Gå til innhold

High-end desktop-høyttalere til hjemmekontor


Anbefalte innlegg

Nå som det har blitt så mye tid på hjemmekontoret, har det også blitt mye tid til å oppgradere kontorplassen. Eller battle Station - som ungdommen kaller det. Denne tråden kunne kanskje vært opprettet i "Lydkort og PC-høyttalere", men jeg har egentlig sett bort fra det meste av alminnelige PC-høyttalere nå.

Jeg er ute etter kraftig, ren og musikalsk lyd i stereo, fortrinnsvis uten sub. Så langt har jeg ikke lykkes i å finne noe som er helt midt i blinken.

Pulten står mot vegg. Jeg er nok nødt til å plassere høyttalerne på pulten, på hver sin side av en 35" ultrawide. Jeg kan få klemt inn både forsterker, dac eller sub dersom det trengs, men foretrekker å kunne være minimalistisk og ikke fylle opp plassen mer en nødvendig. Så derfor har jeg så langt sett på aktive stativ-/bokhylle-høyttalere med USB eller optisk inn. Jeg blir sittende ca 1 meter fra hver høyttaler, så at de fungerer i nærfeltet er viktig.

Jeg har testet:

KEF LSX (savnet litt mer frampå øvre mellomtone, og ble liksom ikke helt overbevist, men jeg hadde nok klart meg med disse hvis jeg ikke visste bedre/var mer fornuftig)

Dynaudio Xeo 10 (Oooo så fin lyd - knall i øvre mellomtone, men bassen blir litt anstrengt når man drar på. Men den endelige showstopperen var at de aldri ble venner med det trådløse nettverket mitt. Jeg kjører de via optisk, men primær-høyttaler sender signal trådløst til sekundær, og dette signalet føkker med Asus XT8-routern når jeg kjører WIFI 6. Disse går i retur i morgen, men mindre noen vil ha de.)

Så hva nå?

Jeg har lyst til å teste KEF LS50 Wireless II, blant annet. Da har prisen kommet opp mot 30k, og det kan være det er annet jeg burde se på også. Jeg trenger egentlig ikke noe av den trådløse funksjonaliteten. Jeg kommer til å kjøre med stasjonær PC som kilde permanent, og ikke noe problem om jeg må inn med en kabel eller to ekstra, en kompakt forsterker - eller kanskje en dac/forforsterker og kjøre noe aktivt som krever balansert inn?

Det må vel være noen av dere andre som har vært gjennom lignende og har noen tips til noe jeg bør prøve ut?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liker også god lyd på pc-plassen og tradisjonelle pc-høyttalere er... vel, ikke god lyd. Endte etter litt leting mellom å veksle mellom to ulike. Dynaudio Xeo 3, som vel er forgjengeren til 10. Fin lyd, bra sammensatt lydbilde, ok med detaljer. I tillegg har jeg JBL LSR305, som er ganske like Dynaudioene, men koster 1/3 likevel. (Hifi vs studio=stor prisforskjell, ofte uten lydforskjell).

Har du sjansen, hør på JBL LSR-serien, kommer i flere størrelser og jeg er ikke sikker på hva som er dagens modell, sikkert 306, mk2 eller noe slikt.

Focal Alpha i flere størrelser. Minner mye om JBL, men hakket mer kontant i bassen, ørlite mindre bass.

Og om du kan trå til, PMC Result6. Avslørende, men likevel et behagelig lydbilde.

Siden du ønsker å bruke mindre plass foreslår jeg altså bare aktive høyttalere. Om du ombestemmer deg kan jeg nok finne noe til  forsterker også. Uansett er det ofte noe å hente på å la en forforsterker/dac styre de aktive fremfor direktetilkoblet pc.

Lenke til kommentar

Takker for respons!

Ja, Xeo 3 og 10 er nok ganske like, bare små forbedringer her og der.

I hvilke tilfeller bruker du JBL-ene istedetfor Xeo? Man kan jo kjøpe 5 par JBL for prisen av et par Xeo 10... Hvordan er de i forhold til hverandre dersom man sitter i nærfelt, ~1 m unna?

JBL 308p med 8" kunne vært spennende å prøve. Hva bruker du av dac/forforsterker? Kjører du balansert på JBL-ene - og er det mye susing i de ved lav lyd?

Lenke til kommentar

I tilfellene der jeg er lei den som står fremme. ;) Og akkurat nå blir det kun JBL, siden jeg solgte Dynaudioene for kort tid siden.

Jeg sitter vel 80cm unna høyttalerne. Legger man ocd og andre psykologiske faktorer til side hadde jeg antakelig ikke kunne si hva som var spilt dersom du satte bind for øynene mine. Begge er et snev av varme, har bra med detaljer og passe bass. På så nært hold spiller jeg ikke veldig høyt heller, jeg fikk ikke frem store forskjeller der heller.

Hadde mest lyst på 308 da jeg handlet men med et lite kontor og dermed kort vei til bakvegg (under 2m grunnet stort skap bak stolen), så ble de store elementene litt mer plasskrevende. 

