Gå til innhold

Slik foregår det når KNM Maud endelig gjør det hun kan best


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Replenishment? Hva betyr det ordet? Er det ikke mye lavere språkterskel å kalle det refueling? Eller ennå bedre: Snakke norsk! Det er jo tross alt norsk marine, med norske mannskaper som skal forsvare Norge.

Eller koker det ned til å gjemme seg bak stammespråk pga usikkerhet eller forsøke å skape avstand?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Replenishment er mye mer enn etterforsyning av bunkersolje. Det innebærer også forsyning av ammunisjon, vann, proviant, reservedeler osv.

Første gang jeg var med på en RAS-operasjon (RAS = Replenishment At Sea), fikk vi en kasse med småkaker med hilsen fra mannskapet på den tyske tankbåten. De hadde bakeri ombord.Dette var utenfor Nord-Norge og vi kunne takke med to måsegg og en flaske Mackøl.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Replenishment? Hva betyr det ordet? Er det ikke mye lavere språkterskel å kalle det refueling? Eller ennå bedre: Snakke norsk! Det er jo tross alt norsk marine, med norske mannskaper som skal forsvare Norge.

Eller koker det ned til å gjemme seg bak stammespråk pga usikkerhet eller forsøke å skape avstand?

Det betyr jo etterforsyning, Simen, som andre har fortalt. Men nå har det seg slik at internasjonale aktiviteter ofte har internasjonale forkortelser som har definerte betydninger. Det er uheldig, men det letter veldig kommunikasjonen mellom ulike språk.Om et norsk tidsskrift skal legge seg på oversatte termer eller om de skal beholde de internasjonale betegnelsene er jo et valg. Skal vi kalle WHO for WHO eller verdens helseorganisasjon? Typisk krever fagartikler en viss innsikt i fagtermer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er fordelen med RAS-tårn opplegget kontra det å bare henge ut yokohamafender og ta mottakerskipet longside? Bunkring i store bølger fra sida? Hva med å henge ut slange bak som plukkes opp med krok av mottaker? For meg ser dette unødvendig komplisert ut, men hva vet vel jeg.

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, hanshaga said:

Andreas Häber: 30 mm kanon? Skremmer kanskje bort mindre fartøy?

Slike forsyningsskip er så og si aldri noe særlig bevæpnet, for de er ikke ment å operere i utrygt farvann alene. Om noe trenger skytes, kan fregatten gjøre det.

Endret av likferd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var en merkelig artikkel?
Det blir litt selvmotsigende når TU skriver "endelig gjør det hun kan best". Hva med det hun skal være nest best i da? Fungerer det i det hele tatt??

Videre er det helt åpenbart at dette er et fartøy primært for utenlanstjeneste og NATO oppdrag. Det vil overraske meg om den norske marinen i det hele tatt får se dette fatøyet her hjemme, med unntak av når det er NATO øvelser i våre farvann da selvfølgelig.

Som andre har nevnt før i tråden her. Dette må da være primærmål nr 1 ved et angerp på Norge. Denne er sannsynligvis slått ut allerede i første sekund, og har således ingen forsvarsmessig verdi for oss.

Lenke til kommentar
hanshaga skrev (10 timer siden):

Sikkert kjekt å ha, men i en reell krigssituasjon må da dette skipet være ekstremt utsatt om det ikke har våpen til å forsvare seg selv? KNM Sitting Duck? ;)

 

Disse båtene skal ligge "utenfor" krigssonene, og utgjøre en kort forsyningslinje for krigsskipene.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar

Store fordeler, den er ikke bare for å levere drivstoff, men også for å levere ammunisjon, proviant, etc. Til og med personell. Du kan også gjøre det i noe dårlig vær, noe som din metode ikke kan!

Å ha en line hengende på slep hare store risiko, hvor du kan lett kjøre på den og i verste fall få den i propellen. Med på en RAS-tårn kan du rask koble i fra, i nød.

Når Skjold klassen skal ha refuling, da bruker de den metoden du snakker om, men det er kun drivstoff, ikke ammunisjon, etc. og kan bare gjøres i relativt rolig vann

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva er merkelig, hennes hovedoppgave er å etterforsyninge skip med bruk an RAS tårnet, og det fungere som det skal. Transport gods gjør hun også, hun transporte noen konteinere i fra Sør-Korea til USA, på veien til Norge. Og skipets sykehus er utstyrt med egen skipslege og vil kun ha full mannskap i krisesituasjoner (da tar de inn leger i fra helsetjenesten, evt. Militære leger)

Så alt fungere som det skal. Kanskje dagene finne blir bedre, hvis du slutter å være så negativt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...