Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Slagborr/muttertrekker/hva skal jeg ha?


Anbefalte innlegg

Jeg savner en boremaskin i hus og tenker å kjøpe noe som er litt bedre enn min vanlige, standard drill til å bore. Jeg har en 18V grønn Bosch drill jeg ikke vet hva heter, men det er en standard drill jeg kjøpte for en tusenlapp eller to med litt utstyr. I tillegg har jeg litt mindre, hendige verktøy i Blå Bosch 12V-serien. Merker at jeg savner noe som er litt kraftigere enn drillen til litt hardere bore/skru-oppgaver, men vet ikke helt hva jeg skal se etter. Blir litt forvirret av alle navn/uttrykk, alt fra borgrill, slagtrekker, slagbor, borhammer, slagdrill osvosv. I hovedsak trenger jeg noe som kan klare boreoppgaver litt bedre. Ikke noe heftigere enn at jeg borer litt større hull i tre, men drillen er ikke god nok her. Om samme maskin også kan brukes som muttertrekker til hjulskift hadde vært helt ypperlig, men har ikke helt forstått om dette kan være en og samme maskin enda. Noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slagtrekker, slagskrutrtekker eller impact driver til vanlig hex bits. Jeg synes disse er best til tyngre oppgaver slik som å skru store skruer med torx bits, f.eks. terrasse.

Muttertrekker, samme som slagtrekker men har som oftest 1/2" firkant slik som skraller. Passer til 1/2" pipenøkler. Finnes sikkert i 1/4" og 3/8" også.

Slagboremaskin i forskjellige størrelser er til å borre i betong. De har som regel SDS-plus tilkobling/verktøyholder. Mange kommer også med utbyttbar chuck, SDS-plus og vanlig håndstrammet skru chuck til vanlig trebor etc.

Slagbormaksin banker inn og ut, muttertrekker og slagtrekker banker til siden for å løsne/stramme og for at ikke bits/skrue skal ødelegges. Jeg bruker bits beregnet for impactdriver/slagtrekker.

Endret av Groovy Gorilla
Lenke til kommentar

Hvis du ikke må ha batteri eller ønsker å utvide med flere maskiner som går på batterier du allerede har, vil jeg anbefaler en slagdrill/slagbormaskin med ledning som går på vanlig strøm. Selv om slagdelen ikke særlig imponerende, holder de til å gjøre mindre jobber i betong. Til boring er de ypperlig, og koster bare noen få hundrelapper. Bare pass på at du får tak i en som kan regulere farten trinnløst slik at du kan bruke den til å skru litt større skruer med også uten at det blir full fart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fictivision skrev (23 minutter siden):

Hei, en slagbor brukes ved borring i betong. En slagtrekker gjør jobben mer effektiv spesielt ved skruing av lange treskruer. 

Vet ikke hva er din budsjett men Ryobi slagtrekker skal være ganske bra, skal være mulig å både skru og trekke muttere på bilen. 

Takk for tips. Budsjettet er egentlig der at jeg betaler det jeg må for å få noe som funker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For cirka to år siden kvittet jeg med flere av borre-maskinene mine og skaffet en blå Bosch 18v-85. Den går på 18v batteri men har borhammer-funksjon. Jeg vet ikke om den er kraftig tok til å bore i hard sten men den funker fint å bruke på betong+++. 

Dette er i og for seg samme @newman221 har lenket til over bare at den har slagfunksjon i tilleg. Det hører med til historien at jeg har en diger 5-kilos borhammer hvis jeg skal bore i fjell og sånn men den bruker jeg bare til ekstremt store hull i betong eller når jeg skal bore i fjell og lage brygger og lignende.

Lenke til kommentar

Borremaskiner med slag egner seg mest til små hull i betong, og veldig små hull i granitt

Vi har Bosch 18v slaghammer med sds, som fungerer fint i granitt med 15mm borr, har tilogmed brukt 20mm
Bruker større maskiner på strøm når vi kan, men batteri maskinene er hendig å ha med ut og da blirr det bare 2-4 hull

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...