Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Nedstegningen har kostet verdenssamfunnet over 500.000 milliarder


Anbefalte innlegg

Over 500.000 milliarder kroner har nedstengningen av verdenssamfunnet kostet hittil. Bare USA alene har bevilget over 50.000 milliarder. I mars garanterte G20 landene for 54.000 milliarder i koronastøtte til fattige land. I tillegg har vi de enorme beløpene fra EU, Russland, Kina, Afrika, Midtøsten, Sør Amerika og Canada.

I EU er det bevilget enorme beløp igjennom fjoråret og i desember ble det i tillegg vedtatt en ny pakke på 19.000 milliarder, men også medlemslandene har egne pakker. For Tyskland finner jeg bevilgninger for over 20.000 milliarder.

Næringslivet taper ufattelig og titusener av bedrifter går konkurs. IMF gikk nylig ut med beregninger som viste at Pandemien vil koste næringslivet 189.000 milliarder bare i produksjonstap, og SSB estimerer at skolestengningen i Norge vil koste 1,7 milliarder pr dag, og det er mye mye mer.

Det er helt ekstreme tall og jeg prøvde å regne på hvor mye 500.000 milliarder delt på 7 milliarder mennesker blir, men hjernen min takler ikke slike astronomiske tall, så jeg ga opp, foreløpig i hvert fall.

Men jeg spør meg selv hva man kan få for 500.000 milliarder i menneskeliv og om vi kunne ha taklet dette annerledes.

Pr 28. desember hadde nær 1,8 millioner dødd av eller med covid19. På samme tid døde 11 millioner av sult og ytterligere 13 millioner av andre smittsomme sykdommer i følge worldometer som er samme kilde som NRK bruker.

Det er 24 millioner mennesker og de fleste kunne vært reddet for en brøkdel av Covid 19 tiltakenes kostnader, og når Covid 19 tiltakene handler om å redde menneskeliv må man kunne spørre seg hvor mange menneskeliv man kunne reddet med 500.000 milliarder.

Jeg synes bare det skurrer litt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sam11net skrev (1 minutt siden):

At ikke Norge og verden kjenner sin besøkelsestid er tragisk. 

Norge burde tatt imot 50-100k flyktninger nå i denne pandemien. 
Først dør de av sult, også skal de dø av en pandemi også.

Det er flaut å være Norsk. 

Jeg synes vi bør hjelpe de der de er. Pengene strekker mye lengre i Libya, Syria etc. Alle kan ikke komme til Norge det har vi ikke råd til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes vi bør hjelpe de der de er. Pengene strekker mye lengre i Libya, Syria etc. Alle kan ikke komme til Norge det har vi ikke råd til. 

Jeg er 110% enig i teorien din, akkurat som jeg liker kommunist teorien, men det fungere bare ikke i praksis, pga. menneskets natur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Kryptodebunker said:

Hadde vi ikke hatt stenge tiltak ville kanskje 100 millioner være død av koronaviruset 😷

Det forstår ikke du. Ja det er ille og trist at folk dør av sult. Det burde gjøres noe for å unngå det i 2021!

Det er bare tull. På over ett år er 100 millioner av 7 milliarder mennesker i verden smittet. Det er nemlig ikke slik at alle blir smittet. Når det gjelder influensa blir bare 5-10 prosent av befolkningen smittet. Når det gjelder korona så vet jeg ikke, men jeg vet at de færreste som blir smittet dør, og de har som regel alvorlige underliggende sykdommer.

Det er derfor svært begrenset hvor mange som kan dø, og når det gjelder dødstallene på 2,3 millioner døde i verden (av 7,8 milliarder) så vet man ikke hvor mange av disse som døde av covid eller med covid.

I USA dør fem personer under 25 år av hjertestans hver dag, og uten at de vet hvorfor, men har de også Covid så vil det regisreres som dødsårsak, og mange land har forskjellige registreringsmetoder. I tillegg gis mange diagnoser over telefon og feber, hoste, etc kan fort karakteriseres som Covid, så disse tallene kan man foreløpig ta med en klype salt.

Så med 500.000 på lomma kunne man nok ha reddet adskillige flere liv, fjernet fattigdom og sult for alltid. Det går an å beskytte de utsatte uten at hele samfunnet stenger og det ville kostet adskillig mindre.

