Gå til innhold

Reklamasjon på service på ventilasjonsanlegg


Alex T.

Anbefalte innlegg

Hei,

Har havnet i en rar situasjon med et reparasjonsselskap for ventilasjonsanlegget mitt. Det har seg slik at jeg har noen ulyder i ventilasjonsanlegget, og ringte derfor et firma om å undersøke det. Får at pris for service er 3500 kr.  Jeg takker ja til dette da jeg tenker at han kommer til å fikse lyden for de 3500 kr. 

To dager senere kommer en fyr og ser på det. Etter 30 min sier han at han ikke vet hva grunnen er, men tror at det er noe feil med rotoren og anbefaler meg å bytte den. Han har i tillegg bytta et filter som jeg ikke ba om. Ba bare om å fikse lyden. Han sier at rotoren koster 3500 kr og bytting 1000 kr, så jeg sier at det er greit. 

Det jeg stusser på er de 3500 kr jeg betalte første gang. Er det vanlig å belaste kunder for service som egentlig ikke er service? I mitt hode er det en inspeksjon. Hvordan kan man bli nødt til å betale 3500 kr for at ingenting har blitt gjort? Ringer han etter å ha mottatt faktura på 3500 kr for service og andre 1000 for bytting. Han sier at det er standard prosedyre og er akkurat som når man fikser bilen sin, og at jeg ikke trenger å være vrang. Har aldri betalt 3500 kr for at en mekaniker skal sjekke ut hva som er feil med bilen min. Å betale nesten 9000 kr for en ikke riktig utført reparasjon er surt.

Kan noen med erfaring eller kunnskap om dette forklare meg om det er slik det skal være eller om han prøver å lure meg?

Takk for svar!

Endret av Alex T.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg leser posten så fikk du et tilbud på service for 3500 og det takket du ja til. 

Dersom dem ikke har gjennomført service så kan dem heller ikke fakturere deg for den.

En service er jo ikke bare å kikke på den og bytte et filter. Foretok dem skikkelig rengjøring, sjekket kabler og trykk?

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det ikke unormalt at man tar seg betalt for å inspisere. Dette dekker kostnader til og fra stedet samt tiden det tar å inspisere. Merk at håndverkeren må opplyse deg om kostnader for "forberedende undersøkelse" se håndverkertjenesteloven §34. Det er håndverkeren som har bevisbyrden for at du er opplyst om dette, se feks FKU-2016-1878 https://innsyn.onacos.no/forbrukerklageutvalget/wfdocument.ashx?journalpostid=2017000645&dokid=298603&versjon=1&variant=P&

Jeg tenker at han uansett må inspisere for å finne ut nøyaktig hva som er galt, samt hvilken rotor han faktisk må bestille.  Hvis du beskrev problemet, så kan det hende at håndverkeren visste hva problemet var og at dette da kostet 3500kr, som var prisen du fikk oppgitt. 

Hvis du vil sjekke om prisen er uforholdsmessig høy, sjekk priser for tilsvarende ytelser og evt hør med andre firma. Se forøvrig håndverkertjenesteloven §32.

Edit: Virker for meg som at det egentlig ikke har skjedd en "forundersøkelse" da dette er en undersøkelse for å kartlegge om en tjeneste skal bestilles. §34 gjelder ikke undersøkelser som relaterer seg til selve omfanget som ledd i selve tjenesten. Avtalt pris virker uansett å være 3500kr for selve tjenesten. 

 

Endret av pedr0a
kommentarer ang forundersøkelse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...