Gå til innhold

DEBATT: – Hull i kodekompetansen kan true de unges jobbmuligheter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begynner  å bli lei av det evige maset om koding i skolen. Det er hverken smart eller viktig. På skolen skal en lære essensielle basisfag som matte, norsk, realfag, samfunnsfag, gym, språk, mm Å lære koding særskilt samt å på død og liv bruke pc / nettbrett til nesten alt, er å kaste bort tid og gode læringsmuligheter. IKT er ikke noe hokuspokus, men noe det fleste lærer seg på det nivået en faktisk har behov for når tiden er inne.

 

Dessverre har vi en rekke lærere og andre i Norge med lite kunnskap om teknologi og IKT som tror at banal IKT og trykking på digitale flater er viktigere enn basiskunnskap og -ferdigheter.

 

Hilsen fra en kodende og teknologiglad ingeniør. 

Endret av TorHansen
  • Liker 7
Lenke til kommentar

TorHansen har så rett. Trenger ikke lære så mye koding på barne og ungdomsskole. Noe kan kanskje være nyttig, for å vekke interesse, men vi har da aldri drevet som leger, arkitekter, rørleggere, flymekanikere, gravemaskinførere, programledere, pr rådgivere, homeopater eller andre yrkesgrupper på skolen! Likevel velger folk de yrkene.

Det er rett og slett misforstått å tro at man må starte spesialisering så tidlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, Tor Hansen!!!

Jeg blir så vanvittig frustrert når njeg leser slike artikler som dette.

Om en ungdomskole- eller vgs elev har fått fri fra viktig basisundervisning for å leke med byggeklossprogrammering er fullstendig bortkastet faglig, og gir vedkommende INGEN konkurransefortrinn.

Få "koding" som dere kaller det ut av barne/ungdomskolen, og styrk basisfagene!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/5/2021 at 10:27 PM, TorHansen said:

Begynner  å bli lei av det evige maset om koding i skolen. Det er hverken smart eller viktig.

Kunne ikke vært mer uenig i konklusjonen, Tor Hansen, men det er fordi du blander sammen vidt forskjellige ting i samme røre, så du skaper en uklar stråmann. Mange av de tingene du slenger ut er jeg enig i, men de har fint lite å gjøre med koding og forståelse av programmering.

> På skolen skal en lære essensielle basisfag.

Absolutt enig. Men basisfag er ikke et statisk begrep. Jeg har i årevis sett at unge folk sliter med ganske grunnleggende ting som i bunn og grunn henger sammen med en manglende forståelse for hva som skjer i datamaskinen. Om skolen ikke skal gi deg de verktøyene du trenger for å håndtere det samfunnet vi lever, hva er da poenget med skolen?

>  Å lære koding særskilt samt å på død og liv bruke pc / nettbrett til nesten alt, er å kaste bort tid og gode læringsmuligheter

100% enig. Jeg har vært superskeptisk til hvordan IT er innført og brukt i skolen helt siden før jeg startet på lektorutdanningen i informatikk, og ble enda mer skeptisk etter jeg hadde praksis med "it" som en grunnleggende ferdighet i matematikkfaget. Helt poengløse øvelser i bruk av regneark som jeg ikke kunne se noe poeng med. Vi skal gi elever grunnleggende forståelse som de kan bygge på: regneark er jo nyttige, men de er et uegnet verktøy for å gi denne forståelsen. Når man først har forstått grunnleggende programmering er regneark et helt banalt konsept som er fantastisk enkelt å jobbe med.

Den poengløse skjermbruken i mye av skolen som går ut over fokus og konsentrasjon er grunnen til at jeg selv sender egne unger til Montessoriskolen i steden for den norske skolen. Mindre skjerm er helt fint, men det er en helt annen diskusjon enn om programmering er en ferdighet verdt å kunne.

> IKT er ikke noe hokuspokus, men noe det fleste lærer seg på det nivået en faktisk har behov for når tiden er inne.

