefull død.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...