Gå til innhold

Windows 10 vil ikke gå automatisk i hvilemodus.


Anbefalte innlegg

Jeg har en stasjonær maskin hvor jeg kjører windows 10 pro, som jeg installerte som ny installasjon for vel ei uke siden. Inntil da kjørte maskinen Windows 7 pro

 

Windows vil ikke sette maskinen i hvilemodus om jeg forlater den med skjermen på.

Skjermen slukker etter angitte 10 minutter, men ikke noe mer skjer – maskinen står og surrer og går med slukket skjerm.

 

Dersom jeg selv setter maskinen i hvilemodus med tastekombinasjon FN-tast og F2, så slukker den går i hvilemodus, og setter seg videre i dvalemodus etter angitt tid.

 

Jeg har gjennomgått alt av tenkelige innstillinger, men det løser ikke problemet.

 

Jeg pleier sette maskinen i hvilemodus selv når jeg forlater den, og ble ikke oppmerksom på problemet før jeg satte opp en automatisk backup i Acronis True Image, som skal vekke maskinen fra hvile, kjøre backup og sette maskinen i hvilemodus igjen. Dersom denne backup foretas om natta, så blir maskinen stående og surre å gå helt men med slukket skjerm til neste dag.

 

Er dette med hvilemodus et kjent problem i windows 10? og hva kan jeg i så fall prøve og gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Under Avanserte Strøminnstilinger (skal være tilgjengelig på en desktop, under Kontrollpanel -> System -> Strøm), hva har du listet under "Slå av harddisken etter..." ?

Det kommer dårlig frem i Kontrollpanelet, men dette er også med på å bestemme ventetiden før hvilemodus.

Personlig har jeg satt min maskin til "0" på dette (ingen hvilemodus), for jeg har hatt problemer med skjermer som ikke vil våkne igjen med korrekte innstillinger (Nvidia Surround), hvis de vil våkne igjen i det hele tatt. Pluss at jeg vil ha min maskin aktiv konstant.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (25 minutter siden):

Under Avanserte Strøminnstilinger (skal være tilgjengelig på en desktop, under Kontrollpanel -> System -> Strøm), hva har du listet under "Slå av harddisken etter..." ?

Det kommer dårlig frem i Kontrollpanelet, men dette er også med på å bestemme ventetiden før hvilemodus.

Personlig har jeg satt min maskin til "0" på dette (ingen hvilemodus), for jeg har hatt problemer med skjermer som ikke vil våkne igjen med korrekte innstillinger (Nvidia Surround), hvis de vil våkne igjen i det hele tatt. Pluss at jeg vil ha min maskin aktiv konstant.

Harddisken stopper etter 10 minutter her hos meg. Justerte det ned fra 20 minutter i går.

Alt dette med hvilemodus og acronis funket fint da jeg hadde windows 7

Lenke til kommentar

Hvilken versjon av Acronis True Image Home er det du bruker? Jeg hadde Acronis TIH (2011 / versjon 14) selv da jeg hadde Windows 7, men denne versjonen fikk jeg beskjed via MS Update Assistant ikke var kompatibel med Windows 10 og måtte fjernes før oppgradering.

Senere versjoner av ATIH har jeg kun hatt problemer med - backups som ikke blir kjørt når de skal, gjenoppretting som ikke virker. Jeg kunne kjøre AITH full backup manuelt på Windows 10, men bare å finne denne innstillingen var rotete nok i det nye grensesnittet.

Fungerer ATIH utover at maskinen ikke går i hvilkemodus igjen etterpå? Hvis det gjør det, så vil jeg egentlig anbefale at du lar maskinen stå og gå, og heller setter maskinen manuelt i hvilemodus ved behov.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Jeg har Acronis True Image 2021 (Build 35860).

Acronis funker helt utmerket og jeg har lagd imager av maskinen etter hvert som jeg har installert programmer, og har et par ganger gått tilbake til tidligere imager. Så alt det fungerer som det skal. Det er dette med hvilemodus som ikke virker.

Jeg trodde først at det bare var Acronis som var problemet, men ser altså at dette er en greie i windows, siden maskinen ikke går i hvilemodus sånn ellers også.

Det at maskinen står og surrer og går i timesvis, trodde jeg kanskje vil "slite" på komponenter og annet… men de er vel lagd for å stå på døgnet rundt. I alle fall var det et av kravene til maskinen da jeg kjøpte den i 2014, at den skal tåle kontinuerlig drift. 🙂

Lenke til kommentar
eugenie skrev (1 time siden):

Det at maskinen står og surrer og går i timesvis, trodde jeg kanskje vil "slite" på komponenter og annet… men de er vel lagd for å stå på døgnet rundt. I alle fall var det et av kravene til maskinen da jeg kjøpte den i 2014, at den skal tåle kontinuerlig drift. 🙂

De lærde strides på dette - det eneste de er enige om er at maskinen trekker mindre strøm i hvilemodus.
Men dagens maskinvare er så strømeffektiv at det er marginal besparelse om man ikke har en diger serverpark.