80 prosent av de få som smittes får bare milde forkjølelsesproblemer så storsamfunnet ellers ville taklet det som en litt aggresiv influensa. Barn kan bli smittet men blir sjeldent syke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Alexandroid skrev (10 minutter siden):

Det er bare tull. På over ett år er 100 millioner av 7 milliarder mennesker i verden smittet. Det er nemlig ikke slik at alle blir smittet. Når det gjelder influensa blir bare 5-10 prosent av befolkningen smittet. Når det gjelder korona så vet jeg ikke, men jeg vet at de færreste som blir smittet dør, og de har som regel alvorlige underliggende sykdommer.

Det er derfor svært begrenset hvor mange som kan dø, og når det gjelder dødstallene på 2,3 millioner døde i verden (av 7,8 milliarder) så vet man ikke hvor mange av disse som døde av covid eller med covid.

I USA dør fem personer under 25 år av hjertestans hver dag, og uten at de vet hvorfor, men har de også Covid så vil det regisreres som dødsårsak, og mange land har forskjellige registreringsmetoder. I tillegg gis mange diagnoser over telefon og feber, hoste, etc kan fort karakteriseres som Covid, så disse tallene kan man foreløpig ta med en klype salt.

Så med 500.000 på lomma kunne man nok ha reddet adskillige flere liv, fjernet fattigdom og sult for alltid. Det går an å beskytte de utsatte uten at hele samfunnet stenger og det ville kostet adskillig mindre.

80 prosent av de få som smittes får bare milde forkjølelsesproblemer så storsamfunnet ellers ville taklet det som en litt aggresiv influensa. Barn kan bli smittet men blir sjeldent syke.

Du tar feil. Korona er nå den vanligste dødsårsaken i USA for folk over 35 år

Sitat

COVID-19 became a leading cause of death in the U.S. in 2020, particularly for people over age 35, according to a new report published in JAMA on Thursday.

https://www.webmd.com/lung/news/20201217/covid-19-ranks-as-a-leading-cause-of-death-inus

Grunnen til at kun 15-30% blir smittet av influensa hvert år er flokkimmunitet. Det er vi ikke i nærheten av med koronaviruset. 

Status i dag: 2.4 mil døde av 109 millioner smittede det betyr at 2.2% eller 2 av 100 smittede dør. Det er skyhøyt over influensa. 

Det vil si at 171 millioner av jordas 7.8 milliarder kunne vært døde av koronaviruset. 

https://www.worldometers.info/coronavirus/

https://www.worldometers.info/world-population/

Dere som sitter i ekkokammer på Facebook der Kari Jaquesson er moderator er håpløse å diskutere med. Det går an å hindre koronadødsfall og sult. Det er ikke enten eller! 

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Kryptodebunker said:

Jeg synes vi bør hjelpe de der de er. Pengene strekker mye lengre i Libya, Syria etc. Alle kan ikke komme til Norge det har vi ikke råd til. 

Med 500.000 milliarder, 50 oljefond, kunne vi ha bygget en hel stat til 70 millioner flyktninger i verden og vi ville likevel hatt nok til å beskytte de sårbare gruppene for Covid, og vi kunne reddet de 11 millionene som døde av sult i fjor og de ca like mange som vil dø av sult i år, og enda ville vi hatt mye til overs

Lenke til kommentar
9 hours ago, Kryptodebunker said:

Du tar feil. Korona er nå den vanligste dødsårsaken i USA for folk over 35 år

Grunnen til at kun 15-30% blir smittet av influensa hvert år er flokkimmunitet. Det er vi ikke i nærheten av med koronaviruset. 

Status i dag: 2.4 mil døde av 109 millioner smittede det betyr at 2.2% eller 2 av 100 smittede dør. Det er skyhøyt over influensa. 

Det vil si at 171 millioner av jordas 7.8 milliarder kunne vært døde av koronaviruset. 

https://www.worldometers.info/coronavirus/

https://www.worldometers.info/world-population/

Dere som sitter i ekkokammer på Facebook der Kari Jaquesson er moderator er håpløse å diskutere med. Det går an å hindre koronadødsfall og sult. Det er ikke enten eller! 

Tar feil? Jeg har kun nevnt dette med hjerte og USA og som et av mange eksempler på at alle dødsfall hvor den døde også har Covid, registreres som Covid 19 dødsfall. Jeg har ikke nevnt noe om hva som er den vanligste dødsårsaken, men siden du nevner det. Hvor mange av dem døde av Covid og ikke andre ting?

Dødligheten av covid-19 er aldersavhengig, med få registrerte dødsfall i aldersgruppen 60 år og yngre. (Tidsskriftet – den norske legeforening desember) så hvor du får over 35 fra, er uforståelig.

Tallene du viser til på Worldometer er ikke representative fordi landene har forskjellige måter å registrere korona og også hvordan landene er sammensatt og hva slags befolkningssammensetning, har stor betydning.

