Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi a3 etron vs Mercedes cla


Susa91

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg skal kjøpe min første bil, og trenger litt tips om hva som er lurt å tenke på og se etter.

Jeg har elbil lader hjemme og hadde derfor  bestemt meg for å gå for en hybrid. Valget falt på en Audi a3 etron, etter å ha lest diverse tester om bilen, men etter å ha trålet bilder på Finn er jeg plutselig usikker på om jeg får plass til et hundebur i bagasjerommet ettersom jeg har en mellomstor hund jeg gjerne vil ha plass til. Jeg ser også at standard modellene kommer med lite utstyr og at det fort koster noen titalls tusen ekstra hvis man skal ha parkeringssensor foran, noe jeg vil ha ettersom laderuttaket er foran på bilen og dette som sagt blir min første bil 😊

Så kom jeg plutselig over Mercedes Cla stasjonsvogn-versjonen som jeg syns ser rålekker ut! Dette er jo en helt annen bil enn Audien, ikke er det hybrid heller, men jeg syns som sagt den ser veldig fin ut..! I tillegg virker det som at mange av bilene allerede har ekstra utstyr som sensorer, kamera etc. men, jeg har også prøvd å lese meg opp på denne bilen og ser at den får litt så som så resultater i forhold til a3en, gjengangerne jeg leser er at den er stiv å kjøre og kan virke noe billig..?

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å styre unna de tyske bilene da jeg «alltid har hørt» at de er så dyre å ha, både i drivstoff og service og ikke minst dyrere enn andre merker å kjøpe, men nå er det altså disse to bilene jeg foreløpig står mellom. 

Så om noen som er bilkyndig, eller som i hvertfall har litt mer peiling på bil enn meg kan komme med noen kloke ord om hva jeg bør se etter eller være obs på, eller har egne erfaringer eller anbefalinger om hvilke av de to bilene (eller andre biler) jeg burde gå for, hadde jeg vært veldig takknemlig ! 🙏🏻
 

Kan også nevne at bilen ikke vil bli brukt til noe særlig langkjøring, og at budsjettet i utgangspunktet var på 200k på a3, men etter at jeg kom over CLA er det skrudd opp til 250k, men selvsagt helst mindre hvis det le seg gjøre 😊
 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Susa91 skrev (26 minutter siden):

 

Jeg har elbil lader hjemme og hadde derfor  bestemt meg for å gå for en hybrid. Valget falt på en Audi a3 etron, etter å ha lest diverse tester om bilen, men etter å ha trålet bilder på Finn er jeg plutselig usikker på om jeg får plass til et hundebur i bagasjerommet ettersom jeg har en mellomstor hund jeg gjerne vil ha plass til. Jeg ser også at standard modellene kommer med lite utstyr og at det fort koster noen titalls tusen ekstra hvis man skal ha parkeringssensor foran, noe jeg vil ha ettersom laderuttaket er foran på bilen og dette som sagt blir min første bil 😊

 

Min svoger og svigerinne kjører Audi RS3 og har en mellomstor hund på rundt 20 kg av sorten Eurasier og de må legge ned ene delen av baksetet for å få plass til hundeburet sitt. Så jeg tror nok en hybrid-variant av A3 som har enda mindre bagasjerom enn RS3'en deres grunnet batteriet ikke vil ha plass til hundeburet om din hund er i samme størrelseorden som deres. A3 er forøvrig en fin bil, god å kjøre men en modell med litt fornuftig ekstra-utstyr øker ofte prisen en del.

Jeg har ikke kjørt Mercedes CLA men min erfaring med Mercedes er at de lager bra biler med høy komfort. Og ikke minst så vil jo bagasjerommet være mye bedre for din bruk enn A3 e-tronen når det er på over 500 liter om du går for "Shooting brake"-utgaven (aka stasjonsvognen). 

