Gå til innhold

Hacket Florida-vannverk og 111-doblet lutmengden. Hvor sikre er de norske?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
28 minutes ago, Andre Nyttårsdag said:

Det jeg finner mest interessant og skremmende med artikkelen, er at det tydeligvis er mange vannverk som ikke har ett sikkerhetssystem, som overtar for kontrollsystemet dersom pH nivået blir helseskadelig.

Jeg vil tro Ph-overvåking er til stede ved de aller aller fleste vannkraftverk i den siviliserte verden. Det er ganske elementære greier. Selv her på et bryggeri har vi flere automatiske Ph-målere med overvåking.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Jeg vil tro Ph-overvåking er til stede ved de aller aller fleste vannkraftverk i den siviliserte verden. Det er ganske elementære greier. Selv her på et bryggeri har vi flere automatiske Ph-målere med overvåking.

Jeg også går ut fra at de har Ph overvåking, men som eksemplene i artikkelen viser så er ikke dette sikkert nok.

Det jeg mener er ett eget sikringssystem som er uavhengig av kontrollsystemet, og som stenger tilførselen av lut eventuelt hele produksjonen dersom Ph verdien kommer utenfor sikkert område.

I slutten av artikkelen står det at mange vannverk allerede har ett slikt sikringssystem, det jeg reagerer på er at det ikke er påbudt att alle skal ha det.

Lenke til kommentar

Nå er det databiten av dette som utløste saken hos oss i Digi. Men i researchen har det kommet fram at det er store forskjeller på hvor automatiserte vannverk er. Noen er automatiserte, mens ved andre vannverk tilsettes kjemikalier manuelt. Dermed er nok også varslingssystemene forskjellige. Det er også forskjell på hvilke kjemikalier som brukes ved ulike vannverk, og lut brukes ikke overalt. Listene over tillatte kjemikalier på hjemmesidene til Mattilsynet er lange. Heldigvis er det ingen som bruker alt... Vil du vite mer om hvilke krav som stilles til vannverk, finner du dem i Drikkevannsforskriften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...