En nylig stor studie publisert i Nature sier at den aldersspesifikke dødsraten varierer fra 0,001 prosent i aldersgruppen 5-9 år, opp til 8,29 prosent for personer over 80 år, skriver forskerne, og disse tallene stemmer godt overens med tidligere beregninger. Dødeligheten er rundt 1 prosent for personer i alderen 60-64 år,

- Med tanke på den demografiske sammensetningen av hvert land, finner vi at dødsraten er høyest for land med en eldre befolkning som Japan (1,09 prosent) og Italia (0,94 prosent), mens den laveste dødsraten finner vi i Kenya (0,09 prosent) (Forskere i Nature med stor undersøkelse)

Det er med andre ord svært begrenset hvor mange som kan dø av covid 19 og som nevnt vet man ikke hvor mange av de døde som døde av eller med covid. Koronatallene gjelder ikke et utvalg av vanlige folk på gaten eller en standard familie. Det handler om en svært liten gruppe av de aller svakeste.

Det er heller ikke riktig det du sier om influensatall. Du bruker tallene for barn. I en gjennomsnittlig sesong vil 5-10% av alle voksne og 20-30% av alle barn bli smittet.

Så om lag 150.000 får diagnosen «influensa» i de årlige epidemiene, det gir en tilsynelatende dødsrate på 0,70 prosent. For Covid 19 ligger Norge på 0,89 prosent.

Husk også at koronaviruset snart går over to influensasesonger så skal man sammenligne må man nesten doble influensatallene

Jeg befinner meg forøvrig ikke på facebook og jeg snakker heller ikke om enten eller, men 500.000 milliarder burde være nok til alle, om man prioriterte annerledes, og det er min mening. Hva Kari Jaquesson mener får du spørre henne om

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alexandroid skrev (3 timer siden):

Tar feil? Jeg har kun nevnt dette med hjerte og USA og som et av mange eksempler på at alle dødsfall hvor den døde også har Covid, registreres som Covid 19 dødsfall. Jeg har ikke nevnt noe om hva som er den vanligste dødsårsaken, men siden du nevner det. Hvor mange av dem døde av Covid og ikke andre ting?

Dødligheten av covid-19 er aldersavhengig, med få registrerte dødsfall i aldersgruppen 60 år og yngre. (Tidsskriftet – den norske legeforening desember) så hvor du får over 35 fra, er uforståelig.

Tallene du viser til på Worldometer er ikke representative fordi landene har forskjellige måter å registrere korona og også hvordan landene er sammensatt og hva slags befolkningssammensetning, har stor betydning.

En nylig stor studie publisert i Nature sier at den aldersspesifikke dødsraten varierer fra 0,001 prosent i aldersgruppen 5-9 år, opp til 8,29 prosent for personer over 80 år, skriver forskerne, og disse tallene stemmer godt overens med tidligere beregninger. Dødeligheten er rundt 1 prosent for personer i alderen 60-64 år,

- Med tanke på den demografiske sammensetningen av hvert land, finner vi at dødsraten er høyest for land med en eldre befolkning som Japan (1,09 prosent) og Italia (0,94 prosent), mens den laveste dødsraten finner vi i Kenya (0,09 prosent) (Forskere i Nature med stor undersøkelse)

Det er med andre ord svært begrenset hvor mange som kan dø av covid 19 og som nevnt vet man ikke hvor mange av de døde som døde av eller med covid. Koronatallene gjelder ikke et utvalg av vanlige folk på gaten eller en standard familie. Det handler om en svært liten gruppe av de aller svakeste.

Det er heller ikke riktig det du sier om influensatall. Du bruker tallene for barn. I en gjennomsnittlig sesong vil 5-10% av alle voksne og 20-30% av alle barn bli smittet.

Så om lag 150.000 får diagnosen «influensa» i de årlige epidemiene, det gir en tilsynelatende dødsrate på 0,70 prosent. For Covid 19 ligger Norge på 0,89 prosent.

Husk også at koronaviruset snart går over to influensasesonger så skal man sammenligne må man nesten doble influensatallene

Jeg befinner meg forøvrig ikke på facebook og jeg snakker heller ikke om enten eller, men 500.000 milliarder burde være nok til alle, om man prioriterte annerledes, og det er min mening. Hva Kari Jaquesson mener får du spørre henne om

Forstår du ikke at om man dør av koronaviruset så dør man av koronaviruset. Å dø med koronaviruset er bullshit. Er man dø så er man dø. 