Vil tro at det beste er om du kontakter bilbutikker som har inne en modell av Audi eller Mercedes som kan være aktuell for deg og prøvekjøre begge bilene. Du vil fort merke om du får "godfølelsen" bak rattet i enten Audi eller Mercedes'en og ikke minst så vil du kunne se selv hvordan bagasjerommene er utformet og ta med deg mål på et aktuelt hundebur for å se om det er mulig å få det plassert på en god måte uten å måtte legge ned baksetene og så videre.

 

Lenke til kommentar
Hedonism skrev (24 minutter siden):

Min svoger og svigerinne kjører Audi RS3 og har en mellomstor hund på rundt 20 kg av sorten Eurasier og de må legge ned ene delen av baksetet for å få plass til hundeburet sitt. Så jeg tror nok en hybrid-variant av A3 som har enda mindre bagasjerom enn RS3'en deres grunnet batteriet ikke vil ha plass til hundeburet om din hund er i samme størrelseorden som deres. A3 er forøvrig en fin bil, god å kjøre men en modell med litt fornuftig ekstra-utstyr øker ofte prisen en del.

Jeg har ikke kjørt Mercedes CLA men min erfaring med Mercedes er at de lager bra biler med høy komfort. Og ikke minst så vil jo bagasjerommet være mye bedre for din bruk enn A3 e-tronen når det er på over 500 liter om du går for "Shooting brake"-utgaven (aka stasjonsvognen). 

Vil tro at det beste er om du kontakter bilbutikker som har inne en modell av Audi eller Mercedes som kan være aktuell for deg og prøvekjøre begge bilene. Du vil fort merke om du får "godfølelsen" bak rattet i enten Audi eller Mercedes'en og ikke minst så vil du kunne se selv hvordan bagasjerommene er utformet og ta med deg mål på et aktuelt hundebur for å se om det er mulig å få det plassert på en god måte uten å måtte legge ned baksetene og så videre.

 

Tusen takk for raskt og utfyllende svar! 😃

Jeg skjønner nå at A3en muligens dessverre blir litt knapp.. Jeg skal definitivt prøvekjøre begge bilene ! Har du noe erfaring med verksted/service kostnader på Audi vs Mercedes ? Og om det er noe spesielt man må se etter ved kjøp av disse bilene, evt ting man skal være obs på generelt ? 

 

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (7 minutter siden):

Bmw 225xe

Takk for tips ! 😃 Denne har jeg ikke sett tidligere. Jeg har alltid hørt at bmw er «verstingen» når det kommer til kostnader knyttet til service/reparasjoner og ikke minst vinterføre på norske veier, men dette er noe jeg «alltid» har hørt så det gjelder kanskje ikke på de nyere bilene deres? Har du noe erfaring fra denne bilen eller noen tips om hva man bør være obs av feil/mangler når man skal kjøpe disse brukt ? 😊

Lenke til kommentar
Susa91 skrev (27 minutter siden):

Takk for tips ! 😃 Denne har jeg ikke sett tidligere. Jeg har alltid hørt at bmw er «verstingen» når det kommer til kostnader knyttet til service/reparasjoner og ikke minst vinterføre på norske veier, men dette er noe jeg «alltid» har hørt så det gjelder kanskje ikke på de nyere bilene deres? Har du noe erfaring fra denne bilen eller noen tips om hva man bør være obs av feil/mangler når man skal kjøpe disse brukt ? 😊

Ingen førstehånds erfaring. Jeg har en bil av lignende fasong som jeg liker(MB B) og har derfor også sett på den som har 4x4 og hybrid som jeg kunne ønske meg. Kostnader/feil, ingen av merkene nevnt her utmerker seg veldig positivt tror jeg.. CLA synes jeg er trang inni.

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar
Susa91 skrev (44 minutter siden):

Tusen takk for raskt og utfyllende svar! 😃

Jeg skjønner nå at A3en muligens dessverre blir litt knapp.. Jeg skal definitivt prøvekjøre begge bilene ! Har du noe erfaring med verksted/service kostnader på Audi vs Mercedes ? Og om det er noe spesielt man må se etter ved kjøp av disse bilene, evt ting man skal være obs på generelt ? 

