Jump to content

Recommended Posts

Jeg studerer IT og har de siste 6 ukene hatt Python. Mine medstudenter og meg selv har reagert på det vi føler er at pensumet har gått veldig raskt frem. Siden jeg er total noob når det kommer til Python (og programmering generelt), er det ikke til å stikke under en stol at dette faget har vært over hakket utfordrende. Lurte derfor på om dere kunne tittet på temaene og kommet med en tilbakemelding på om skolen er litt kravstor, eller om vi har all grunn til å føle oss demotiverte. De fleste av oss er fullstendig nybegynnere til Python. 

For å få karakter må vi også levere en tilbakemelding på kurset, og svarene i denne tråden vil være med på å forme tilbakemeldingen. 

Ps: Vi har undervisning i 45 minutter, fire dager i uken. Den 6 uken inneholdt teori og er derfor ikke tatt med under.

Uke 1: 

  • * Installasjon av python
  • * Strings, user input, maths.
  • * Operations and operators, if / else 
  • * List, tuple, set, dictionary

Eksempel på oppgave fra dag 3 uke 1:

image.png.c705d22db5a2994d5c0d0cf3d1e5dbde.png

 

Uke 2:

* For, while, break, continue.

* Maintaining Scope, Passing Arguments, Returning Values, Callbacks

* Placeholders, generators, exception handling, assertions

* Storing functions, system interrogation, miscellaneous functions, random numbers, time

 

Uke 3:

*  String manipulation, concatenation and repitition, slices, membership, raw strings, docstrings, formatting and modifying strings, Justification

*  Accessing , writing to, reading, appending files. Updating file strings, file maintenance, pickling data

* Encapsulating data, creating first class, class instance, class methods and arguments, class attributes, built - in attributes

* collecting garbage, inheritance, overriding base methods, polymorphism

 

Uke 4:

* HTML, webserver, submitting forms, text areas

* checkbuttons, radionbuttons, select lists.

* window launch, button responses, message displays

* listing options, radiobuttons, checkbuttons, images

 

Uke5:

* Operating system tasks, listing files, directories and directory contents. Listing contents via recursion, file operations, compressed files, scheduling files, running programs.

* Sockets, client and server, handling multiple connections

* SNMP, Object identifiers, synchornous vs asynchronous, community strings

*Threading, race conditions, threading objects

 

Dersom noen orker å se på dette og komme med en tilbakemelding på om dette er et realistisk oppsett, så setter jeg veldig stor pris på det. Hilsen en frustrert og demotivert kollokviegruppe. 

 

Share this post


Link to post

Kan virke som skolen både krever mye og at dere sikkert kan føle dere demotiverte, men det betyr jo ikke nødvendigvis at arbeidsmengden er urealistisk eller at kravene er urimelige? Det er en kjensgjerning at å lære seg noe nytt er tungt. Det tar lang tid, og det krever mye. Som du sier, så er dere nybegynnere, og da er det en høy terskel som skal forseres før ting begynner å "flyte".

Nå skal det sies at jeg i stor grad er selvlært, og ikke har fulgt en timeplan på samme måte som dere gjør, men basert på det som fremgår her så mener jeg ikke det virker uoverkommelig, selv om det kanskje kan føles slik. Uke 4 og 5 virker en del tyngre spør du meg, men det er jo alt etter hvordan studiet ellers er lagt opp.

Fordelen med programmering er jo at man får feedback i form av feilmeldinger underveis. Man kan teste feil ved å fjerne ulike deler av programmet, og man kan Google/YT for å finne omfattende svar på det man lurer på.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Siden det kun er 45 minutter undervisning hver dag så sier det seg selv at dere må legge en god del innsats i egenstudie.

Oppgaven du legger ved synes jeg ser helt kurant ut, det er nok bare å brette opp armene. Programmering krever mye selvstendig arbeid for å få fremgang.

Her er en bra nettside for å lære seg forskjellige programmeringsspråk(hvis du trenger noe ekstra i forhold til undervisningen):

https://www.w3schools.com/

Edited by tflovik
  • Like 2

Share this post


Link to post

Setter pris på at dere har tatt dere tid til å svare :) 

Skal nevnes at jeg sitter 8 - 10 timer dagen med studier, ofte mer. Har kun A og B i karakter i hele år, så innsatsen er der :) Har kjøpt to kurs utenom fra ekserne sider, så ermene er godt brettet opp. :) 

Når det gjelder oppgaven kan det nevnes at dagen før hadde vi hatt en "Hello World" oppgave, så sånn sett kom denne oppgaven nevnt i første post etter 2 dager med programmering, da dag 1 innebar installasjon av python og pycharm. 

En ting vi føler er at vi ikke rekker å trene på det ene temaet gjennom repetisjon, før vi skal over til neste. Det er vel gjerne der vi blir god. Kursene jeg har kjøpt ekstern forteller også hvor viktig det er å ta seg tid og ikke haste gjennom, ellers glemmer man bare alt med en gang, og det stemmer nok. For med en gang jeg føler jeg har forstått ett tema er vi over på neste. Når jeg nå under oppkjøringen til eksamen har repetert innholdet så er svært mye dessverre glemt. Det er nok dette som føles mest frustrerende for min del. 

