Gå til innhold

Vil kjøpe en "stille som graven" pc til gaming og spillutvikling (1440p 120hz og 4K 60hz)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

(Det er litt mye tekst her. Jeg skrev basically ned alt jeg har prøvd å finne ut av selv, og så setter jeg veldig pris på alle råd, hvis du har tid)

 

Er en konsoll gamer som har gått fra å ikke vite en ting om pc til å prøve å ta et godt valg for en sterk. men veldig stillegående pc.

Har ikke, og har aldri hatt stasjonær pc, så vi snakker ikke om å oppgradere. Da jeg først bestemte meg for å kjøpe, ville jeg egentlig ikke bruke mye tid på å sette meg inn i alt teknisk om pc-er, og kjøpte den her: https://www.komplett.no/product/1172254# under antagelsen at stasjonære pc-er er mye stillere i bruk en spillkonsoller. Etter å ha testet den innså jeg at det går ikke an å kjøpe seg en sterk gaming pc, som kjører stille, uten å ta veldig velinformerte valg for spesifikke komponenter målrettet for stillhet i 2K/4K gaming. Sendte ferdigPC-en rett tilbake og begynte å undersøke.

 

Vil egentlig fremdeles ikke egentlig bygge selv, for jeg føler jeg  ikke har tid akkurat nå til å lære nok til at jeg ikke gjør feil ved montering etc. Men er usikker om jeg kanskje burde det. Foreløpig brukte jeg Komplett sin Core Gaming pc bygger med utganspunkt i denne, og så valgte jeg andre komponenter:

 

https://www.komplett.no/configure/1171783/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-core-gaming-pc/komplett-a250-core-gaming-pc-rtx-3090-edition

 

Men valgene jeg har tatt vil ikke dukke opp med denne linken for andre enn meg selv, så her er de faktiske delene jeg har valgt så langt:

 

https://pcpartpicker.com/user/Krasai/saved/xBfpBm

 

Performance-målet med pc-en er å ikke i det hele tatt dippe under 120 fps i 1440p, og ikke under 60 fps i 4K. (Vel, planen er litt mer komplisert enn det). Så tingen er at jeg har en 55' 4K UHD HDR 120hz  5ms input lag LG TV (sj810V) som jeg er veldig fornøyd med og vil bruke som display med denne pc-en (så lenge jeg kan spille med gaming kontroller istedet for mus og tastatur). TV-en var kjøpt rundt årskiftet 2017/2018, og jeg er veldig sikker på at den ikke har støtte for HDMI 2.1. Som vil si at det ikke går an å spille i 4K 120hz. I 4K er grensen 60hz, mens i 1440p er grensen 120hz, så vidt jeg vet.

 

Disse tallene inngår i planen om å oppnå en stillegående pc. Idéen er å undervolte enten en 5600x eller en 5800x med Precision Boost Overdrive 2. Og kanskje i tillegg undervolte en rtx 3080 (tuf oc gaming), for så å cappe frameraten på 120 fps i 1080p/1440p og 60 fps i 4K, for å få cpu-en og gpu-en til å kjøre kjøligere, slik at cpu kjøleren og de stillegående Noctua NF-A12x25 PWM kabinettviftene kan kjøre på så lav RPM som absolutt mulig, med en custom fancurve.

 

Så basically vil jeg ha en cpu-gpu kombo som har kapasitet til å kjøre kjølig på 1440p 120fps, og 4K 60fps i alle spill, siden displayet ikke viser høyere fps likevel, og samtidig har jeg veldig lyst til at frameraten ikke dipper under 120 fps/60 fps, men holder seg på en konstant framerate istedet, noe som jeg tror ikke er urealistisk viss CPU/GPU komboen har en sånn kapasitet i utgangspunktet.

 

Et annet poeng med å undervolte og å sette en framerate cap er å holde energiforbruk nede, for å nå under 40% av maxen strømforsyningen støtter. ASUS ROG Strix 1000W strømforsynigen skal tydeligvis ha en 0 decibel innstilling der PSU viften skrur seg av når pc-en til sammen bruker mindre en 40% av det strømforsyningen kan gi. Skulle kanskje, for å være sikker, gått for 1200W heller enn 1000W, men det er ikke et alternativ på Komplett byggeren akkurat nå. (Alternativet eksisterte for litt siden,så kanskje det kommer tilbake).

 

Har valgt et kabinett med fokus på airflow, heller enn støy-isolasjon, for jeg tror det er en smartere paring med viftene, som skal kunne gå ekstremt lydløse opp til 1000 RPM. Men akkurat kabinettet er et av områdene jeg føler jeg kanskje blir holdt igjen av utvalget i Komplett Core Gaming byggeren. Skal gjøre mer research der selv, men setter pris på alle inputs.

 

I tillegg, som du kan se på PC Part Picker trenger jeg mye lagringsplass, men nekter å bruke HDD, for de lager lyd :S

 

Og så for minne har jeg valgt HyperX Fury DDR4 3200MHz 32GB 2x16GB 3200MHz DDR4 CL16, XMP 2.0. Tror ikke det har noe for seg å gå høyere? Men RAM er relativt billig uansett, så ser ingen grunn til å gå lavere i alle fall, for jeg har en tendens til å ha mange ting oppe og kjøre samtidig.

