Gå til innhold

Oppladbare batterier som ikke vil lades/ikke virker


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et par små oppladbare batterier til bruk som håndvarmer og som aldri har vært brukt. De er kjøpt for flere år siden, men bare blitt liggende.

Når jeg nå prøver å bruke de, virker de ikke. De skal lades via USB. Når jeg kobler de til lading lyser ei lampe som indikerer at de er full-ladet. Men når jeg forsøker bruke de som håndvarmer, skjer ingenting.

Noen som har forslag til hva som kan gjøres?

Håndvarmeren er svært lik denne: https://www.coolstuff.no/Oppladbar-Handvarmer

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Professor Balthazar skrev (5 minutter siden):

Li-ion batterier bør du ikke la ligge utladet i en skuff over flere år. Selv om det er en krets som bryter polene til batteriet når spenningen blir for lav, så vil dem ha en liten innebygget selvutladning. Når dem kommer veldig lavt så kan dem selvantenne. Gamle mobiler vil og annet utstyr med Li-ion vil da svelle opp og kunne ta fyr.

 

Det høres guffent ut. (Det er forsåvidt ikke meg som har latt de ligge, men ...)

Lar det seg gjøre å "få liv i de" igjen?

Lenke til kommentar
Tabby skrev (11 minutter siden):

Det høres guffent ut. (Det er forsåvidt ikke meg som har latt de ligge, men ...)

Lar det seg gjøre å "få liv i de" igjen?

Nei. Det anbefales heller ikke at ufaglærte skifte denne type innebygde batteri. Dem kan ta fyr på en eksplosiv måte dersom du mister å bøye dem. Sjekk denne videoen: Watch the EXPLOSIVE moment a phone battery is stabbed with a kitchen knife - Bing video

eller denne: Lipo Explosion Lipo Fire RC Lipo Battery Explodes at home - Bing video

 

 

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Tabby said:

Det høres guffent ut. (Det er forsåvidt ikke meg som har latt de ligge, men ...)

Lar det seg gjøre å "få liv i de" igjen?

Kansje. Elektronikken i dem blokkerer nok for lading da de kjenner at spenningen på dem er for lav og de vil ikke risikere brann.
men du kan lade cellene direkte før elektronikken. Trenger bare å lade litt for å få opp spenningen så det er greit for elektronikken å lade på vanlig måte igjen.

Men dette er på egen risiko, og er stor sjanse for at cellene er ødelagt.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Kansje. Elektronikken i dem blokkerer nok for lading da de kjenner at spenningen på dem er for lav og de vil ikke risikere brann.
men du kan lade cellene direkte før elektronikken. Trenger bare å lade litt for å få opp spenningen så det er greit for elektronikken å lade på vanlig måte igjen.

Hvordan gjøres det i så fall?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Tabby said:

Hvordan gjøres det i så fall?

Må åpne den og lade cellene direkte med ett labsupply eller en annen strømkilde.

Her er eksempel på ett batteri og dens elektronikk:

18650-charger-and-Booster-Module-Testing.jpg.5fb357fa1ea75f870fe4c190d9f31563.jpg

Du må lade batteriet innafor elektronikken. Men aller først måle cellen.

Er den 0V er det ikke vits. Da er den helt død. Men har den kansje 2.8V eller noe så er det håp.

Kan være flere celler i paralell\serie og du må ta det med i beregningen når du måler.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Tabby said:

OK

Takk for svar med fremgangsmåte. Det der overgår imidlertid hva jeg får til/tør prøve meg på. 😃

Ser ut til at jeg må kjøpe nye håndvarmere ...

Det er nok det enkleste.

Og sånn generelt om batterier så må man aldri la dem ligge utladet lenge.

Lithiumbatterier trives aller best på ca 50% så skal dem lagres lenge så prøv å hold dem der. Men man burde sjekke dem innimellom at de ikke har tapt seg på selvutlading.

Batterier trives heller ikke på 100% så burde unngå å lade ting helt opp med mindre det er nødvendig. Det gjelder mobiler\laptopper\elbiler og alt slikt.
Og skal man først lade noe helt fult så ikke la det være der for lenge.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Kjøp et nytt batteri. Er det 18650 batteri så får du kjøpt det på Biltema. Du trenger trolig en loddebolt etc. Er det Lipo batteripakke det er snakk om får du også kjøpt disse men dem er litt vanskeligere og få tak i over disk. 

Men som nevnt vær forsiktig når du holder på med disse batteriene. Dette er noe hel annet enn vanlige AA batterier. 

Jeg vil nok tro at det er mulig å få liv i batteriet igjen. Jeg har blåst liv i en masse brukte laptop batterier (som inneholder 18650 celler). Men det krever at du har en li-ion lader og du må lade batteriene direkte uten beskyttelseskretsen. 

Bor du i Fredrikstad eller i nærheten så stikk en tur innom meg så skal jeg hjelpe deg. Men merk at enheten må åpnes og ikke alle er skrudd sammen med skruer så det kan hende den må brekkes opp. Batteriet(ene) pleier å sitte ganske bra fast og ofte er det vanskelig og få den sammen igjen. 
 

her er en batteribank med 18650 batterier jeg tok ut i går. 

BE8B3667-0E83-4578-83B1-E0F094AB6B70.thumb.jpeg.68033a07dbd91b9b62496302aba7f4f2.jpeg

Lenke til kommentar

Ladet en DS som hadde lagt ubrukt i åresvis og den målte jeg til 0,00 volt direkte på batteriet. Samme med en gammel Microsoft smartphone med bulet batteri, men denne ble ikke målt. Begge fungerte fint når dem var ladet.