Bruker balansert kabling ja. Forforsterker/dac er Audiolab M-Dac. Gir ingen susing bortsett fra om du setter høyttalervolum på max. Mine står vel på ca 70-80% som gir mer enn nok volum, og som sagt får man da stillhet.

Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (13 minutter siden):

Hva med noen aktive studiomonitorer? Pleier å stå relativt nærme på mikspulten og er vanligvis ikke så vanvittig priset som vanlige hifi-høytalere.

JBL-ene vi diskuterer nå er studio-monitorer. De er vel i den mer snille enden av spekteret, mange monitorer blir på en måte for nøytrale, og kan være litt mindre trivelige å lytte til musikk på. Ikke at jeg har så mye erfaring med det selv - men jeg tror kanskje tiden er moden for å teste.

Ser endel også bruker Adam sine monitorer på desktop, de er vel i omtrent samme prisklasse.

Pop skrev (23 minutter siden):

Hadde mest lyst på 308 da jeg handlet men med et lite kontor og dermed kort vei til bakvegg (under 2m grunnet stort skap bak stolen), så ble de store elementene litt mer plasskrevende. 

Bruker balansert kabling ja. Forforsterker/dac er Audiolab M-Dac. Gir ingen susing bortsett fra om du setter høyttalervolum på max. Mine står vel på ca 70-80% som gir mer enn nok volum, og som sagt får man da stillhet.

Altså veggen bak deg, og ikke bak høyttalerne?

8" er nok overkill hos meg og, med en pult som er 50 cm dyp, og den ene høyttaleren kommer også lovlig nær sideveggen. Men jeg har egentlig et stort rom og det er ikke utenkelig at jeg bytter til en større pult med tiden.

Fornøyd med M-Dac? Ville du anbefalt den til mitt case? Ser det finnes en oppdatert utgave av den nå. Koster 8k, så den bør vel være bra. Føles litt rart å bruke flere ganger prisen av høyttalerne på en dac..

Lenke til kommentar
10 minutes ago, fudun said:

Altså veggen bak deg, og ikke bak høyttalerne?

8" er nok overkill hos meg og, med en pult som er 50 cm dyp, og den ene høyttaleren kommer også lovlig nær sideveggen. Men jeg har egentlig et stort rom og det er ikke utenkelig at jeg bytter til en større pult med tiden.

Fornøyd med M-Dac? Ville du anbefalt den til mitt case? Ser det finnes en oppdatert utgave av den nå. Koster 8k, så den bør vel være bra. Føles litt rart å bruke flere ganger prisen av høyttalerne på en dac..

Veggen bak meg ja. Med muligheter for større bord osv etter hvert hadde jeg nok gått for 8"erne. Problemet med mer resonans osv kommer først merkbart frem om du drar på mye. På fornuftige volum vil du neppe merke forskjell. Godt mulig jeg aldri hadde merket det i det hele tatt, selv med trangt kontor. JBLs waveguide skal være meget bra.

Ja, veldig fornøyd med m-dac. Hadde en lang runde før jeg landet på den. Den har en veldig oppløst og luftig lyd, passer spesielt bra til litt varme og ulne høyttalere (JBL er som du selv sier i den snille enden av skalaen, spesielt til monitor å være). Samtidig er den blitt noen år og det er kommet mye bra på markedet siden den gang. M-Dac 2 er kommet ja, uten at jeg har hørt denne. Du finner også mye bra dac som også kan være preamp, f.eks. fra Ifi, Mytek, Topping, NAD/Bluesound etc. Ifi sin Zen vant vel EISA-pris nettopp. Mye å velge i, bare å finne prisen man kan leve med og resten er små forskjeller og litt tilpasning.

Lenke til kommentar

Jeg var en tur på Duet og leverte tilbake Xeo-ene i dag. Hørte litt på LS50 wireless II, og ble egentlig ikke helt overbevist. Jeg kunne sikkert klart å tweake de litt, men synes de var litt for varme og ulne. Øvre mellomtone og diskant virket ok, men synes ikke de overbeviste ellers. Så jeg er nok over i DAC+monitor-land. Det som er kjipt, er at det er vanskelig å få prøvelytta en sånn kombo.

Kikka ellers litt rundt på hva som finnes av monitorer, og ble litt gira på å prøvelytte Focal Shape Twin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ilpostino skrev (9 timer siden):

Jeg er litt fan av NAD så har en NAD D3020. Den første versjonen av denne har en USB-inngang, noe som gjør at datamaskinen ser på den som en DAC. Jeg har et par B&W CM5 stående på hver side av skjermene og er veldig fornød med lyden.

Hvor langt sitter du unna høyttalerne, og hvor langt står de fra vegg? Bruker du noe EQ/DSP?

Jeg har begynt å innse at jeg ikke kommer unna å tweake lyden til rommet - og ikke minst ørene mine. Det er jo stort sett bare jeg som hører på den lyden, og da kan jeg jo gi faen i om det finnes folk i verden som faktisk hører over 15 kHz.

