Gå til innhold

INNSIKT: Facebook har mindre makt enn du tror [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, EirikLygre said:

Tro ikke alt du hører. Overvåkningsmaskinen Facebook har vært tatt med buksene nede hele veien og unskyldnigene har haglet, men utviklingen fortsetter og alt blir neppe avslørt.

Slik jeg ser det er Facebook verdens mest omfattende overvåkningssentral hvor de kartlegger alt om deg. De forsøker til og med å følge deg inn på privat mail selv om du ikke er innlogget på Facebook.

I tillegg driver de med såkalt «mindcontrol» og vil bestemme hva du skal tenke og mene og de sensurerer nyheter de ikke liker. Ytringsfrihet og at du selv står for dine meninger er ikke ønskelig.

Stortingsrepresetanter, Nrk mm har fått innlegg sensurert

Et lite utvalg

Facebook eier også Instagram

Instagram kan «se og analysere ting gjennom kameraet på den eneheten du bruker, kopiere adresseboken, ringe loggen, SMS-historiker og samle informasjon om alt du søker på,» skriver HITC.

En helt fersk rapport laget på bestilling av det amerikanske senatet beskriver Instagram som «kanskje den mest effektive plattformen for Internet Research Agency»

Det spesielle med Mark Zuckerberg er at han omtaler seg selv som anarkist og at han aldri hadde vært der han er nå om han hadde fulgt loven.

Zuckerberg har hatt visittkort med tittelen «I’m CEO…bitch!», og omtalte Facebook-brukere som «dumb fucks» fordi de delte sine personlige data på tjenesten. Zuckerberg har også stadig måtte møte i disiplinærutvalg og forliksmøter.

Zuckerberg har bygget et verktøy som potensielt har åpnet for menings og valgpåvirkning i stor skala, gjennom en blanding av store datamengder.

Alle disse dataene kan påvirke meningsmålinger, valg og det lages mapper på oss alle som er særdeles interessante for etteretningstjenester, mafia og store selskap.

Skremmende utvikling med andre ord, og vi ser antagelig bare begynnelsen på et overvåkningssamfunn uten like. Se til Kina...

Facebook vil «beskytte» brukerne ved å overvåke alt de gjør på internett.

Edward Snowden advarer mot Facebook og GoogleDen største formen for sosial kontroll noensinne.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Parodi eller ikke, hvis Facebook (sammen med Google, Microsoft, regjeringer etc.) var til å stole på så ville de ikke ha behov for å bevise hva de gjør eller ikke gjør - de ville ha hatt tillit gjennom deres handlinger, og det er nettopp handlingene som gjør det klart at de ikke er pålitelige.

Endret av PaladinNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar
54 minutes ago, PaladinNO said:

Parodi eller ikke, hvis Facebook (sammen med Google, Microsoft, politikere etc.) var til å stole på så ville de ikke ha behov for å bevise hva de gjør eller ikke gjør - de ville ha hatt tillit gjennom deres handlinger, og det er nettopp handlingene som gjør det klart at de ikke er pålitelige.

Jeg skal forsøke å oversette Mark Zuckerbergs «Dumb Fucks» til norsk.

Man har i flere tiår vært advart mot det Orwelske overvåkningssamfunnet og når det kommer sigende så tas det i mot med åpne armer. Nå går til og med Datatilsynet ut og advarer mot å ta i bruk den stadig mer populære microchippen som har vært en såkalt konspirasjonsteori i lange tider. Jeg trodde selv det var en konspirasjonsteori helt til jeg så denne artikkelen på NRK.

Denne chippen er helt utrolig og med alle data som finnes, innsamling av stordata, også helsemapper, økonomi, banker som katagoriserer og overvåker kjøpene dine, dna og genkartlegging, mm, så kan fremtidige myndigheter vite hva vi gjør før vi selv vet det.

Noen hevder at i et slikt verdenssamfunn vil makten bli permanent. I Kina f.eks vil det snart være helt umulig å opponere eller starte en studentdemostrasjon. Den vil bli avlivet i sin krybbe.

