Gå til innhold

Forferdet over at Raspberry Pi plutselig «ringer hjem» til Microsoft


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-OvFPdyiZ

@harald: pakkeforråd virker som et godt ord, så da bruker jeg det.

Den som har problemer med det kan grine i en emneknagg på Twitter.

 

Ved installasjon av pakke forholder apt seg til sin egen oversikt som ligger på den enkelte maskin. Denne oversikten kan man oppdatere med kommandoen 'apt-get update', som så laster ned den siste pakkelisten fra hvert pakkeforråd man har liggende i sources.apt.

 

Når en kjører apt-get install sjekker apt pakkens avhengigheter mot hva man allerede har installert, og bygger en liste over pakker som må dras ned i tillegg til programpakken man ønsker. Disse lastes så fra det mest passende pakkeforrådet.

 

For de som er ekstra paranoide kan en del pakkeforråd brukes gjennom tor, men dette er opp til hvert enkelt forråd (som f.eks Debian https://wiki.debian.org/SourcesList#Using_Tor_with_Apt),

Endret av Slettet-OvFPdyiZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Harald Brombach (digi.no) skrev (1 time siden):

Er langt fra noen ekspert på apt-get, og støttet meg her på det som ble skrevet i forumene rundt denne saken, men ved installasjon av en pakke må vel også apt-get vite hvilke pakker som er tilgjengelige hvor? Og da må det vel hentes en oppdatert oversikt fra hvert sted? Eller finnes det en sentral oversikt?

Nei, du har en lokal pakkeliste. 

@Willy André Bergstrøm forklarer det godt.

Willy André Bergstrøm skrev (55 minutter siden):

Ved installasjon av pakke forholder apt seg til sin egen oversikt som ligger på den enkelte maskin. Denne oversikten kan man oppdatere med kommandoen 'apt-get update', som så laster ned den siste pakkelisten fra hvert pakkeforråd man har liggende i sources.apt.

Når en kjører apt-get install sjekker apt pakkens avhengigheter mot hva man allerede har installert, og bygger en liste over pakker som må dras ned i tillegg til programpakken man ønsker. Disse lastes så fra det mest passende pakkeforrådet.

 

 

Lenke til kommentar
On 2/8/2021 at 3:11 PM, Simen1 said:

Jeg synes det var oppklarende ettersom jeg aldri har hatt noe annet forhold til det engelske ordet enn konteksten det blir brukt i. Fint at det norske språk ikke bare erroderer bort.

Edit: Jeg ser nå at de burde brukt programvarelager i stedet for.

Ja nei jeg må si jeg vet ikke helt. Språket vårt er dynamisk og låneord og uttrykk går alle veier. Noe kommer og noe går og noe forsvinner for så å komme tilbake. Det engelske orde BAG er egentlig det gammelnorske ordet BAGGI feks. Som enkelt sagt betød, "noe å ha det i". Idag vet alle hva en hockey bag er, hva er feks en "hockey bæreanordning"? Her konstruerer faktisk artikkelforfatter sitt eget ord, fremfor å bruke etablerte norske ord for det samme og det gjør jo faktisk ting ennå mer uforståelig. Pakkebrønn kan googles. Forsøk å google "pakkeforråd"....

I faglitteratur og innen fagfelt blir det nesten mer styr enn gagn av å fornorske alt ned til "dummeste nivå". De som er i bransjen bruker bransjestandard, samme med de fleste entusiaster og når de som nærmer seg novice stadiet da skal forsøke å google for å rette opp i problemer så kan de bli stående fast fordi de søker på "feile termer", om de googlet standarduttrykket ville de funnet riktig svar langt raskere. Naturligvis fordi engelsk er "verdensspråk" men vår norsk og "nynorsk" [nye og fornorskede ord] kun benyttes av et lite antall personer. 

 

  

19 hours ago, Kajac said:

Til @Harald Brombach (digi.no), google gir kun ett treff på programvare-forråd, og det er denne "artikkelen". Hvis du skal bruke norske ord, kan du være så grei å bruke det faktisk norske ordet, programvarelager, i stedet for å finne på ting selv? Det siste vi trenger er at journalistene selv sprer tullespråk.

Vel da slapp jeg tenke ut flere eksempler. En bekjent ble så lei av å blir ringt opp av familie og venner med datatrøbbel at han konsekvent la inn engelsk språklig OS når han måtte til pers. Neste gang de fikk trøbbel ba ham dem google problemet og forklarte hva de skulle google og forsøke selv. Han vant tilbake tiden. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
8 hours ago, sedsberg said:

Jeg er ikke enig. Vi trenger flere erkenorske ord som Vippse, Tæppe, internettforsterker etc.

Ja gjør vi nå egentlig det? Fordi norsk er et "bedre språk"? For at vi har glemt språkets historie eller fordi vi skal lulle oss inn i en slags ny(nasjonalistisk)kulturideologi? Åpenhet og inkludering er summen av alle ting, ikke enkelthendelser. Vi trenger ikke lengre vise avstand hverken til svenskene eller danskene ved å markere oss språklig? Måten vi lever på som globale individualister tilsier vel også mer åpenhet og inkludering enn å brygge på egne og fornorskede varianter av alt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fem dager, og det står fremdeles "programvare-forråd" @Harald Brombach (digi.no). Digi.no har i hvert fall tidligere vært å regne som en avis for mer profesjonelle IT-folk. En fag-avis bør bruke etablerte fag-uttrykk. Igjen, håper dere fikser dette. Det burde være ganske klart, både av denne tråden, og av enkle google-søk, at "programvare-forråd" ikke er et ord. 

Eller kanskje hele artikkelen skulle vært fjernet? At Microsoft "ringer hjem" er jo uansett ikke korrekt. Det er omtrent like korrekt som at "Microsoft ringer hjem" når du besøker www.microsoft.com.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Fem dager, og det står fremdeles "programvare-forråd" @Harald Brombach (digi.no). Digi.no har i hvert fall tidligere vært å regne som en avis for mer profesjonelle IT-folk. En fag-avis bør bruke etablerte fag-uttrykk. Igjen, håper dere fikser dette. Det burde være ganske klart, både av denne tråden, og av enkle google-søk, at "programvare-forråd" ikke er et ord. 

Eller kanskje hele artikkelen skulle vært fjernet? At Microsoft "ringer hjem" er jo uansett ikke korrekt. Det er omtrent like korrekt som at "Microsoft ringer hjem" når du besøker www.microsoft.com.

Dine synspunkter er mottatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sånne surmaga idioter som ødelegger for den vanlige Linux brukeren. Klager for ingenting, er så høylytt at non-Linux brukere trur alle er idioter. At noen, i dette tilfelle Digi,  tar opp hva som skrikes om i internettforum er som VG tar opp hva Paradise deltakere skriver på Insta. Totalt unødvendig og har ingen nytteverdi. Not Newsworthy!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...