 

 

Susa91 skrev (41 minutter siden):

Takk for tips ! 😃 Denne har jeg ikke sett tidligere. Jeg har alltid hørt at bmw er «verstingen» når det kommer til kostnader knyttet til service/reparasjoner og ikke minst vinterføre på norske veier, men dette er noe jeg «alltid» har hørt så det gjelder kanskje ikke på de nyere bilene deres? Har du noe erfaring fra denne bilen eller noen tips om hva man bør være obs av feil/mangler når man skal kjøpe disse brukt ? 😊

Servicekostnadene er nok ganske like på de såkalte Premium-merkene fra Tyskland (Audi, Mercedes og BMW). De har noe høyere delepriser enn eksempelvis Volkswagen, Skoda, Toyota og lignende men prisen hos verkstedene har ikke vært avskrekkende ut i fra det jeg har opplevd eller hørt om selv om merkeverksted normalt koster litt ekstra.

Jeg har faktisk aldri eid en Mercedes så har ikke egen-erfaring med dem servicemessig men det jeg har hørt fra dem som har eier Mercedes er at de jevnt over er fornøyde og drifts- og servicekostnader på dem ikke er høyere enn andre. Du har en tråd fra 2019 som har en del synspunkter på Mercedes CLA som nevner det med litt stump fjæring og andre ting om bilen som du gjerne bør lese igjennom. 🙂

Audi har jeg eid (og har en 2021 E-tron 55 i bestilling) og har alltid fått god oppfølging fra min lokale forhandler men jeg har hørt og sett noen som har vært uheldig med enkelte modeller enten med service hos verksted eller at bilen har hatt kjente feil som kan bli kostbare å ordne utover garanti-tiden. Det er jo uansett ofte flere verksted å velge mellom hvor man kan shoppe litt rundt med servicepriser om du ikke føler behov for å gjøre alt hos merkevekstedet. Min foreldre har en A3 fra 2011 kom jeg på etter jeg skrev forrige innlegget og de har hatt tilnærmet null trøbbel med den utover normale vedlikeholdsutgifter (bytte av bremser, olje o.l.). Så jeg vil tro A3 er en god og driftsikker bil. De Audiene jeg har hørt om med kjente feil har vært spesifikke modeller med bestemte motorer (Audi A5 med enkelte TFSI-motorer for eksempel).

BMW har gode biler. Det du har lest om dem og vinterføre gjelder BMW'er med bakhjulsdrift, BMW 225xe er forhjulsdrevet og vil dermed være like trygg og god på vinterføre som Mercedes CLA og Audi A3. En slektning av meg leaset en slik tidligere og var veldig fornøyd, bra plass i den i forhold til størrelsen og et trygt kjøp. Jeg eide en BMW 1-serie for noen år siden som var veldig god å kjøre, litt leken og gøy på vinterføre med bakhjulsdrift men det er jo ikke for alle som nevnt, og ikke minst var det lite service- og driftskostnader med den. Den høyeste utgiften jeg hadde med den var å bytte alle bremsene ved rundt 140.000 km kjørelengde og det kom på rundt 16.000 kroner hos merkeverksted. Jeg har gjort tilsvarende med en større Audi hos merkeverksted og det endte på 14.000 kroner mens det samme med en Volkswagen jeg eide kostet like over 10.000. Dette var jo ulike bilmodeller så man kan jo ikke sammenligne det direkte men det illustrerer jo litt prishoppet mellom merkene. Du kan jo som nevnt shoppe rundt mellom verksted for bedre priser, jeg har alltid pleid å gå til merkeverksted siden alle bilene har vært innen garanti- og reklamasjonstid (maks 5 år) når jeg har eid dem.