Det blir vel som bigbrother TV? Man er innestengt i en hermetikkboks og enhver bevegelse, selv tankene følges.

Og ingen vet hvem som kommer til å kontrollere dette i fremtiden. Selv politikerne våres overvåkes, bruker sosiale medier etc. Og det er lett. Hundrevis av overvåkningssatelitter og til og med droner med våpen kan snart følge oss over alt. «Smarthjemmet» er fullt av kameraer, mikrofoner og sensorer. Vi er wide open, og Microsoft sitt monpol på operativsystem gjør at WINDOWS 10 skanner 90 prosent av verdens datamaskiner n'rmest daglig, også regjeringer og politikerne.

Ikke akkurat den utviklingen man kunne forvente i et «tilsynelatende» stadig mer intelligent og modent demokrati, og man kan jo håpe at dette er feil, eller at det dukker opp noen voksne etterhvert,

Her er noen artikler til

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Alexandroid skrev (39 minutter siden):

Jeg skal forsøke å oversette Mark Zuckerbergs «Dumb Fucks» til norsk.

Man har i flere tiår vært advart mot det Orwelske overvåkningssamfunnet og når det kommer sigende så tas det i mot med åpne armer. Nå går til og med Datatilsynet ut og advarer mot å ta i bruk den stadig mer populære microchippen som har vært en såkalt konspirasjonsteori i lange tider. Jeg trodde selv det var en konspirasjonsteori helt til jeg så denne artikkelen på NRK.

Denne chippen er helt utrolig og med alle data som finnes, innsamling av stordata, også helsemapper, økonomi, banker som katagoriserer og overvåker kjøpene dine, dna og genkartlegging, mm, så kan fremtidige myndigheter vite hva vi gjør før vi selv vet det.

For å si det slik: jeg jobber selv med IT, og det er derfor jeg på privaten fortsatt bruker en gammel Nokia mobiltelefon. Har ingen sosiale medier unntatt både en Hotmail og Gmail epostadresse (sistnevnte logges inn på kun ved behov), for litt sporing er umulig å unngå.

Har heller ingen "smarte" ting i hjemmet - jeg foretrekker en fysisk bryter til å slå på ting med. Ikke har jeg noe imot å få bevegelsen ved reise meg opp av stolen for å trykke på en knapp heller, istedet for å - veldig latskapsvennlig - snakke til Alexa eller tilsvarende.

Jeg har ikke lest Orwells "1984", men jeg forstår innholdet. Avhengig av hvor paranoid man skal være, så går verden den veien nå - og tydeligvis med åpne armer i "utviklingens navn". Siden alt handler om penger vil de som kan gjøre noe med det enten bli omgått til det er for sent eller de er for få til å få gjennomslag til å hindre noe.

Kanskje en fatalistisk tankegang totalt sett, men jeg holder meg "offline" så lenge jeg kan og prøver å blande meg inn minst mulig (holder meg unna politiske valg - samtlige er kroniske løgnere og forskjellen er marginal samme hvem som sitter i rejeringen). Om mine holdninger koster meg fremtidige jobber, så er det en bekymring jeg tar når det kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår godt at Facebook har bedt om slike rapporter. De trenger sårt å bli renvasket. 

Dessverre for Facebook, er det vrient å renvaske seg når man faktisk er skyldig ...

Riktignok er ikke Facebook alene skyldig. Jeg tror personlig ei heller at Facebook alene klarer å påvirke mange nok innbyggere til å velte et valg, etc. Men sammen med flere - da blir det skummelt!

Algoritmene til Facebook, Google, Twitter, YouTube, Instagram, Snapchat etc., fungerer ganske likt: det handler om å holde brukeren aktiv lengst mulig. Det er om å gjøre å gi deg nytt spennende innhold, slik at du ikke lukker appen. Antall minutter brukt i app, er det aller aller viktigste!

Hvordan få til det? Vel, hver og en av oss får tilpasset innhold. Algoritmene lærer seg fort hva som får akkurat deg til å bli lenger. Det er ikke rocket science for YouTube å lære hva slags videoer som trigger deg til å «.. bare se en til».

