Gå til innhold

RiksTV, good and bad..


Anbefalte innlegg

Rikstv bakkenettet er smarte greier, før det fantes var eneste alternativet på hytta o.l. satelittskåler og annet herk. Nå kan jeg ha ett abbonement, og se alle kanalene hjemme, på hytta i campinvogna osv.  Canaldigital, Telia(GET) og de andre selskapene kan ringe meg så mye de vil, men når jeg spør om de kan gi meg det samme tilbudet på hytta sier de takk for samtalen.

Men disse PVR boksene.. Jeg har hatt alle sammen og hvem er det eg. som skriver SW på disse? De er fremdeles no forferdelig upålitelig herk. (Jeg har to stykker bare så det er sagt, og de oppfører seg helt likt.)

-Opptak fungerer noen ganger, noen ganger ikke. Har jeg tatt opp en film eller serie sjekker jeg alltid om slutten er der før jeg begynner og se den. For hvorfor i alle dager stopper/fryser et opptak midt i et program? På disken kan det stå at opptaket er 1:30 timer, som er korrekt, men etter f.eks. 20 min fryser bildet. Resten er svart. Og spole videre utover  i opptaket går heller ikke. Opptaket er rett og slett korrupt.

-Programmerte opptak etter EPG er også helt bingo.  Noen ganger det ikke tatt opp noen ting. Men under planlagte opptak står programmet der fremdeles, lenge etter at dato/tid for programmer har passert. Er det så vanskelig og få dette til å fungere?

-Og hvorfor kommer man ofte ikke inn på Underholdningsportalen? Kun svart skjerm, ingen meldinger. WiFi signalet er helt ok. Ikke at det er så viktig, smart TVen's vanlige nettilgang eller chromecast fungerer jo mye bedre.

-En sjelden gang forsvinner også WiFi oppkoblingen til boksen helt uten grunn. Da må en  gjøre hele innloggingen om igjen.

-Også irriterende at undertekster forsvinner stadig vekk. Et kanalskift frem og tilbake, så er tekstingen tilbake igjen.

Det morsomme er at absolutt all "teknisk" problemløsning fra Rikstv består i: "trekk ut støpslet i 15 sekunder, hvis det ikke hjelper,  gjør en fabrikk  reset".   

Ha en god dag.

 

Endret av Martin54
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lite erfaring med RiksTV, men har prøvd det av og til. Her hvor jeg bor nå, utenfor Fredrikstad, på vei mot Halden, kan jeg såvidt få inn RiksTV med en innendørs antenne. Men signalet kommer og går. Så RiksTV er bra, men som med all mulig kringkasting, og sørlig digital, så må man ha et solid signal, og da er riktig og god antenne viktig.

Høyt plassert og rettet mot sender. Av en eller annen grunn har RiksTV valgt å bruke en-1 hel sender på gamle, gode Østfold.
Så her funker parabol best, som det har gjort for meg siden 1998. Vært igjennom minst 15 HDR bokser, og alle har funket uten store problemer, fordi satellittsignalet har vært 99.9 % stabilt. Men snøvær på tvers og store tykke tordenskyer har vært et lite problem noen få ganger. Har både Canal Digital og Viasat.

Vet ikke hvor du bor, men er nok greit å ha en RiksTV sender i nærheten. 
Hvis ikke så er parabol tingen, hvis du ikke har fiber rundt hjørnet.
Og parabol funker fint på fjellet også. 

Lenke til kommentar

Tror ikke disse problemene er relatert til signal styrke/kvalitet. Ifølge dekoder'n er dette oppimot 100% med Oslo (Tryvann?) i bortimot fri sikt. Direkte TV og standard dekoderne uten HD fungerer dessuten uten problemer.  Nei, tror rett og slett PVR produktet ikke er robust nok. Som sådan er det lite en gjøre med det.. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Martin54 said:

Tror ikke disse problemene er relatert til signal styrke/kvalitet. Ifølge dekoder'n er dette oppimot 100% med Oslo (Tryvann?) i bortimot fri sikt. Direkte TV og standard dekoderne uten HD fungerer dessuten uten problemer.  Nei, tror rett og slett PVR produktet ikke er robust nok. Som sådan er det lite en gjøre med det.. 

Hva slags antenne? Innvendig eller utvendig. Og det er nok ikke noen slags sendinger fra Tryvannstårnet lenger, den

 

senderen står nok litt lenger nede. 
 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Martin54 said:

Utvendig ja. Tryvann eller ikke, bor i Fetsund og antenneretning med best signal peker ihvertfalll rett mot Oslo. Får inn Østfold også med bra signal rett sør over Øyern.  

Ok. Dårlig med signal i Rakkestad da jeg bodde der. Ser at RiksTV fremdeles bruker boks fra Strong...kan ikke skjønne at den skal være så mye verre enn alle de boksene jeg har og har hatt fra Canal Digital og Viasat. 
Hjalp noen med en slik boks for en del år siden, den var ikke helt suveren. Den kan også levere strøm til antenne...vet ikke om det påvirker signalet...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Akkurat samme problemer som jeg har hatt, men jeg har hatt dårlige signaler. Grundig-boxene har fungert best for meg, mens disse nye smartboxene ikke har fungert særlig bra og det kan virke som om de er mer kresne på signalet.

For min del ble en løsning og bruke fiber og ikke antenne på boxen, men da ble det opptaksproblemer i større grad en tidligere samt noe krøll med epg.

Hatet vokste og jeg har kastet ut hele dritten og har funnet en annen løsning. Forøvrig kan en slik smartbox fint brukes på hytte om du deler nett via mobilen. Om man ikke bruker opptaksfunksjon fungerer rikstv ofte bra nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...