Grunnen til at dødsraten er så lav i naturen studien er nettopp de strenge smitteverntiltakene. Bryter sykehusene sammen fordi vi får for mange syke på en gang vil dødsraten nærme seg 10%. Det har vi sett i New York, Italia og Brasil. 

Mange millioner får influensa hvert år ikke bare 159 tusen som du skriver. 

Du virker litt autistisk i din framstilling. Og jeg er autist selv. Vi har ofte problemer med å se ting fra flere sider. 

Hva vil du at verden skal gjøre i kampen mot koronaviruset? 

Slippe opp alle tiltak? Gratulerer da får du både koronaviruset og influensa samtidig. Sykehus over hele verden vil bryte sammen. Folk i uland og iland vil dø som fluer. Samfunnet vil kollapse og dødsraten vil nå 10%.

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
On 2/14/2021 at 9:05 AM, Kryptodebunker said:

Forstår du ikke at om man dør av koronaviruset så dør man av koronaviruset. Å dø med koronaviruset er bullshit. Er man dø så er man dø. 

Grunnen til at dødsraten er så lav i naturen studien er nettopp de strenge smitteverntiltakene. Bryter sykehusene sammen fordi vi får for mange syke på en gang vil dødsraten nærme seg 10%. Det har vi sett i New York, Italia og Brasil. 

Mange millioner får influensa hvert år ikke bare 159 tusen som du skriver. 

Du virker litt autistisk i din framstilling. Og jeg er autist selv. Vi har ofte problemer med å se ting fra flere sider. 

Hva vil du at verden skal gjøre i kampen mot koronaviruset? 

Slippe opp alle tiltak? Gratulerer da får du både koronaviruset og influensa samtidig. Sykehus over hele verden vil bryte sammen. Folk i uland og iland vil dø som fluer. Samfunnet vil kollapse og dødsraten vil nå 10%.

har ikke fått meg meg denne kommentaren..

Mange kan ha viruset i seg uten at det utvikler sykdom, og skulle du ha viruset i deg, men dør av hjertestans, så vil mange land registrere det som Covid 19 dødsfall, eller relatert.

I MSIS kan man ikke skille mellom underliggende dødsårsak eller medvirkende dødsårsak. Derfor kaller FHI dødsfallene «assosierte dødsfall» eller «relaterte dødsfall».

Det er også helt usannsynlig at 10 prosent kan dø om man åpnet opp. For det første er det begrenset hvor mange som kan dø av det, i tillegg vil man forsøkt å beskytte de mest utsatte.

FHI - Ni av ti som døde med covid-19 hadde kronisk sykdom.

Sverige stengte ikke ned og det er jo ikke slik at 800.000 til 900.000 døde da tallet var 8-9000, men det finnes andre land man også kan sammenligne med

Dødsratene går ned som følge av ny kunnskap. Estimatene var for høye og vi snakker om risikoen for å dø om man blir smittet, så dette handler ikke om nedstengte samfunn.

Når det gjelder influensa sier FHI at; I år med større epidemier kan 10-30 prosent av den norske befolkningen bli smittet. Tallene jeg brukte er hentet fra en overlege i Finmark og og handler om at 150.000 får diagnosen «influensa» i de årlige epidemiene, men mange har influensa uten å gå til lege. Altså de blir ikke registrert. Bruker du da FHI snakker vi normalt rundt 500.000 og ikke mange millioner som du sier.

Overlegen sier også at; Risiko for død er fire ganger høyere hos pasienter som er svekka av høy alder og annen sykdom, mange av disse dør altså med influensa – ikke av influensa. Samme som av eller med Covid 19, bare at hele ni av ti som dør med Covid 19, hadde kronisk sykdom.

4 prosent av de eldre over 80 år som er blitt smittet av Covid 19 i Norge, har mistet livet. For folk under 39 år, er risikoen for å dø 0,0022 prosent, ifølge nye FHI-anslag. Kan man da forsvare en så massiv nedstengning og med de ufattelige kostnadene, og hva med nå som snart 500.000 av de mest utsatte er vaksinert?

Og når det gjelder kapasitet på sykehusene så har man på tross av frykt for tre smittebølger på ett helt år ikke klart å øke kapasiteten på sykehusene. Det så vi på NRK debatten her om dagen. Kanskje det mangler penger?

Så det handler nettopp om å se ting fra flere sider. Kanskje burde man beskytte de svake og la samfunnet gå så normalt som mulig? Da kunne man også reddet 11 millioner som dør av sult og også mange av de 13 millioner som dør av andre smittsomme sykdommer. Bare de neste ti årene vil 111 millioner dø av sult...

 

 

Endret av Alexandroid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...