Share this post


Link to post

Har hatt en del programmeringsfag på "lavt" nivå i min utdanning. Først ett år med matlab only, så Java og så .net programmering.

Jeg må si vi aldri gikk så langt som dette, så virker som kurset er prakket med tema. Men jeg har også gått en retning uten for IT slik at de gjerne ikke går like hardt ut.

 

For meg virker det til å være pakket med for mange tema på kort tid, og at dette blir ett kurs man pugger og ikke lærer.

Vi har stort sett vært igjennom uke 1-3 og kanskje kommet lett innpå noen tema fra 4-5. 

 

Oppgaven sog dog veldig typisk ut.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Det er ikke antall timer som er viktig, men hvor effektive de er.

Veksling mellom å lese om en del av programmeringsspråket (dybdeforståelse) og prøve det ut på datamaskinen er fornuftig.

Legg inn kommentarer for deg selv i koden så er det lettere å oppfriske forståelsen senere, men unngå unyttige. Bruk forklarende variabel- og funksjons-navn.

Lag egne selvstendige kodesnutter for å forstå en funksjon av språket eller teste ut en del som ikke virker i progrmmeringsoppgaven.

Begynn med enkel kode som gjør en del, og så utvid etterhvert for dekke hele oppgaven. Det gjør verifisering/feilfinning mye lettere enn å starte testingen på et større u-testet program.

 

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
On 2/12/2021 at 2:30 PM, Blesten_i_vesten said:

...

For å kunne gi noen rettverdig vurdering av arbeidsbelastningen bør du utdype følgende:

  • Hvor mange studiepoeng er dette ment i gi?
  • Går dette over et helt semester eller er det et intensivkurs?
  • Forutsetter emnet at man har tatt programmeringsfag fra før?

Generelt sett så må jeg si at dette høres utrolig spinnvilt ut. Dette høres mer ut som et fag for viderekommende enn noe for nybegynnere. Hvis dette er ment å være et nybegynnerfag som er eksempelvis 10 av 30 studiepoeng i et semester så mener jeg foreleser her må ha mistet fullstendig bakkekontakt. Det er fullstendig urealistisk å tro at ferske programmerere skal kunne følge med på en så kjapp progresjon og samtidig fordøye alle konseptene.

Kan legge til at jeg har vært studentassistent i et par programmeringsfag. Rett nok ikke i Python, men allikevel. Jeg veit et par ting om rett progresjon, og det der er aldeles ikke rett progresjon for nybegynnere. Det høres mye mer ut som noe jeg kan sende mine nye, relativt ferske kolleger på som et deltidsstudim.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Ernie skrev (13 timer siden):

For å kunne gi noen rettverdig vurdering av arbeidsbelastningen bør du utdype følgende:

  • Hvor mange studiepoeng er dette ment i gi?
  • Går dette over et helt semester eller er det et intensivkurs?
  • Forutsetter emnet at man har tatt programmeringsfag fra før?

Generelt sett så må jeg si at dette høres utrolig spinnvilt ut. Dette høres mer ut som et fag for viderekommende enn noe for nybegynnere. Hvis dette er ment å være et nybegynnerfag som er eksempelvis 10 av 30 studiepoeng i et semester så mener jeg foreleser her må ha mistet fullstendig bakkekontakt. Det er fullstendig urealistisk å tro at ferske programmerere skal kunne følge med på en så kjapp progresjon og samtidig fordøye alle konseptene.

Kan legge til at jeg har vært studentassistent i et par programmeringsfag. Rett nok ikke i Python, men allikevel. Jeg veit et par ting om rett progresjon, og det der er aldeles ikke rett progresjon for nybegynnere. Det høres mye mer ut som noe jeg kan sende mine nye, relativt ferske kolleger på som et deltidsstudim.

Kurset er en del av en fagskoleutdanning som gir 11 studiepoeng. Fagskolen er delt opp i bolker, slik at man fokuserer på ett fag om gangen. Lærer innrømmer at han er mer vandt til den tradisjonelle måten pensum er lagt opp, og sa selv for noen uker siden at det er veldig intenst. Jeg mener også at dersom kurset hadde vært tatt gjennom ett semester, så ville man hatt mer tid til repetisjon og dermed en mer naturlig/rolig progresjon. 

Emnet forutsetter ikke at man kan noe programmering fra før. 

 

 

Share this post


Link to post
3 hours ago, Blesten_i_vesten said:

Kurset er en del av en fagskoleutdanning som gir 11 studiepoeng. Fagskolen er delt opp i bolker, slik at man fokuserer på ett fag om gangen. Lærer innrømmer at han er mer vandt til den tradisjonelle måten pensum er lagt opp, og sa selv for noen uker siden at det er veldig intenst. Jeg mener også at dersom kurset hadde vært tatt gjennom ett semester, så ville man hatt mer tid til repetisjon og dermed en mer naturlig/rolig progresjon. 

Emnet forutsetter ikke at man kan noe programmering fra før. 