Hvilke årsmodeller er aktuelle for deg? Vil bilene fortsatt være innen garanti-tid, eventuelt reklamasjonstid? Da har du jo mulighet til å få enkelte reperasjoner som skulle oppstå på regningen til forhandler, eller i ytterste fall ved reklamasjon slippe å dekke mer enn deler av kostnaden.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (4 minutter siden):

BMW 225xe er 4x4.

Bra du retter meg, det er helt rett at 225xe er firehjulsdrevet. Tenkte på modeller i 2-serien som kom først som var forhjulsdrevet og ikke hybrid. Da er den jo potensielt enda tryggere på vinterføre enn både A3 og CLA med drift på alle fire hjul. 🙂

Lenke til kommentar

Forrige utgave av CLA var litt stiv/stump i fjæringen, jeg har hatt den som lånebil når min har vært inne til service. Den nye modellen har langt bedre komfort. Men det er også forskjell på om det er en bil med AMG-understell eller ikke. AMG-understellet er stivere og dette var det på lånebilen jeg kjørte.

Selv tenker jeg at det fort kan bli dyrt med hybrid om noe går i stykker. Systemet er ikke feilfritt hos alle merker. Ta også med at det er dårlig rekkevidde vinterstid (ca 2 mil) på A3 e-tron. BMW 225xe vil jeg tro har enda dårligere rekkevidde på vinteren, ettersom oppgitt rekkevidde er dårligere enn A3. Den er heller ikke så stor at et hundebur er uproblematisk. 

Lenke til kommentar

Har hatt de nevnte merkene her men en størrelsesklasse opp. Da blir det lett å finne "svakheter" med den mindre klassen. Noe som ikke alltid er svakheter, bare annerledes. F.eks er det lett å synes MB A-klasse virker billigere og kjipere enn C-klasse, fordi den er stivere, litt mindre støydempet osv. Man kan også se det på en annen måte, at den er mer sporty satt opp. Folk som har sittet på med meg har veldig ulike oppfatninger slik sett merket jeg.

For min del var A3 hybrid skuffende dårlig rekkevidde. Selv i grei temp (15-20 grader) gikk den knapt to mil på strøm med litt aktiv kjøring. Som  også nevnt, grunnmodellen er skikkelig kjip, og ekstra koster flesk. Kjøreegenskaper er helt ok. Lite bahasjerom.

MBs A--plattform er noe mer stiv og bråkete enn de større, men virket noe bedre skrudd sammen enn A3. Om du kan kjøpe en av de nyere med det oppgraderte interiøret (fra 2018 tror jeg) blir det en annen planet av godfølelse. CLA har klart større bagasjerom, om du tenkte shooting brake.

Bmw 225xe hadde den verste plastfølelsen jeg har opplevd i en bmw noen gang, og A-stolpen må være det merkeligste og dummeste designvalget ever. Den dekker jo for all sikt skrått fremover. Motormessig var den bra og firehjulstrekken er knall. Lite bagasjerom.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (12 minutter siden):

Hvorfor skriver så mange at 4x4 er tryggere? Firehjulstrekk har ingenting med sikkerhet å gjøre. Det er ytelse. Man kommer bedre fram på glatta og man kommer fortere opp i fart på glatta. Men man kommer lengre ut på åker'n når man kjører ut.

Jeg opplever det som tryggere at jeg har bedre mulighet for å komme opp en glatt bakke med mye nysnø fremfor å stå og spinne med forhjulene eller få sleng på baken til bilen med bakhjulsdrift. For mitt vedkommende så er det en ganske bratt bakke opp til gården vår hvor det er problematisk når det er nysnø og vi ikke har fått kjørt traktoren med snøplog enda og da er trekk på alle fire hjul svaret mellom å komme trygt opp om eller å bli stående fast i bakken med bak- eller forhjulsdrift om du ikke treffer rett med fart og tilhørende veigrep.

