Gå til innhold

Ser NAV på hva jeg bruker penger på?


Gjest 64784...d49

Anbefalte innlegg

Gjest 64784...d49

Jeg hadde oppsparte midler, men fikk aap likevel. Ser på jobber og skal på visning igjen men alt er begrenset. Skal jeg la være å kjøpe «luksus» fordi jeg er på nav? Altså bryr de seg om hva jeg bruker penger på? Ikke at jeg går og kjøper meg bil altså. Jeg bare tenker jeg kunne hatt bruk for noe men det er ikke livsnødvendig., 

Anonymous poster hash: 64784...d49

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 64784...d49
Omnia vincit amor skrev (1 minutt siden):

NAV har jo ingen ting med hva du bruker penger på. 

Jo? Det er jo logisk? Det er de som betaler meg.

Anonymous poster hash: 64784...d49

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Gjest 64784...d49 skrev (1 minutt siden):

Jo? Det er jo logisk? Det er de som betaler meg.

Anonymous poster hash: 64784...d49

Nei. De gir deg penger, så er det opp til deg å bruke det til det du vil. 

Spørsmålet ditt er mer moralsk enn noe annet.. 

Lenke til kommentar
Gjest 64784...d49 skrev (19 minutter siden):

Jeg hadde oppsparte midler, men fikk aap likevel. Ser på jobber og skal på visning igjen men alt er begrenset. Skal jeg la være å kjøpe «luksus» fordi jeg er på nav? Altså bryr de seg om hva jeg bruker penger på? Ikke at jeg går og kjøper meg bil altså. Jeg bare tenker jeg kunne hatt bruk for noe men det er ikke livsnødvendig., 

Anonymous poster hash: 64784...d49

Tro nok det går greit så lengen ikke over grense.

 

Lenke til kommentar

Det er vel først når man søker om sosialhjelp at NAV skal ha innsyn i det. Da skal du også signere ett eget dokument på at de kan ha innsyn og ta kontroll over din bankkonto. Dette er strengt regulert av datatilsynet og NAV kan ikke bare uten videre få den informasjonen om deg. Det de dog kan se er om du har jobb-inntekt som du ikke har fortalt om, ja dersom du ikke jobber svart da.

For en 4-5 år siden var det flere ting som gikk til helvete i livet mitt på en gang og jeg var nære å signere det dokumentet. Jeg holdt det i hånden. Men jeg fikk heldigvis ordnet opp i ting og kom meg i jobb igjen uten at det skjedde. For en ydmykelse det må være å ikke engang få ha kontroll over egen bank-konto. Man blir bedt om å signere det dokumentet samtidig som man søker om sosialstønad.

Endret av Ka9nen
Lenke til kommentar
Ka9nen skrev (8 timer siden):

Da skal du også signere ett eget dokument på at de kan ha innsyn og ta kontroll over din bankkonto.

Spennende..
Jeg leverer ukentlig søknader om økonomisk sosialhjelp i en rekke kommuner. Dette har jeg gjort i flere år. Jeg har aldri sett eller hørt om et slik dokument når det dreier seg ordinær søknad om økonomisk bistand.
Kan det være at du blander det sammen med at du søkte om frivillig disponering? Altså at du ba NAV om hjelp til å forvalte din inntekt?
 

Gjest 64784...d49 skrev (9 timer siden):

Altså bryr de seg om hva jeg bruker penger på?

Nei, NAV bryr seg ikke om det.

Lenke til kommentar

sosialstønad er kommunalt ja, men jeg har aldri hørt om at du må gi fra deg kontroll på bankkontoen din, og jeg tviler på om kommunen (hvilken som helst kommune) har rettslig adgang til å kreve en slik rådighet som vilkår for å yte sosialstønad. Ellers er det riktig at ved sosialstønad har NAV en noe mer "kontroll" på hva du bruker pengene dine på. Dette er i hovedsak for å se at du ikke har skjulte inntekter eller formue som tilsier at du ikke har rett på sosialstønad. Ellers får du utbetalt en fastsatt sum i måneden, herunder midler til "livsopphold"; hva du bruker av midlene som er avsatt til "livsopphold" har ikke betydning for stønaden. 

Edit: Skulle føye til at det hender at noen saksbehandler blir overivrige og tar en samtale med stønadsmottaker om hva de bruker pengene sine på, noe en kan diskutere om er greit eller ikke. 

Endret av Mohdaw
Lenke til kommentar

De kan forlange kopi av kontoutskrift for visse søknader.

Forøvrig fant jeg dette: "Nav kan gjøre dette ja...Klippet fra paragraf 21-4-a: I saker hvor det foreligger opplysninger/mistanke om samarbeid mellom arbeidsgiver/ arbeidstakere/tredjeperson, kan det innhentes opplysninger fra bedriftens og nevnte personers konto/konti som kan bidra til å avklare dette. "

Lenke til kommentar

Som nemnt så er det forskjell på kva ytelse du mottek frå NAV. Arbeidsavklaringspengar er ei støtte til dei som har fått redusert arbeidsevne på grunn av skade eller sjukdom, og er i all enkelheit eit lønnstilskudd slik at du kan fortsette i yrkeslivet i ei redusert stilling. Arbeidsavklaringspengane skal då fylle opp differansen slik at det vil lønne seg for deg å holde på f.eks. ei 30% stilling om det er det du har arbeidsevne til. Alternativet blir fort at ein ikkje jobbar i det heile tatt.
Det einaste som eigentleg er vilkåret for å motta AAP er at du aktivt prøver å kome deg i arbeid.
Arbeidsavklaringspengane kan du fritt bruke som du vil, og du får ikkje avkorting i AAP om du har formue. AAP er 66% av den lønna du hadde før.

 

Om du mottek sosialhjelp så er det ei heilt anna sak, då får du pengar frå NAV fordi du av ulike grunnar ikkje klarer å dekke levekostnadane dine med eigne midlar. For å få sosialhjelp så er det eit krav at du har brukt opp alle andre sikkerheitsnett og muligheiter som du har, altså at du har tømt sparekontoen, du har solgt unødvendige verdiar som du har, du har brukt opp gjestfriheita til venner og familie, osv. I slike tilfeller så vil NAV ha kontroll på kva du bruker pengane på fordi målet er at du skal kunne klare deg sjølv etterkvart. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...