 

 

Okay, det forklarer endel. Med andre ord så forventes det altså 40-60 timer arbeid per uke i de 6 ukene dette foregår. På papiret et det ikke så urimelig, men det er lukter litt uvitenhet over hvordan dette er lagt opp (jeg antar dette er skolen som har bestemt det, ikke foreleser). Det tar tid å fordøye konseptene ordentlig, og med et slikt opplegg så er det ikke mye tid og rom til det.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Ernie skrev (16 timer siden):

Okay, det forklarer endel. Med andre ord så forventes det altså 40-60 timer arbeid per uke i de 6 ukene dette foregår. På papiret et det ikke så urimelig, men det er lukter litt uvitenhet over hvordan dette er lagt opp (jeg antar dette er skolen som har bestemt det, ikke foreleser). Det tar tid å fordøye konseptene ordentlig, og med et slikt opplegg så er det ikke mye tid og rom til det.

jeg -mener- der er lagt opp til 8 timer arbeid om dagen, men jeg sitter som sagt mer. Det er studier mandag -torsdag, selvstudie fredag. Meningen er å ha fri lørdag og søndag, men med den arbeidsmengden vi har kan jeg aldri huske at det har skjedd. Det er et beintøft studium.

Greit å se at det ikke bare er vi elever som syntes dette ble litt vel mye. Takker for svar!

Edited by Blesten_i_vesten
glemte å svare ordentlig

Share this post


Link to post

Jeg vet ikke helt hva jeg tenkte da jeg leste førstepost, men jeg har av en eller annen grunn ikke lest "uke" men "del". Ble gjort oppmerksom på det av Ernie sin post, og er enig med betraktningen - det virker helt klart i overkant mye for en introduksjon til nybegynnere.

Jeg lar dog min første post stå som den er, selv om jeg nå mener det er i overkant.

Edited by Raspeball
  • Like 1

Share this post


Link to post

Mange synes programmering er vanskelig, det er mye arbeid og tar tid. Noen synes det er gøy, og bruker usedvanlig mye tid på å lære seg å programmere skikkelig.

Min utfordring når jeg studerte var ufattelig dårlige bøker, det er mye mye bedre å kjøpe seg en Oreilly bok for å starte med Python, enn å bruke anbefalte bok fra skolen. Det finnes også mange gode Youtube videoer for å lære seg Python.

En god IDE hjelper også, installer PyCharm, som er gratis for studenter https://www.jetbrains.com/community/education/#students

  • Like 2

Share this post


Link to post
Sitat

Mange synes programmering er vanskelig, det er mye arbeid og tar tid. Noen synes det er gøy, og bruker usedvanlig mye tid på å lære seg å programmere skikkelig.

Min utfordring når jeg studerte var ufattelig dårlige bøker, det er mye mye bedre å kjøpe seg en Oreilly bok for å starte med Python, enn å bruke anbefalte bok fra skolen. Det finnes også mange gode Youtube videoer for å lære seg Python.

Problemet mitt er mye dårlig dokumentasjon python https://devguide.python.org/

virker amatørmessig, mye dårlig grafisk designverktøy microsoft har virtual code eller Visual Studio 2019 (c# samt c++ og virtual basic) Selv om det finnes støtte for python blir det nok vanskelig å lage grafiske programmer.

Er også problemet for nybegynner å bli flink til grafisk utvikling, særlig apple sine menyer.

Skulle gjerne bygget kompentanse men syns det er litt vanskelig å finne gode videoer på slike ting.

Slike kan være litt til hjelp

 

Men er ikke mye å juble over for nybegynnere

Edited by LMH1

Share this post


Link to post

Dette virker rimelig intensivt, ja. Det dere gjennomgår på 1 måned, er nesten hele pensum for introkurset til programmering hos NTNU. Vet ikke hvor mye dere går i dybden på de ulike temaene men. På NTNU har man som regel en øving hver uke, og i uke 1 var vel det typ bare hello world oppgaver (med litt doble og enkelt fnutter). Uke 2 innførte man If-statements og øvde på det, uke 3, løkker osv osv. Så balla det på seg, og ble mer og mer komplekst. Feilhåndtering og lesing fra/til fil kom ikke før på slutten av semesteret om jeg husker riktig. I tillegg ser det ut som dere har noe webtek ? Typ HTML? Dette hadde vi i et eget webteknologi-fag (HTML/CSS/JS) og socket-programmering hadde vi om i nettverksfaget vårt. Som er et nytt fag igjen. Objekter, klasser, enkapsulasjon, arv, polymorphism, grensesnitt osv hadde vi i OOP-faget vårt i Java, som er et fag som bygger videre på introkurset vi hadde i Python, som jeg nevnte over her.  Skjønner godt at dere er frustrerte når dere skal gjennom alt dette på så kort tid. Hele uke 1 og 2 var vel kun om klasser og objekter i OOP - kurset, og her går dere gjennom et halvt semester med pensum på 1 uke. Kluet er ikke at det er så sinnsykt vanskelige begreper og konsepter å lære seg, men dere skal jo rekke å progge selv, og lære noe av det og rekke å anvende de ulike konseptene. 

 

Lykke til, jeg føler med dere. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...