Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier holder tilbake depositum, vanskelig tvist!


AnonFinans

Anbefalte innlegg

Heisann!


Som tittelen sier holder huseier tilbake depositumet. Jeg skal prøve å forklare tvisten vi har. Jeg lager en samtalelogg der kommunikasjonen mellom oss vil stå ordrett under denne forklaringen.

Så; i slutten oktober 2020 bestemte jeg meg for å si opp leieforholdet. Av leiekontrakten er det avtalt 3 måneders gjensidig oppsigelsestid. Dette betyr at jeg etter kontrakten hadde leiligheten ut januar 2021. Snakket med huseier og fortalte at jeg kunne flytte tidligere dersom han fant noen som ville flytte inn. Dette var helt greit (jeg og utleier har i utgangspunktet et godt forhold). 

I starten av desember møtte jeg huseier tilfeldig på butikken, og vi pratet om leiligheten. Da spurte han om jeg kunne gjøre leiligheten klar for visning den 13. Desember, og han sa jeg ikke trengte å betale inn leien for Januar. 

Mellom treffet på butikken og den 15. Desember snakker jeg i telefonen med huseier, og han forteller da at det er noen som ønsker å ta leiligheten usett.

 

Den 15. Desember får jeg denne meldingen av huseier: «Fått et spørsmål her om leiligheten kan være ledig 27. desember? Har du flyttet da?»

Jeg svarer: «Ja det kan jeg fikse»

Nå hører jeg ikke mere fra huseier. 

Den 22. Desember sender jeg denne meldingen: «Blir det slik at overtakelse er den 27. des? Siden jeg tar isåfall utflyttevasken den 26. des, så alt er klart etter det!»

Jeg hører ikke noe fra utleier. Så den 26. Desember pakker jeg flyttelasset, tar flyttevasken og flytter ut. Så alt skal være klart til den 27. Desember.

Jeg hører ikke noe fra utleier 27. Desember. Jeg hører ikke noe i dagene etter heller.

Så den 30. Desember sender jeg meldingen: «Heisann, når er det overtagelse?»

Senere den dagen får jeg svar fra

Utleier: «Heisann, beklager litt sen tilbakemelding. Jeg har vært i dialog med flere og de som var nærmest å leie snudde i siste sekund da de ville bo nærmere campus. Akkurat nå er jeg i dialog med tre jenter som vil leie, men de kan ikke før 01. feb i utgangspunktet dessverre. De forsøker å få flytta tidligere og er i dialog med sin nåværende leietaker.»

Jeg spør da «Hvordan gjør vi det med husleien i Januar?»


Og det er her tvisten begynner.

Han mener jeg skal betale husleien ettersom det er 3 måneders kontraktsfestet oppsigelsestid.
Jeg mener dette blir helt feil ettersom jeg flyttet ut den 27. Desember som han etter min oppfatning har «bedt meg om». Jeg hadde ikke hatt noe problem med å betale for den siste måneden, men da hadde jeg bodd der!

 

Hva tenker dere?

 

Har rettet krav til banken, så prosessen med HTU har startet, men har snakket med husleier og vi skal prøve å bli enige oss imellom først. 

Endret av AnonFinans
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at en avtale skal komme i stand må det eksistere en berettiget forventning om at dette er tilfellet. 

Kommunikasjonen dere har den 15 Desember gir deg en klar forventning om at leiligheten kommer til å tas i bruk av noen andre den 27 Desember. Man kan egentlig lese det som et tilbud fra utleier om at kontrakten opphører 27 Desember og at du aksepterer dette. 

Siden utleieren ikke sier noe den 22 Desember må du ta utgangspunkt i det som ble sagt 15 Desember, nemlig at leiligheten kommer til å leies ut til noen andre. Ut ifra lojalitetsbetraktninger burde utleieren i denne situasjonen ha sagt noe for å ivareta dine interesser. Passiviteten blir her et moment som tilsier binding.

Du har måttet forberede deg på at du måtte flytte ut 27 Desember. Dette inkluderer å finne et nytt sted å bo. Å finne et nytt sted å bo kan være relativt krevende, krever tid og forutsigbarhet. Dette tilsier også at du må kunne gå ut ifra det utleieren sa 15 Desember.

Når utleieren ikke har uttalt seg før 27 Desember må utleieren strengt tatt anta at du har flyttet. Det som trekker i den andre retningen er at du selv antyder i meldingene at det ikke er klart om en slik avtale faktisk eksisterer. Utleieren kan dermed selv ha hatt eller fått denne oppfatningen. 

Du ga heller ikke melding den 27 Desember om at du flyttet ut og hvor du evt la nøklene. Uttalelsen den 30 Desember peker i retning av at du fortsatt bruker boligen, men venter på overtagelse. Hvis avtalen var avsluttet 27 Desember, hvorfor skulle du bry deg om hva som skjer med boligen etter denne tiden? 

Det er derfor ikke mulig å si med sikkerhet hva som blir utfallet i en slik sak. 

Jeg synes at det mest rimelige er at man legger til grunn at leieforholdet opphørte 27 Desember. Det er dette utleieren måtte anta ut ifra sin egen adferd hendelsesforløpet fra 15 Des til 27 Des og strengt tatt har du jo selv hatt en forventning om dette, hvis ikke så hadde du ikke flyttet ut. 

 

 

 

 

 

 

Endret av pedr0a
Lenke til kommentar

Hovedregelen er det motsatte - passivitet kan ikke forplikte. Derfor har vi også et forbud i markedsføringsloven mot å levere varer med krav om betaling uten etter forhåndsavtale. 

For at passivitet skal være forpliktende kreves det at den passive part kan klandres for ikke å ha vært aktiv. I en dom fra mai 2017 karakteriserer Høyesterett det som at den aktive part må ha fått en berettiget forventning om at avtale er inngått, hvor det særlig legges vekt på om man er enige om vesentlige punkter i avtalen. 

I dette tilfellet mener jeg utleier har vært klanderverdig passiv. Du fikk en forespørsel kort tid før (12 dager før det tas hensyn til jul og helligdager), du har gjort rimelige forsøk på å purre opp status, og det ville tatt utleier svært lite innsats å avkrefte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...