Dessverre er algoritmene kun interessert i å bruke flest minutter av ditt liv. Innholdet i hva de leverer, spiller ingen rolle. Om det er reinspikka løgn, konspirasjonsteorier eller kattevideoer: nobody cares! 😓

Dermed ender overraskende mange opp med å bli bombardert med falske nyheter. Dette har vart i mange år. Mange! 

Hvor lett er å det kjenne igjen en falsk nyhet, første gang? - Relativt enkelt!

Hvor lett er det å kjenne igjen falske nyheter, dersom du ikke har sett noe annet i løpet av syv år? -Komplett umulig!

Dersom du har opplevd økt politisk polarisering i vennekrets/samfunnet, så er det helt rett. Facebook, YouTube, Google, etc er enorme pådrivere av det!

Hvorvidt Facebook har et ønske om å skape polarisering er egentlig uinteressant. Faktum er at de gjør det! Det må taes tak i. Nå! 

Underholdning til kvelden: The Social Dilemma på Netflix.

Lenke til kommentar
5 hours ago, PaladinNO said:

For å si det slik: jeg jobber selv med IT, og det er derfor jeg på privaten fortsatt bruker en gammel Nokia mobiltelefon. Har ingen sosiale medier unntatt både en Hotmail og Gmail epostadresse (sistnevnte logges inn på kun ved behov), for litt sporing er umulig å unngå.

Har heller ingen "smarte" ting i hjemmet - jeg foretrekker en fysisk bryter til å slå på ting med. Ikke har jeg noe imot å få bevegelsen ved reise meg opp av stolen for å trykke på en knapp heller, istedet for å - veldig latskapsvennlig - snakke til Alexa eller tilsvarende.

Jeg har ikke lest Orwells "1984", men jeg forstår innholdet. Avhengig av hvor paranoid man skal være, så går verden den veien nå - og tydeligvis med åpne armer i "utviklingens navn". Siden alt handler om penger vil de som kan gjøre noe med det enten bli omgått til det er for sent eller de er for få til å få gjennomslag til å hindre noe.

Kanskje en fatalistisk tankegang totalt sett, men jeg holder meg "offline" så lenge jeg kan og prøver å blande meg inn minst mulig (holder meg unna politiske valg - samtlige er kroniske løgnere og forskjellen er marginal samme hvem som sitter i rejeringen). Om mine holdninger koster meg fremtidige jobber, så er det en bekymring jeg tar når det kommer.

Jeg har heller ikke lest boken, men en del om den, og det å bygge et slikt overvåkningsuhyre vi bare såvidt aner dybden av, åpner for misbruk, og om det ikke misbrukes nå så vil det bli det. Uansett bør politikere og eksperter lukke potensielle vinduer og dører og folk flest bør ikke bruke disse «tjenestene».

Den eneste metoden jeg ser for å motarbeide ufrivillig innhenting av private og personlige data om oss er å «feilinformere» systemet. Om det spredte seg slike små «klikk på alt» kampanjer hvor målet er at vi legger igjen spor som gir feilaktig informasjon så vil etterhvert slike data bli så upålitelige at ingen vil kjøpe dem eller være interessert av andre grunner.

Vennene dine kjenner deg så om du er en ihuga black metal fantast, så ta med Sissel Kyrkjebøs juleplate i «Favorittalbum», eller før opp Pippi Langstrømpe som favorittbok.

Det kan jo bli en egen trend av morsomme «er bare ikke meg» profiler rundt forbi. Er du vegetarianer så ta med «101 retter med rødt kjøtt».

Poenget er at vennene dine vet at det er tull, men ikke programmene som samler inn data, og slik vil dataene bli verdiløse og kanskje kan man vinne tilbake noe av privatlivet.

I neste generasjon vil denne overvåkningen være helt naturlig og hvem vet vel hvordan det vil utvikle seg og hva slags samfunn som overlates til dem.

Vi lever i et samfunn hvor skjult informasjon og mengder med kapital kan endre hva det skal være og nylig sa også PST at de var bekymret for strategiske oppkjøp for å kunne øke sin inflytelse eller tilegne seg sensetiv informasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...