Men det kan som du nevner gi motsatt effekt ved at man ikke merker hvor glatt det faktisk er og man dermed får en falsk trygghet og holder for høy fart i forhold til hvordan status på veien faktisk er. Jeg syntes personlig det gir en trygghet med økt fremkommelighet i enkelte situasjoner men er klar over at det i mange tilfeller ikke hjelper i det hele tatt om du har drift på to eller fire hjul. 

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (12 timer siden):

Ingen førstehånds erfaring. Jeg har en bil av lignende fasong som jeg liker(MB B) og har derfor også sett på den som har 4x4 og hybrid som jeg kunne ønske meg. Kostnader/feil, ingen av merkene nevnt her utmerker seg veldig positivt tror jeg.. CLA synes jeg er trang inni.

Tusen takk for tips !

hehe, nei jeg regnet vel egentlig med at de ikke utmerker seg positivt ifht. Kostnader.. dessverre !

Lenke til kommentar
Hedonism skrev (13 timer siden):

 

Servicekostnadene er nok ganske like på de såkalte Premium-merkene fra Tyskland (Audi, Mercedes og BMW). De har noe høyere delepriser enn eksempelvis Volkswagen, Skoda, Toyota og lignende men prisen hos verkstedene har ikke vært avskrekkende ut i fra det jeg har opplevd eller hørt om selv om merkeverksted normalt koster litt ekstra.

Jeg har faktisk aldri eid en Mercedes så har ikke egen-erfaring med dem servicemessig men det jeg har hørt fra dem som har eier Mercedes er at de jevnt over er fornøyde og drifts- og servicekostnader på dem ikke er høyere enn andre. Du har en tråd fra 2019 som har en del synspunkter på Mercedes CLA som nevner det med litt stump fjæring og andre ting om bilen som du gjerne bør lese igjennom. 🙂

Audi har jeg eid (og har en 2021 E-tron 55 i bestilling) og har alltid fått god oppfølging fra min lokale forhandler men jeg har hørt og sett noen som har vært uheldig med enkelte modeller enten med service hos verksted eller at bilen har hatt kjente feil som kan bli kostbare å ordne utover garanti-tiden. Det er jo uansett ofte flere verksted å velge mellom hvor man kan shoppe litt rundt med servicepriser om du ikke føler behov for å gjøre alt hos merkevekstedet. Min foreldre har en A3 fra 2011 kom jeg på etter jeg skrev forrige innlegget og de har hatt tilnærmet null trøbbel med den utover normale vedlikeholdsutgifter (bytte av bremser, olje o.l.). Så jeg vil tro A3 er en god og driftsikker bil. De Audiene jeg har hørt om med kjente feil har vært spesifikke modeller med bestemte motorer (Audi A5 med enkelte TFSI-motorer for eksempel).

BMW har gode biler. Det du har lest om dem og vinterføre gjelder BMW'er med bakhjulsdrift, BMW 225xe er forhjulsdrevet og vil dermed være like trygg og god på vinterføre som Mercedes CLA og Audi A3. En slektning av meg leaset en slik tidligere og var veldig fornøyd, bra plass i den i forhold til størrelsen og et trygt kjøp. Jeg eide en BMW 1-serie for noen år siden som var veldig god å kjøre, litt leken og gøy på vinterføre med bakhjulsdrift men det er jo ikke for alle som nevnt, og ikke minst var det lite service- og driftskostnader med den. Den høyeste utgiften jeg hadde med den var å bytte alle bremsene ved rundt 140.000 km kjørelengde og det kom på rundt 16.000 kroner hos merkeverksted. Jeg har gjort tilsvarende med en større Audi hos merkeverksted og det endte på 14.000 kroner mens det samme med en Volkswagen jeg eide kostet like over 10.000. Dette var jo ulike bilmodeller så man kan jo ikke sammenligne det direkte men det illustrerer jo litt prishoppet mellom merkene. Du kan jo som nevnt shoppe rundt mellom verksted for bedre priser, jeg har alltid pleid å gå til merkeverksted siden alle bilene har vært innen garanti- og reklamasjonstid (maks 5 år) når jeg har eid dem.