Tror nok Lithium-tekonologi har kommet seg noe over tid, men better safe than sorry.

Lenke til kommentar

Det skal sies at jeg har åpnet utallige laptop batterier og tatt ut 18650 cellene. Samlet som en batteripakke funker dem nok ikke og er hovedgrunnen til at man vil kaste batteriet, men sannheten er at det stort sett er snakk om at BMS nekter batteriene å bli ladet hvis dem har under en viss volt. Dette får dem hvis dem blir liggende veldig lenge etc. 

Det kan også være skade på en eller flere 18650 celler, men at de resterende er helt i orden. 

Så fort man åpner disse laptop batteriene og tar ut 18650 cellene som jo er koblet sammen, og kobler dem fra hverandre og fjerner BMS (Battery Management System) så kan man lade dem opp individuelt med en Lithium Ion lader. 95% av alle batterier jeg har testet tar til seg lading, men ikke alle har den samme kapasiteten (mA) som da dem var nye. Dette får man greie på etter en test. 

Noen ytterst få blir veldig varme under lading og to av batteriene jeg har testet ble så varme at jeg brant meg på dem. Da er det bare å nappe dem ut av laderen og kassere disse en gang for alle. 

Jeg vil si 80% av alle batteriene jeg har testet er godkjente og holder fortsatt specs og er derfor mer enn gode nok til prosjekter hjemme. 

Men man skal som sagt være forsiktig med disse batteriene. Skulle man finne på og være så korka at man lager hull i dem, enten med vilje eller uhell, så får du deg en overraskelse du sent glemmer. 

 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

For ordens skyld bør man aldri lodde på polene til et batteri, med mindre det er satt på flapper for lodding.
Originale koblinger til et batteri punktsveises, ettersom det ikke øker temperaturen i batteriet nevneverdig.

Separatorene i de fleste batterier tåler ikke mer enn rundt 70-80 grader, som ofte også er maks angitt temperatur ved utlading.
En loddebolt på 300'ish grader kan varme batteriet så mye at det blir ødelagt, eller i verste fall eksplodere dersom temperaturen i cellen går over over 170-200'ish.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 timer siden):

For ordens skyld bør man aldri lodde på polene til et batteri, med mindre det er satt på flapper for lodding.
Originale koblinger til et batteri punktsveises, ettersom det ikke øker temperaturen i batteriet nevneverdig.

Separatorene i de fleste batterier tåler ikke mer enn rundt 70-80 grader, som ofte også er maks angitt temperatur ved utlading.
En loddebolt på 300'ish grader kan varme batteriet så mye at det blir ødelagt, eller i verste fall eksplodere dersom temperaturen i cellen går over over 170-200'ish.

Det er riktig. Samtidig så mener jeg det er det mange meninger om 18650 celler rundt om kommer fra folk som har sett for mye på Youtube. Det skal sies at jeg nok er en av dem, men samtidig så tror jeg det er mye skremseslpropaganda ute å går. 

Ja det kreves en viss kunnskap for å håndtere 18650 celler, og det er viktig at de som begynner med dette faktisk forstår at dette ikke er vanlige AA batterier i en større innpakning. 

Jeg har som fersk 18650 "entusiast" åpnet sikkert rundt 50 laptop batterier de siste tre ukene og tatt ut 18650 cellene. Jeg tror at det farligste man kan gjøre i den sammenhengen er å klare å stikke hull på batteriene mens man brekker opp enheten med skrujern etc. DA smeller det! Jeg har ikke erfart dette selv men har sett nok av videoer som bekrefter dette. 

Utover det, så vil jeg si disse batteriene tåler ganske mye. Jeg har reddet batterier som har hatt kun litt over 0.5V. Dem virker som bare det. Dem er selvsagt ikke like gode som nye, men til småprosjekter uten alt for mye load, så er dem mer enn bra nok. 

Min erfaring er at det blir atort sett brukt kvalitets celler i Laptop batterier. I batteribanken min som jeg åpnet nå sist satt det Samsung batterier som skulle ha en kapasitet på 2950mA i følge spec. Disse målte jeg til 2100mA etter en test. Å disse er var ikke mer enn ca. 5 år gamle og dem hadde blitt brukt sporadisk. 

Laptop batteri cellene jeg reddet var produsert for 10 år siden og laptop batteriene hadde blitt kassert da dem ikke virket lenger. Allikevel fikk jeg liv i alle batteriene bortsett fra noen ytterst få. Og jeg målte kapasiteten til å være tilnærmet spec. Faktisk var noen litt høyere også. 

 

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Kahuna said:

Er ikke lipo-batterier litt mer robuste enn andre med tanke på å ligge utladet?

Er vel ingen batterier som er glade i å ligge utladdet.

Eller finnes sikkert noen sære typer der ute som det går greit med.

Men elektronikken bruker vel å kutte kontakten til batteriet om det når rundt 3V per celle. Da bruker man fint å kunne lade det igjen, men om det ligger på 3V i 2 år så vil det kansje droppe ned til 2.4V eller noe og da annsert ikke elektronikken batteriet som trygt å lade lenger og man får dermed ikke ladet det på normalt vis. 

Lenke til kommentar

Jeg kom nemlig over noen små lipo-celler da jeg plukket fra hverandre noe gamle minnepinner(!) og de taklet tilsynelatende å ligge tomme lenge. De var på 0V men ser ut til å ta og holde på lading fint. Har ikke funnet noe å bruke dem til ennå. Mulig jeg kobler til en attiny-brikke med en buzzer og ser om jeg får til dette med low-power modus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...