Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Anal fistel.


Ulven50

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Varierer mye. Finnes veldig mange ulike måter å fjerne fistler på. Alt etter størrelse, om de er utenfor åpningen eller på innsiden - om de er små eller store. En av de vanligste metodene er med tråd der man stenger av blodtilførselen slik at den faller av. Noen opplever dette som smertefullt, andre merker ingen ting. Tror også laserbehandling blir mer og mer vanlig. 

Det meste ubehagelige er nok å ligge i sideleie og spre skinka. Skal de inn går de inn med noe som ligner en pølseklype for å spre åpningen. Jeg insisterte på å få narkose - så merket ingen ting. Bare litt svie og ubehag i ettertid. Og for all del - unngå sterkt krydret mat og mat som "brenner litt" på tykktarmen. Type kål, bønner, mais, fullkorn, erter og slikt. 

Hvis det er "bak åpningen" innvendig - kan jeg anbefale deg å kjøpe inn dette:
https://www.farmasiet.no/catalog/mage-og-tarm/forstoppelse/vi-siblin-gran-610mgg-250,5000278/?gclid=Cj0KCQiApY6BBhCsARIsAOI_GjaLBb4mezhmdmLf03mDOs16UbQVMSHCnqaQgzYjMBR1jyjrecaTDoIaAs80EALw_wcB
Øker volumet på avføringen slik at det er letter å gå på do etter operasjonen.

https://www.apotek1.no/produkter/ac3-comfort-endetarmsgel-30g-903380p
Lindrer kløe og irritasjon. Kan føres inn i åpningen også. Bare å kjøre på!

Å smøre på med sinksalve før leggetid er også lurt. Da lindrer det for kløe på nettene. 

Og for all del. Hold rompa tørr. Gå med en lett og luftig joggebukse og skift undertøy ofte hvis det er veldig ille. Det kan komme litt blod ut etter at du har vært på do - men det ser verre ut enn det egentlig er. 😜

Lenke til kommentar

Analfistel er mye mer omfattende enn å bare kunne svare på det. Dette er fordi den kan ligge over og/eller under muskulatur, samt at den kan strekke seg flere steder. Ofte behandler man jo dette med å holde fistelen åpent for å la den gro igjen fra bunn, etterhvert vil man prøve å operere om det ikke fungerer. Man må jo gjøre MR-undersøkelser i forkant for å kartlegge utbredelsen. Jeg håper du har fått god utredning og informasjon, alle operasjoner og prognoser må ses i enkeltsaker. 

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (13 timer siden):

Finnes veldig mange ulike måter å fjerne fistler på. Alt etter størrelse, om de er utenfor åpningen eller på innsiden - om de er små eller store. En av de vanligste metodene er med tråd der man stenger av blodtilførselen slik at den faller av.

Tror du blander sammen fistel og polypp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.skulle på utredning den 26/1 for anal abcess.da snittet dem den opp,og renset den.har fistlel og,da jeg har hvert på mr hos aleris og dem hadde mistanke om det.fistel operasjonen vet jeg ikke når den blir,dem sier det er for mye press på sykehuset.har fått lite eller ingen informasjon om operasjonen.dem sier det er dagskirurgi,men jeg har lest litt på nett,og da skal du møte opp dagen før.noen som vet?og varer operasjon lenge?og er det farlig og gå med en sånn fistel

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (På 15.2.2021 den 11.30):

@Ulven50 Hvis du kan dele noe flere detaljer eller har noen konkrete spørsmål så har jeg kanskje noen svar til deg. Er selv blitt operert for anal fistel. 

Kan forøvrig anbefale produktene som kris85 nevner. Jeg bruker fortsatt vi-siblin, for en forebyggende effekt og grunnet hemoroider. 

Se over på noe jeg lurer på

Endret av Ulven50
Lenke til kommentar
Gjest 3a09b...26d

Min historie: Fikk analfistel noen år i ettertid etter analabscess. Legene var usikre og tok MR før jeg ble operert. Det ble totalt 3 operasjoner da jeg fikk to omganger med setontråd før de lukket fistelen.

 

Sitat

dem sier det er dagskirurgi,men jeg har lest litt på nett,og da skal du møte opp dagen før.noen som vet?
og varer operasjon lenge?

Jeg var på dagkirurgi. Selve operasjonene gikk på 15-30 minutter. Hele besøket på sykehuset var vel 4-5 timer hver gang.

 

Sitat

er det farlig og gå med en sånn fistel

Det er vel ikke farlig, men for meg ble det sakte men sikker mer og mer ubehagelig (kløe, svie og lekkasje).

Anonymous poster hash: 3a09b...26d

Lenke til kommentar
Ulven50 skrev (På 24.2.2021 den 15.43):

Hei.skulle på utredning den 26/1 for anal abcess.da snittet dem den opp,og renset den.har fistlel og,da jeg har hvert på mr hos aleris og dem hadde mistanke om det.fistel operasjonen vet jeg ikke når den blir,dem sier det er for mye press på sykehuset.har fått lite eller ingen informasjon om operasjonen.dem sier det er dagskirurgi,men jeg har lest litt på nett,og da skal du møte opp dagen før.noen som vet?og varer operasjon lenge?og er det farlig og gå med en sånn fistel

Nei, når det er dagkirurgi så kommer du om morgenen, fastende. Du blir lagt inn og blir der en stund mens de gjør klart operasjonen etc.
Operasjonen tar rundt 1 time tenker jeg, men det varierer. Når operasjonen er over så får du litt mat, og når du føler deg OK så drar du hjem.

Så hvis du møter opp 9. f.eks, så er du på vei hjemover rundt 14 tenker jeg. Men alt avhenger av når du blir operert, det kan hende den blir utsatt til senere på dagen eller i verste fall en annen dag, hvis det skulle komme en pasient som må opereres med en gang.
Kan samtidig nevne at du ikke får lov til å kjøre hjem selv, med tanke på at du har vært lagt i narkose, og hvis du bor alene og ikke har noen som kan være hos deg eller du hos dem, så får du tilbud om sykehushotell. Du får ikke lov å sove helt alene første natten etter en operasjon, i tilfelle du skulle få komplikasjoner. Det er helt standard prosedyre, så ingen grunn til bekymring altså.

Nei, det er ikke farlig, i så fall så hadde du blitt hasteoperert. I mellomtiden så ville jeg fulgt rådene som er gitt her og forhør deg med legen hvilke lindrende tiltak han vil anbefale frem til du blir operert.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...