Hvilke årsmodeller er aktuelle for deg? Vil bilene fortsatt være innen garanti-tid, eventuelt reklamasjonstid? Da har du jo mulighet til å få enkelte reperasjoner som skulle oppstå på regningen til forhandler, eller i ytterste fall ved reklamasjon slippe å dekke mer enn deler av kostnaden.

Takk for så utfyllende svar ! Dette er veldig hjelpsomt for meg som er helt ny i bilverdenen! 😀 og takk for link til forumtråd, jeg er også ny på dette forumet, så har ikke satt meg godt inn i det enda.

Jeg skjønner jo nå også at jeg er ganske vinglete, for etter tilbakemeldingene her er også bmw 225 og Passat hybrid plutselig aktuelle 😅

Ettersom jeg har et maksbudsjett på 250k(og da er det helt helt maks) er bilene jeg har sett på utenfor bruktbilgarantien.

jeg prøver å lime inn noen bilder fra Finn.

mercedesen jeg har sett på er en 2016 Mod som har gått 76k, den selges av en privatperson, jeg vet ikke om det er et stort minus ettersom jeg har lest at de fleste «bomkjøp» er fra privatpersoner.. denne ligger på 228k

Audiene jeg har sett på er også 2016 mod, men fra forhandler, disse mangler litt av ekstra utstyret som mercedesen over har, men har parkeringssensor foran og bak som er det viktigste for meg. 

Jeg har også nå sett på Passat hybrid, også disse 2016, fra forhandler - men ikke merkeforhandler. Disse er dyrere enn de to andre alternativene og ligger på rundt 240k

 

Så er spørsmålet, hva er viktigst å vektlegge når man kjøper bil. Er det lav km? Eller at man kjøper fra forhandler? Eller at det er den nyeste årsmodellen (innenfor budsjett vel og merke), jeg har helt blank på det her og merker det er mye man skal sette seg inn i før man velger ! 😃

Endret av Susa91
Lenke til kommentar
liehen skrev (4 timer siden):

Forrige utgave av CLA var litt stiv/stump i fjæringen, jeg har hatt den som lånebil når min har vært inne til service. Den nye modellen har langt bedre komfort. Men det er også forskjell på om det er en bil med AMG-understell eller ikke. AMG-understellet er stivere og dette var det på lånebilen jeg kjørte.

Selv tenker jeg at det fort kan bli dyrt med hybrid om noe går i stykker. Systemet er ikke feilfritt hos alle merker. Ta også med at det er dårlig rekkevidde vinterstid (ca 2 mil) på A3 e-tron. BMW 225xe vil jeg tro har enda dårligere rekkevidde på vinteren, ettersom oppgitt rekkevidde er dårligere enn A3. Den er heller ikke så stor at et hundebur er uproblematisk. 

Tusen takk for svar 🙏🏻😃

Den nye modellen ser veldig fin ut, men er dessverre over mitt budsjett. 
Hva ville du valgt med mitt budsjett (200k-250k) som var driftssikker og med plass til hund ? 😊

Lenke til kommentar
Pop skrev (4 timer siden):

Har hatt de nevnte merkene her men en størrelsesklasse opp. Da blir det lett å finne "svakheter" med den mindre klassen. Noe som ikke alltid er svakheter, bare annerledes. F.eks er det lett å synes MB A-klasse virker billigere og kjipere enn C-klasse, fordi den er stivere, litt mindre støydempet osv. Man kan også se det på en annen måte, at den er mer sporty satt opp. Folk som har sittet på med meg har veldig ulike oppfatninger slik sett merket jeg.