 

Noe som gjør at jeg også lurer på om jeg bør velge en CPU men flere cores/threads. Men førsteprioriteringen er at den kan holdes kjølig med stille luftkjøling.  

 

Til slutt la jeg til et ASUS PCE-AX58BT Nettverkskort med Wifi 6 og Bluetooth 5.0, fordi sånn jeg forstod det var ikke wifi inlkudert i hovedkortet.

 

Er ikke sikker på om det er andre komponenter jeg mangler. Har fokusert veldig på lavt støynivå, fordi jeg har høy grad kronisk tinnitus, og gjør alt i verden for å ikke kjøre ting verre for meg selv.

 

Så, dette er det jeg har komt frem til så langt. Men jeg setter veldig pris på alle råd, så jeg kan unngå å gjøre et dumt kjøp. Spesielt angående:

 

1: Generelle tips for kjøling og stillhet

 

2: Hvilken CPU og GPU du anbefaler for målene jeg hadde i tankene. (Vil helst ha AMD Ryzen 5600x, 5800x, eller 5900x, for så vidt jeg har forstått det kan effektiv undervolting oppnås med Ryzen 5000 serien, men det har rare effekter med tidligere AMD prosessorer.  Det skal også fungere med hovedkortet jeg har valgt? Eller må jeg ha et annet? Litt usikker, og skulle gjerne hatt litt info der, for BIOS versjoner var litt forvirrende). Vil også forresten helst ha AMD CPU og ikke Intel, siden jeg skal bruke pc-en til noe produktivitet også. (3D modellering, 3D animation etc).

 

3: Råd om kabinettvalg for airflow, lyddemping, og utseende.

 

4: Kanskje noen tips om økonomiske valg, i tilfelle jeg gjør noe dumt her?

 

5: Burde jeg kanskje ikke i det hele tatt bruke Komplett sin service, der de setter sammen pc-en for deg. Har aldri brukt tjenesten før, og kjenner heller ingen som har. Men har stort mangel på knowhow selv, og føler litt mangel på tid fremover.

 

6: Anbefalt strømforsyning? Forbruket blir kanskje veldig vaskelig å forutsi for så vidt.

 

7: Andre viktige ting jeg ikke har tenkt på?

 

8: Viss du anbefaler andre vifter, har jeg veldig fokus ikke bare på decibels, men at viftene ikke lager mekanisk lyd når de roterer, bare en mer behagelig blåselyd.

 

Har ikke så mye peiling, men prøver å lære.

 

Forresten så vil jeg nevne til slutt bare for å sette ting i perspektiv: For meg er en stille pc viktigere enn alle andre faktorer til sammen. (Performance, pris, utseende, alt)

 

Og ja, vet at jeg ikke kommer til å få tak i  RTX 3080 før i 2022, så jeg må kanskje skaffe et 3070 eller noe foreløpig.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Velkommen til forumet. :)

 

Et alternativt kabinett: Fractal Design Define R7 Solid (sort eller hvit etter ønske)
https://www.komplett.no/product/1149432/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/midi-tower/fractal-design-define-7-mid-tower-sort

Kabinettet kommer fra fabrikk med støydempingsplater på begge sidepanelene, pluss frontdøren.
Corsair 4000D Airflow vil sikkert gi bedre kjøling, men åpninger for mer luft inn er også åpninger for mer lyd ut. Glassdører gir også resonans, så jeg ville gått for et kabinett uten glassdører med mindre det estetiske også er viktig.

Det ideelle er som andre sier; å ha PC-en i et annet rom, men gitt at det ikke er hensiktsmessig så er alternativet - og dette VIL gå noe på bekostning av temperatur - å ha et kabinett med vifter foran, så tett som mulig imellom (mht. støy), og vifter ut.

Hvis du er nøye med rengjøringen så kan du snu viftene for litt bedre kjøling uten ekstra støy, så istedet for:
2-3x 120mm vifter inn foran -> CPU-kjøler -> 1x 140mm vifte ut bak

...så kan du gjøre slik:
1x 140mm vifte inn bak -> CPU-kjøler -> 2-3x 120 mm vifter ut foran

Første oppsett er det tradisjonelle, med mer luft inn enn ut for å skape overtrykk inne i kabinettet. Dette gir noe dårligere luftstrøm inne i kabinettet og dermed økte temperaturer (vi snakker kun ~+2­°C på CPU ved idle, avhengig av oppsett og valg av vifter, men potensielt mer - tipper +5-7°C - under kontinuerlig høy last).

Alternativet er mer luft ut enn inn - dette lager et undertrykk i kabinettet, og viftene som blåser ut vil suge inn luft fra alle åpninger som er i kabinettet. Dette vil også suge inn svevestøv og fungere som en støvsuger hvis kabinettet står helt nede ved gulvet. Men det vil også skape høyere luftflyt inne i kabinettet, og med det bedre kjøling uten mer støy.

Støy er såklart subjektivt, og personlig sier jeg at alt opptil 25 dB er "stille" - i ditt tilfelle vil jeg si du ønsker maks 22 dB, helst lavere. Jeg skulle foreslå noen vifter og en luftkjøler, men så så jeg det var akkurat den kjøleren og de viftene du allerede hadde funnet. :thumbup:

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...