Gå til innhold

Forskerne bruker bakterier for å lage sement – med inntil 80 prosent kutt i utslippene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er noen ting som ikke kommer tydelig nok frem i artikkelen: Vanligvis (globalt) produseres sement ved å varme opp kalsiumkarbonat (som jeg velger å skrive som CaO*CO2) slik at dette faste stoffet spaltes til kalk (CaO) og karbondioksid (CO2). Dette skjer ved ca 1450 °C. Her er det viktig å påpeke at oppvarmingen vanligvis foregår med fossil naturgass, men likevel står oppvarmingen bare for ca 1/3 av CO2-utslippene. Resten frigis fra kalsiumkarbonatet.

At de her unngår oppvarming vil bare si at bakteriene erstatter naturgassen, men så vidt jeg skjønner består altså de 2/3 av CO2-utslippene som stammer fra spaltingen av kalsiumkarbonat. I tillegg kommer det ikke tydelig fram hvor mye CO2 bakteriene produserer sammenlignet med f.eks naturgass-oppvarming.

Så alt i alt kan jeg ikke skjønne hvordan dette skal kutte inntil 80% av utslippene.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Jeg synes det er noen ting som ikke kommer tydelig nok frem i artikkelen: Vanligvis (globalt) produseres sement ved å varme opp kalsiumkarbonat (som jeg velger å skrive som CaO*CO2) slik at dette faste stoffet spaltes til kalk (CaO) og karbondioksid (CO2). Dette skjer ved ca 1450 °C.

 

Jeg ser at wikipedia sier at dette skjer ved en temperatur på mer enn 825 grader.  Det er lavt nok til at en flytende salt reaktor kan brukes til å forsyne varmen til prosessen. FLiBe saltet fordamper ved en temperatur på omtrent 1450 grader. Man mister omtrent 50 grader i hver varmeveksler.

 

Det finnes gasskjølte reaktorer som kan ta temperaturen opp til omtrent 2000 grader.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 13.2.2021 den 10.59):

Jeg synes det er noen ting som ikke kommer tydelig nok frem i artikkelen: Vanligvis (globalt) produseres sement ved å varme opp kalsiumkarbonat (som jeg velger å skrive som CaO*CO2) slik at dette faste stoffet spaltes til kalk (CaO) og karbondioksid (CO2). Dette skjer ved ca 1450 °C. Her er det viktig å påpeke at oppvarmingen vanligvis foregår med fossil naturgass, men likevel står oppvarmingen bare for ca 1/3 av CO2-utslippene. Resten frigis fra kalsiumkarbonatet.

At de her unngår oppvarming vil bare si at bakteriene erstatter naturgassen, men så vidt jeg skjønner består altså de 2/3 av CO2-utslippene som stammer fra spaltingen av kalsiumkarbonat. I tillegg kommer det ikke tydelig fram hvor mye CO2 bakteriene produserer sammenlignet med f.eks naturgass-oppvarming.

Så alt i alt kan jeg ikke skjønne hvordan dette skal kutte inntil 80% av utslippene.

Godt poeng du har der med utslipp fra prosess vs brensel.

Det er ikke riktig at sement vanligvis produseres med naturgass som brensel. Det er fabrikker som benytter det, men vanligst er kull, som igjen i økende grad blir erstattet av avfallsbaserte brensler. Ingen av de fire fabrikkene som leverer til det norske markedet benytter naturgass. Derimot har de oppimot 97 % avfallsbasert brensel, hvorav en stor andel er biomasse.

Utslipp fra brenselsdelen i sementproduksjon er selvsagt betydelig i global sammenheng, men også et område hvor man har kommet langt med tanke på alternativer til kull, olje og gass.

 

Lenke til kommentar
dahln skrev (På 13.2.2021 den 13.30):

 

Jeg ser at wikipedia sier at dette skjer ved en temperatur på mer enn 825 grader.  Det er lavt nok til at en flytende salt reaktor kan brukes til å forsyne varmen til prosessen. FLiBe saltet fordamper ved en temperatur på omtrent 1450 grader. Man mister omtrent 50 grader i hver varmeveksler.

 

Det finnes gasskjølte reaktorer som kan ta temperaturen opp til omtrent 2000 grader.

Kalsineringen skjer ved drøyt 800 grader. Men så må råmaterialene varmes opp ytterligere for at de skal sintres (delvis smelting). Dette skjer ved ca 1450 grader. 

Når det er sagt, det jobbes også med sementer hvor en større andel vil kreve lavere temperatur.

Angående reaktorer, en utfordring med å bruke dette i sementproduksjon er at du skal ha gjennom store volumer. En typisk sementovn skal klare å produsere en million tonn i året. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...