Gå til innhold

Erstatte Altibox/Viken Fiber FMG


Anbefalte innlegg

Hey

Står på trappene til å kjøpe en ny router og vurderer sterkt å bestille en med SFP/SFP+ port slik at jeg kan ta bort hele FMG boksen. Per i dag kommer fiberlinja inn i stua inn i "fiber termineringsboks", og så går det en kort fiber ledning inn i FMG. Jeg tenker å beholde termineringsboksen (vet ikke om det er riktig å kalle det termineringsboks, but anyways), og beholde den korte kabelen fra termineringsboksen. Så langt jeg har funnet ut, trenger jeg en transceiver med følgende specs

1310/1550 (TX/RX), Singlemode BiDi

Så langt jeg har forstått, er patchesnoren fra termineringsboksen til FMG en SC plugg. Så er det kul umulig å finne en transceiver som er 1310/1550, singlemode BiDi og SC kontakt...alt som selges virker å være LC plugg. I tillegg ser jeg at det finnes en hel haug av andre parametere, f.eks hvor langt signal, type 10/20/80km, noe decibel greierog annet småsnafs. Blir jo svimmel av mindre. Så, hvor finner man en transceiver som funker og har de rette specs? Antar at lengde f.eks ikke har så voldsomt mye å si, men vil jo heller ikke returnere lys til Altibox som trasher hele nabolaget heller om det i det hele tatt er mulig :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, The Jackal said:

Så er det kul umulig å finne en transceiver som er 1310/1550, singlemode BiDi og SC kontakt...

Det er ikke umulig, men du må spece den manuelt.  Se f.eks https://www.fs.com/de-en/products/74512.html

Distansen har med effekt å gjøre, og du bør holde deg sånn rimelig i nærheten av de utstyret Altibox bruker.  10km er fint.

Nå kan du jo også vurdere å bytte patchesnor til en som har LC i SFP-enden.  Det koster ikke all verden.  Da er det enklere å finne SFPer.

Lenke til kommentar
bmork skrev (9 minutter siden):

Det er ikke umulig, men du må spece den manuelt.  Se f.eks https://www.fs.com/de-en/products/74512.html

Distansen har med effekt å gjøre, og du bør holde deg sånn rimelig i nærheten av de utstyret Altibox bruker.  10km er fint.

Nå kan du jo også vurdere å bytte patchesnor til en som har LC i SFP-enden.  Det koster ikke all verden.  Da er det enklere å finne SFPer.

Ja...jeg er jo rimelig nisse. Er vel bare å nappe patchesnor ut av termineringsboksen også. Don't ask me...men hadde altså ikke tenkt på det. Men da er vi over på ny patchesnor...UPC SC - UPC LC eller ACP SC - UPC LC?

Hvis vi bruker konfiguratoren som eksempel...har det noe særlig praktisk betydning hva man eventuelt skulle valgt for compatible brands? Jeg skjønner det virker som et noe merkelig spørsmål tross alt, men vurderer en router fra Teklager.se som ikke har kommet ut enda (kommer om ikke så lenge) med SFP port. "Generic" burde strengt tatt holde, eller bør man finne ut hva slags "chipset" eller lignende for finne noe som passer?

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig UPC. Du ser det på fargen. UPC er blå. APC er grønn

Compatible brands har bare betydning hvis switchen/ruteren din krever et bestemt merke. Det er ikke så ofte et problem med utstyr i hjemmebrukerklassen. Men det kan jo være..

 

Edit: bare så det er klart: det er ingen annen forskjell enn kodingen av eepromen. Så det har ingenting med chipset å gjøre. Bare software som vil være vanskelig.

Endret av bmork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...