Personlig tenker jeg at maskinen tåler det bedre om komponentene har jevn strøm gående hele tiden, istedet for "støtet" de får hver oppstart. Men har man kvalitetskomponenter så spiller det ingen rolle hvordan man gjør det med "24/7 drift" eller "slå av maskinen hver dag"-filosofiene.

Jeg gir min maskin en restart hver 1 - 2 måneder for å tømme RAM-en og fjerne diverse midlertidige systemfiler som samler seg opp, men ellers står den på konstant.

Jeg gjorde litt matematikk på min gamle PC - bygget 2013 og brukt frem til salg i 2020 - og kom til at en av diskene som ble kjøpt og først brukt med den maskinen hadde en nedetid på ca. 4 måneder i løpet av 6 år (dvs. sammenlagt tid hvor maskinen ikke stod på).

Maskinen fungerte like fint ved salg (Asus Sabertooth Z77, luftkjølt Intel i7 3770K, Corsair AX850 PSU) og ny eier har ikke meldt om noen problemer etter kjøp.
https://www.diskusjon.no/topic/1867967-løst-prisvurdering-3770k-32-gb-ram/

Så nei, ikke vær bekymret for 24/7 drift av en godt ventilert og avkjølt kvalitets-PC. :cool:

 

Vedrørende bruk av Acronis så pleide jeg å ta en backup FØR installasjon av programmer, i tilfellet noe ikke skulle virke som ønsket, i tillegg til en 2. backup en stund etter installasjon og testing. Jeg hadde 2-3 backuper liggende på disk avhengig av hvor kritiske dataene var (med OS-et som det viktigste for meg).

Men så lenge programmet fungerer og fungerer som ønsket for deg så er det det viktigste.

Det som egentlig sliter mest på komponentene er faktisk all skrivingen på disken som Acronis gjør, spesielt ved fullstendige kopier. Men for min del var det verdt en harddisk i ny og ne for viten om at mine data var (alltid med forbehold) godt beskyttet.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (42 minutter siden):

Jeg gjorde litt matematikk på min gamle PC - bygget 2013 og brukt frem til salg i 2020 - og kom til at en av diskene som ble kjøpt og først brukt med den maskinen hadde en nedetid på ca. 4 måneder i løpet av 6 år (dvs. sammenlagt tid hvor maskinen ikke stod på).

Maskinen fungerte like fint ved salg (Asus Sabertooth Z77, luftkjølt Intel i7 3770K, Corsair AX850 PSU) og ny eier har ikke meldt om noen problemer etter kjøp.
https://www.diskusjon.no/topic/1867967-løst-prisvurdering-3770k-32-gb-ram/

Så nei, ikke vær bekymret for 24/7 drift av en godt ventilert og avkjølt kvalitets-PC. :cool:

 

 

Maskinen min er en HP-EliteDesk, tror det er det den heter, og ble kjøpt i desember 2014 med Windows 7. Jeg kjøpte da maskin som skulle være driftssikker og skulle kunne holde noen år.

Det satt langt inne å gå over til Windows 10, men måtte det til slutt siden det ikke lengre kom sikkerhetsoppdateringer til Windows 7.

Siden maskinen er så stabil og stillegående med SSD-disk, 8 GB ram, så jeg ikke poenget i å bytte ut en datamaskin bare for ny Windows, så derfor installerte jeg Windows 10 pro som ny installasjon, noe som gikk knirkefritt og fint. Så jeg håper maskinen skal holde i noen år til. Maskinen er rask og fin til mitt bruk, så jeg ønsket ikke å kjøpe en ny.

Så jeg er litt nysgjerrig på om dette med at Windows ikke behersker hvilemodus, har noe med maskinen min å gjøre, eller om det bare er Windows. Håper det er det siste, og at dette blir rettet ved senere oppdateringer.

Lenke til kommentar
eugenie skrev (12 minutter siden):

Maskinen min er en HP-EliteDesk, tror det er det den heter, og ble kjøpt i desember 2014 med Windows 7. Jeg kjøpte da maskin som skulle være driftssikker og skulle kunne holde noen år.

Det satt langt inne å gå over til Windows 10, men måtte det til slutt siden det ikke lengre kom sikkerhetsoppdateringer til Windows 7.

