Gå til innhold

Warner Bros. har tatt patent på Nemesis-systemet fra Shadow of Mordor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var synd da. Nå er det ikke mange spill som har brukt systemet, men potensialet har alltid vært stort. Råttent gjort å prøve å stoppe det hos konkurrenter. Det blir som å si at bare Warner Bros action-filmer kan ha en scene der helten går mot kameraet med en eksplosjon i bakgrunnen. Eller at bare Nintendo spill kan ha en helt som hopper på fiender.

Såvidt jeg har forstått det, gjelder heldigvis patent som dette bare for identiske implementeringer. Så man kan fortsatt ha en type nemesis system hvis ikke alle funksjonene er like eller det bare er halvparten av systemet. Det er også grunnen til at en generelt ikke bryr seg med å lage slike patenter. De er vanskelig å definere og verre å lovføre. Til og med det nå utgåtte loading screen mini-game patentet var så spesifikt at man kunne ha slåssespill og Assassin Creed spill der man løp rundt og trente på angrep og komboer under loadingen.
  

firberblad skrev (58 minutter siden):

Mange, deriblant utviklere som mener dette ikke er veien å gå. De aller fleste spill bygger på etablerte fundament og videreutvikler disse. Om vi ender opp med at alle tar patent på alt så vet jeg ikke om det er veien å gå innenfor dette mediet.

Ja. Og det gjelder ikke bare software. Det utgåtte pantet for Nintendo's d-pad var en lik situasjon på mange måter.

Her har Warner Bros tatt et skritt i feil retning. I den mest ekstreme tolkningen av deres patent så kunne XCOM 2 War of the Chosen bli straffet fordi Chosen-bossene har tekniske likhetstrekk med Nemesis system, selv om de er komplett forskjellige på alle andre måter. Det er svært usannsynlig det ville skjedd, men det er trist at det i det hele tatt er en mulighet og at det kan skremme folk fra å lage spill som War of the Chosen. Hvis alle skal sikre seg i tilfellet noe blir misbrukt, går det utover hva en er trygg med å lage.

Det er en vrien problemstilling. Originale ideer skal kunne beskyttes, og plagiat er ikke okay, men på den andre siden er nyvinninger veldig viktige for at spill som underholdningsmedium skal kunne vokse og bli stadig bedre, og kunne tilby stadig nye og morsomme opplevelser for oss som publikum. Det er liksom ikke noen absolutt løsning, utviklere må bare bruke sunn fornuft og håpe alle andre gjør det også.

Endret av Dberg
  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Reg2000 said:

Med sånne patenter ender spillindustrien opp med å ødelegge for seg selv. De fleste spill er svært sterkt innspirert av spillmekanikker i andre spill. Med mange slike patenter blir det en jungel det blir umulig for spillselskapene å håndtere. 

De store klarer seg. Og nå har de fått enda et verktøy for å knuse de små.

Lenke til kommentar

Så lenge patentet er på spesifikt deres system så er det greit. Sånn at ingen kan bare kopiere koden og slenge på et nytt malingsstrøk på modellene.

Men hvis dette patentet gjelder idéen om et nemesis system så ingen andre utviklere kan lage et spill der du får bosser som utvikler seg basert på valg du tar, så er det ille.

Da kan vi til slutt ende opp med et scenario der store utviklere/publishere har så mange patenter at det kun er enkelte utviklere som kan lage spill i spesifike sjangere.

Endret av Randalf the Black
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (Akkurat nå):

Å verne om konkrete oppfinnelser. Abstrakte konsepter var ikke en del av patentordningen.

Er det særlig abstrakt da? Teknikker og komponenter i et sammensatt produkt har alltid vært patenterbart. Vil ikke du si at det er innovasjon her, og at innovasjon må belønnes med en eksklusiv rett til bruk?

Dette må ikke blandes med softwarepatenter, som er som å patentere oppskrift på ei kake.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Gavekort said:

Er det særlig abstrakt da? Teknikker og komponenter i et sammensatt produkt har alltid vært patenterbart. Vil ikke du si at det er innovasjon her, og at innovasjon må belønnes med en eksklusiv rett til bruk?

Dette må ikke blandes med softwarepatenter, som er som å patentere oppskrift på ei kake.

Nei det vil jeg ikke si. Og jo, dette må absolutt blandes med softwarepatenter. Det er akkurat det dette er. En generell beskrivelse av en oppskrift. Det mest tekniske jeg kunne finne var et flytdiagram.

Patenter var ment å stimulere innovasjon og konkurranse. Dagens patentsystem brukes for alt det er verdt for å forhindre konkurranse og dermed også innovasjon.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (44 minutter siden):

Nei det vil jeg ikke si. Og jo, dette må absolutt blandes med softwarepatenter. Det er akkurat det dette er. En generell beskrivelse av en oppskrift. Det mest tekniske jeg kunne finne var et flytdiagram.

Patenter var ment å stimulere innovasjon og konkurranse. Dagens patentsystem brukes for alt det er verdt for å forhindre konkurranse og dermed også innovasjon.

Så hva er det som skiller nemesis-systemet fra f.eks. patentet på pong-konsollen?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Gavekort said:

Så hva er det som skiller nemesis-systemet fra f.eks. patentet på pong-konsollen?

Jeg vet ikke om det er mye som skiller dem. Jeg er motstander av alle brede patenter som forøker å beskytte mer enn oppfinnelsen tilsier. Innovasjon og fremskritt skjer når man har tilgang til tidligere oppfinnelser og innovasjon. Ingen kan finne opp noe nytt uten å lene seg hardt på det folk før dem har gjort.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (28 minutter siden):

Jeg vet ikke om det er mye som skiller dem. Jeg er motstander av alle brede patenter som forøker å beskytte mer enn oppfinnelsen tilsier. Innovasjon og fremskritt skjer når man har tilgang til tidligere oppfinnelser og innovasjon. Ingen kan finne opp noe nytt uten å lene seg hardt på det folk før dem har gjort.

Jeg er også en motstander av vage og brede patenter, men heldigvis så pleier disse patentene å holde seg dårlig i retten. Men sett bort ifra generell misnøye med patentsystemet, noe jeg også har nok av, så synes jeg ikke at patentering av en teknikk innen spill er noe særlig annerledes enn patenter på vanngevær eller Monopoly brettspill. Hensikten her er at Warner Bros. har skapt noe unikt og mener at siden det er en skapelse her så er det også et patenterbart element. 

Det som ikke er omfattet av patentering innen spill og leker pleier å være omfattet av kopirettigheter, så det er ikke frislipp på slike ting som dette uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...