Gå til innhold

Anbefalinger for 27″ skjerm til spill og generell bruk


Anbefalte innlegg

Jeg trenger både ny datamaskin og skjerm etter en stund med litt utdatert utstyr. Utdatert er også min kunnskap om maskinvare, og jeg har nå mye å sette meg inn i for å velge et egnet oppsett. Jeg har forsøkt å orientere meg litt om hva jeg skal se etter på skjermfronten, men jeg ser litt sprikende råd rundt om, og jeg håper dere kan hjelpe meg litt med å luke ut det viktigste, og kanskje gi meg noen anbefalinger.

Først litt om bruk
Skjermen skal hovedsakelig sett brukes til diverse daglig bruk, slik som musikk, nettleser og dokumentbehandling. God bildekvalitet er derfor viktig. Jeg liker imidlertid også å spille spill fra tid til annen, og vil gjerne ha en grei opplevelse også på det planet.

Av mer spesifikke krav, er jeg ute etter en rett (altså ikke krummet) 27″ skjerm med en oppløsning på 2560 px × 1440 px, der høyden kan justeres. Skjermen bør heller ikke lage vesentlige pipelyder hverken når den er påslått eller i standby-modus.

Så noen spørsmål

  1. Etter hva jeg erfarer er det i hovedsak tre paneltyper: TN, VA og IPS. TN har angivelig generelt dårligere bildekvalitet, og IPS visst ujevn bakgrunnsbelydning. Er VA et fornuftig valg, eller har denne skjermtypen andre ulemper jeg bør være oppmerksom på?
  2. Oppdateringsfrekvens på min. 75 Hz og responstid på maks. 4 ms er andre anbefalinger jeg har sett. Virker dette fornuftig, eller bør jeg gå opp/ned på disse?
  3. Kontrast er visstnok en god målestørrelse for bildekvaliteten. Hva slags kontrastforhold bør skjermen ha?
  4. Hvor viktig er HDR, FreeSync og G-Sync?
  5. Er det andre ting jeg bør se etter, styre unna eller være oppmerksom på? Er det bestemte produsenter som stikker seg ut som spesielt gode eller dårlige?
  6. Gitt kriteriene over, hva slags prisnivå kan/bør jeg forvente for en skjerm til mitt bruk?
  7. Har dere noen konkrete skjermer dere vil anbefale?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...