 

Så jeg er litt nysgjerrig på om dette med at Windows ikke behersker hvilemodus, har noe med maskinen min å gjøre, eller om det bare er Windows. Håper det er det siste, og at dette blir rettet ved senere oppdateringer.

Heh, jeg satt også å tviholdt på Windows 7 så lenge jeg kunne. Mest fordi jeg leste om alle problemene med Windows 10, som jeg med mitt oppsett jeg skjønte jeg også kunne bli rammet av. Men også pga. alle de visuelle endringene i grensesnittet (liker fortsatt ikke Windows 10 sitt "app" baserte kontrollpanel", og særlig ikke når jeg fortsatt må i det gamle kontrollpanelet for faktisk å få gjort det jeg ønsker, slik som å sette en statisk IP-adresse).

Men jeg misforstod visst ditt oppsett - jeg trodde du kun hadde en Windows 7 -> Windows 10 oppgradering og ikke en ny installasjon (ny installasjon er så absolutt å anbefale), så det var derfor jeg lurte på hvilken versjon av ATIH du brukte.

KUDOS for å tenke litt fremover når du kjøper maskin - gjør det samme selv når jeg bygger en ny maskin til meg selv: se på behovet pr. nå, og også hva behovet kan bli etterhvert. Jeg kjenner ikke HPs ferdigbygg, men hvis den fortsatt gjør jobben du vil den skal gjøre, så er det bevis i seg selv at den var et godt kjøp.

Jeg er ikke kjent med at hvilemodus ikke fungerer som det skal - vi har riktignok Lenovo laptops på jobben, men av de 600-og-ørten maskinene vi har, med Windows 10 revisjoner alt i fra gamle 1603 og til 20H2, så synes hvilemodus å fungere som tiltenkt.

Jeg vil gjette på en konflikt mellom Windows hvilemodus og Acronis, men hvem som har skylden og hvor feilen ligger kan jeg ikke spekulere i. Det kan være Acronis som gjør "incremental" backups (i.e. kopierer filer som er blitt endret siden sist backup) og som hindrer maskinen i å få de 10-20 minuttene med hviletid for å gå i hvilemodus.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (21 minutter siden):

Jeg vil gjette på en konflikt mellom Windows hvilemodus og Acronis, men hvem som har skylden og hvor feilen ligger kan jeg ikke spekulere i. Det kan være Acronis som gjør "incremental" backups (i.e. kopierer filer som er blitt endret siden sist backup) og som hindrer maskinen i å få de 10-20 minuttene med hviletid for å gå i hvilemodus.

Inntil for 2 dager siden brukte jeg Acronis bare til å lage fulle imager av partisjon 😄 hvor vinwos og programmer er installert.

Men for 2 dager siden satte jeg opp et par backup-planer for å ta backup av bestemte mapper med brukerfiler på partisjon E. Disse kjøres bare til faste tidspunkt, og tar bare 1-2 minutter hver gang. Så det skal ikke være noe som ligger og kjører i mellomtiden.

I Windows 7 funket dette utmerket, maskinen stod i hvilemodus, acronis vekte maskinen og kjørte backup og maskinen gikk umiddelbart tilbake i hvilemodus.

Acronis vekker maskinen fra hvilemodus, men lar den blir stående på etterpå. Har ikke prøvd om Acronis vekker fra dvalemodus, men skal teste dette i ettermiddag og se om det blir tatt backup kl 18, og hva som skjer etterpå 🙂

Lenke til kommentar

Da fant jeg ut at det er Acronis True Image som skaper problemer så lenge jeg har backup som skal kjøre til faste tidspunkt. Fjerner jeg disse fra listen, fungerer hvile- og dvalemodus slik det skal.

Så, dette medfører at jeg må tenke litt nytt når det gjelder mine backup-rutiner. ....Og så får jeg heller feilsøke problemet mitt et annet sted 🙂

Lenke til kommentar
eugenie skrev (9 timer siden):

Da fant jeg ut at det er Acronis True Image som skaper problemer så lenge jeg har backup som skal kjøre til faste tidspunkt. Fjerner jeg disse fra listen, fungerer hvile- og dvalemodus slik det skal.

Så det var som jeg sa - en konflikt mellom Acronis og Windows' hvilemodusfunksjon. Godt du fant ut av hva problemet var, men synd det ikke er en ønsket løsning som er enkel å gjennomføre.

Men overraskende at Acronis fortsetter å "pinge" Windows etter å ha gjennomført en backup. Akkurat som om det er en aktiv timer som ikke vil slå seg av, siden det fungerer som ønsket ved første backup, hvis det var slik å forstå at Acronis vekker maskinen som tiltenkt før du da må manuelt sette maskinen tilbake i hvilemodus.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...