Så mens jeg er i tenkeboksen har jeg gjenopplivet en halvveis uttørket Pioneer surround-receiver og mine selvbygde stativhøyttalere med 6,5" Seas Coax. Med en kombinasjon av romkorrigering og EQ er faktisk ikke lyden så ille. Men high-end er det ikke akkurat. Lurer på å røske ut delefilteret jeg lagde på øremål i sin tid, kjøre aktivt filter med minidsp.

Sitter med et par NAD 216 som hadde vært perfekt til jobben med å drive disse, hadde det ikke vært for at de er fullstendig tørka inn, og bare knitrer første halvtimen de står på før de blir varme.

Tydelig at jeg har vært altfor lite hjemme og pleid hifi-interessen de siste åra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kjenner ikke til merker og modeller du har nevnt, men skyter inn at til mitt bruk har Genelec 4030 vært prima til både å nyte musikk og for å mikse lyd til video.

Har hatt G Two ved 34" ultrawide før, som nå står koblet på TVen i stua, mens 4030 står i en bred stereo sammen med en 49" super ultrawide skjerm. Savner kanskje bare en sub. 
 

Ser stadig Genelec-utstyr på finn til en relativt rimelig penge!

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar
OlaHaldor skrev (På 10.3.2021 den 19.41):

Jeg kjenner ikke til merker og modeller du har nevnt, men skyter inn at til mitt bruk har Genelec 4030 vært prima til både å nyte (...).

 

AndersT2 skrev (3 timer siden):

Er selv fornøyd med Klipsch sine nyeste https://www.stereofil.no/hoyttalere/traadlose/aktive/klipsch-the-fives (...)

Kult at dere kommer med deres erfaringer! Skriv gjerne om dere har sammenlignet med noe annet.

Lenke til kommentar

Lyd er et skummelt området å nerde seg inn i. Jeg dras for tiden mellom å:

1. Kjøpe balansert DAC/Preamp og monitorer a la Genelec/Neumann H80/Fluid CX7 etc
2. Bygge om noen gamle Seas Coax - høyttalere jeg bygde for 25 år siden med Hypex plateamper, evt. kjøre aktiv deling på de med MiniDSP og koble på et par gamle NAD 216 for å drive de
3. Gå full bananas med MiniDSP enten med alt 1 eller 2 for å også integrere en sub eller to

Mens jeg er i tenkeboksen, har jeg dratt frem de gamle Seas-høyttalerne og stappet ullsokker i bassportene for å få de mer plasseringsvennlige. Romkorrigering med en rusten Pioneer hjemmekino-receiver og EQ med Equalizer APO. Lyden ble faktisk ikke så ille nå.

Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til High-end desktop-høyttalere til hjemmekontor

Du er helt klart i en annen liga enn meg når du bygger din egen! 
Best å sette babycallen på vibrering så man merker at noe er på gang når man spiller på fullt trøkk 😅

 

Jeg får finne litt tid til å rydde så jeg kan ta bilde av G Two og 4030 (så godt som lik G Three, bare annen kobling) ved siden av skjermen min. 

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Her er 4030 og G Two side om side, ved 49" ultrawide skjerm. Digger lyden av 4030 altså!

Det som skiller 4030 fra G Two er koplingen. 40xx bruker phoenix, mens G One og G Two har RCA, G Three og opp til G Five har RCA og XLR.

Hadde vært interessant å høre hva du syns om Genelec, om du ender opp med de, om så bare for å teste.

Ny i butikk får du kjøpt fra Benum. Ellers, som nevnt før, finner du stadig noe brukt på Finn.

FCCB7EE7-A779-44CD-8302-C5FF2E31C42E.jpeg

94F3233D-167E-4433-94AD-09F1FF0E18EF.jpeg

Lenke til kommentar
OlaHaldor skrev (6 timer siden):

Du er helt klart i en annen liga enn meg når du bygger din egen! 
Best å sette babycallen på vibrering så man merker at noe er på gang når man spiller på fullt trøkk 

Jeg får finne litt tid til å rydde (...)

En vakker dag som fruen ikke er hjemme skal jeg finne litt tid til å rive ned vegghyller og få inn en større pult. Akkurat nå er 35" ultrawide på grensa av hva som funker. Sikler litt på LG 48" CX. En av utfordringene er lydbildet når man sitter fremoverlent mot en så bred skjerm. Funker det greit med så bredt hos deg?

Hva med høyden på høyttalerne vs ørehøyde? Vurdert å sette Genelecene på stativer? Det fine med selvbyggen her er coax og at elementet allerede er i ørehøyde. Ulempen med coax er litt diffraksjon, forvrenging.

Kjører du noen preamp på dette?

Lenke til kommentar

Jeg merker vi spriker litt i behov og krav. Jeg har ikke noe problem med at høyttalerne står så spredt. Senter høres ut som det er i senter. Stereobildet er nydelig, romslig.

Jeg har ikke vurdert stativ - enda - mye fordi jeg ikke har landa helt på hvor jeg skal ha bordet, eller om jeg skal bytte. Noe som avgjør om jeg skal ha stativ på bordet eller gulvet. :)

Genelec-foten gjør at man kan tilte høyttaleren, og det hører jeg forskjell på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...