For min del var A3 hybrid skuffende dårlig rekkevidde. Selv i grei temp (15-20 grader) gikk den knapt to mil på strøm med litt aktiv kjøring. Som  også nevnt, grunnmodellen er skikkelig kjip, og ekstra koster flesk. Kjøreegenskaper er helt ok. Lite bahasjerom.

MBs A--plattform er noe mer stiv og bråkete enn de større, men virket noe bedre skrudd sammen enn A3. Om du kan kjøpe en av de nyere med det oppgraderte interiøret (fra 2018 tror jeg) blir det en annen planet av godfølelse. CLA har klart større bagasjerom, om du tenkte shooting brake.

Bmw 225xe hadde den verste plastfølelsen jeg har opplevd i en bmw noen gang, og A-stolpen må være det merkeligste og dummeste designvalget ever. Den dekker jo for all sikt skrått fremover. Motormessig var den bra og firehjulstrekken er knall. Lite bagasjerom.

Tusen takk for svar 🙏🏻😀

tror du jeg som nå skal kjøpe min første bil også vil syns den er like kjip/stiv, eller er dette bare noe man opplever hvis man er vant med andre MBer tror du? 🤔

Syns de nyeste modellene er kjempe fine, ‘en de er dessverre over mitt budsjett på maks 250k (helst under).

den jeg nå har sett på er en 2016 modell som blir solgt av en privatperson, den har gått 76000 og ligger ute til 230k. 

hva ville du ha valgt som en bra bil med mitt budsjett (200k-250k) med plass til hundebur, som både ser fra ut men også er rimelig i drift ? 😊

Lenke til kommentar
1 hour ago, Susa91 said:

Hva ville du valgt med mitt budsjett (200k-250k) som var driftssikker og med plass til hund ? 😊

Vanskelig, men CLA er jo ikke så verst den, hva med å prøve en som ikke har AMG-pakken og se hva du synes? Her er f.eks. en 2018-modell innenfor budsjett, helt ok utstyrt, men mangler parkeringssensorer: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=207002049

Ellers er Skoda Octavia fornuftige biler med god plass, men blir fort litt kjedelig i forhold..: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=205030427

Det mest driftssikre er muligens Toyota Auris, hybrid (men ikke ladbar). Men enda kjedeligere og litt masete drivlinje pga trinnløst automatgir: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=197333003

Velg deg ut noen som du prøvekjører er min anbefaling. Alle disse tre er ganske forskjellige biler å kjøre.

Lenke til kommentar

Kjører selv A3 etron 2018 modell, med lite ekstrautstyr. Fantastisk god bil å kjøre, med god akselerasjon og comfort, og ikke minst fin å se på. Dog er det ett par minuser.. Elektrisk rekkevidde er den største. Nå om vinteren kommer jeg ikke mye lenger enn en mil på batteri. Om sommeren: Rundt 3 mil. 

Skal bytte bil i juni, og da blir det utvilsomt nye Golf eStyle Hybrid (Tidligere GTE). Har prøvekjørt den, og der har du fantastisk mye standardutstyr, god rekkevidde på EL (4 mil vinterstid), og en hel del andre småting. 

Forstår det slik at du har funnet ut at disse bilene egentlig er for små for deg, men skulle du likevel falle på denne biltypen, vil jeg heller anbefale deg en Golf GTE/eStyle Hybrid. 

Lykke til med bilvalget! 

Lenke til kommentar

Vet ikke hva du har i mnd. budsjett, men jeg tror du kan kjøpe en ny bil for samme månedspris som det koster å drifte en hybrid som er ute av nybilgaranti.

Hvis du har mulighet til å lade hjemme hadde jeg sett på elbil.
Omtrent ikke drivstoffutgifter
Halv årsavgift
Lave driftskostnader

 

30A63096-8E5D-403B-AF9E-3E7035848A9A.png

 

205CD2BC-9ADD-4C8A-B2C6-DF8A227F70F8.png

3173F3D2-7D3A-40C3-8E60-3AB6FC8334C3.jpeg

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...