Se, det stemmer selvsagt godt for en ingeniør som koder daglig, men det er en antagelse som ikke stemmer så godt med den erfaringen jeg har fra undervisning. Det stemmer også greit for de IKT-verktøyene som bare er pek og klikk og krever lav forståelse. Jeg har undervist fra barneskole til erfarne sivilarkitekter. Sistnevnte gruppe har selvsagt kjempegod kompetanse på mye av verktøyet sitt, men veldig mange høyt utdannede unge(!) arkitekter sliter med å forstå nye verktøy som krever ekte digital forståelse. Når du istedenfor å bygge modellene dine i et BIM-verktøy skal jobbe med modeller som geometri som kan transformeres til vilkårlige flater som igjen kan transformeres faller mange av. De mangler den grunnleggende forståelsen for basal programmering som kreves selv i visuelle programmeringsverktøy som Grasshopper, og de få som har bittelitt programmeringserfaring har en helt enorm fordel. Man kan også se på helt andre "enkle" verktøy som Word: hvor mange er det i praksis som bruker Word som noe annet enn en WYSIWYG? Det er knapt en vanlig sjel i et kontorlandskap som vet hvordan man strukturerer dokumenter med metainformasjon (overskrift, tittel, etc) som muliggjør automatiske innholdsfortegnelser, etc. Det er helt fantastisk enkelt, men mange skjønner ikke såpass.

> Dessverre har vi en rekke lærere og andre i Norge med lite kunnskap om teknologi og IKT som tror at banal IKT og trykking på digitale flater er viktigere enn basiskunnskap og -ferdigheter.

Ja, helt enig. Det må vi bli kvitt! Men det er noe annet enn å lære programmering som en ferdighet du kan ta med deg gjennom hele livet. Lærte du programmering i 1970 har du kunnskap som er 100% gyldig den dag i dag. Ikke Fortran, Basic eller COBOL, selvsagt, men forståelsen av hvordan en datamaskin fungerer og hva man kan gjøre med den. Det skaper PRODUSENTER i steden for dumme KONSUMENTER.

Vi skal ikke skape en hær programmerere, like lite som vi skaper en hær av matematikere ved å lære matematikk: vi skal gi barn og ungdom de verktøyene de trenger for å forstå et samfunn som i stadig større grad digitaliseres. Det er et demokratisk problem om bare et lite fåtall forstår hvordan dette skjer og med hvilke begrensninger dette kan gjøres.

Endret av 8086
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 2/6/2021 at 9:21 PM, Karstein H said:

Det er rett og slett misforstått å tro at man må starte spesialisering så tidlig.

Det som er misforstått er å tro at dette handler som yrkesspesialisering. Vi skal ikke skape programmere for industrien. Vi skal skape unge voksne som forstår den verden de lever i, og hvordan man kan tilegne seg de verktøyene man trenger for å endre på den. Grunnleggende forståelse for programmering er verdifull kunnskap man kan ta med seg til nesten alle yrker. Det gjør læring av nye verktøy enklere, om du er samfunnsgeograf som jobber med GIS verktøy, arkitekt som skal jobbe med geometrisk modellering eller ønske å automatisk hente ut informasjon fra BIM-modellen dine, eller en økonom som trenger forståelse for hva som skal til for å automatisere deler av jobben. De skal ikke sitte krumbøyd i Visual Studio, men de skal skjønne hvorfor ting skjer og hvordan datamaskiner egentlig fungerer. Det er helt fantastisk å se at tiåringer jeg har undervist i Scratch eller enkel nettsideprogrammering skjønner at det er de som bestemmer hva datamaskinen skal gjøre. De stikker hjem og fortsetter på egen hånd og skaper ting som er langt mer avansert enn det de har lært av meg. Og den kunnskapen er transitiv til andre områder.

Folk på digi.no glemmer hvordan verden fungerer utenfor den bobla de med it-kompetanse fungerer. Jeg har sett hvordan interiørarkitekter sitter og skriver ned antall stoler, bord, etc i regneark for så å sitte med KALKULATOR og legge sammen. Da blir det ikke så vanskelig å forstå hvordan man ender opp med feilbestillinger med tiden, men her handler det om helt manglende forståelse for digitale verktøy. Datamaskiner brukes ofte som titusenkroners notatblokker.

Endret av 8086
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...