Gå til innhold

Kajakk når man ikke kan svømme


Anbefalte innlegg

Fant ikke egen kategori for "friluftsliv" - så her var vel det nærmeste jeg kom som passet. 

Uansett. Jeg kan dessverre ikke svømme. Paradoksalt nok har jeg vært i sjøforsvaret. I tillegg har padlet kajakk og kano alene som 13-14 åring, samt seilt enmanns-seilbåt, brukt robåt og mye annet. Så har klart meg fint. 

Nå i godt voksen alder (35 år) ønsker jeg meg ut på vannet igjen. Jeg har ikke verken bil eller båtplass. Så jeg tenkte valget er en oppblåsbar kajakk. 

Denne: https://www.xxl.no/advanced-elements-advancedframe-oppblasbar-kajakk/p/1173898_1_style

Har en kompis som har samme båt. Han forteller meg at den er dønn solid og at det nesten ikke er sjans å snurre rundt. Dersom jeg skulle snurre rundt er jeg redd jeg får panikk da jeg ikke er vant med å være under vann. Jeg kommer selvfølgelig til å bruke flytevest.

Er kjekt med at det finnes kurs og lignende. Men jeg kan ikke fordra den type folkesamlinger (er særdeles introvert av meg) - men må jeg, så må jeg. Sikkerhet går foran alt annet. Har prøvd å lære å svømme flere ganger; men virker helt håpløst da jeg får panikk når folk nærmer seg meg når jeg er i vann. Kommer sannsynligvis fra en traume jeg hadde som 5-åring da min far kastet meg ut i sjøen og sa "SVØM GUTT" (ikke sånn man lærer barn å svømme.... fyi).

Hva hadde du gjort? Noen tips & gode råd? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se https://www.youtube.com/watch?v=7SQkRWm6jW8

Hvis dette også virker for skummelt ville jeg funnet meg en strand for seg selv med litt langgrunt og lagt meg på rygg når vannet når deg ca til knærne og bare kjent på hvordan kroppen flyter.  Strekk ut armer og ben, bikk hodet bakover og se på skyene (hodet er tungt, så å få endel av det under vann hjelper mye).  I saltvann kan man flyte nesten uten å gjøre noen bevegelser, mens i ferskvann må man padle litt / bevege seg litt i en retning.    Alder kan ha fordel av mer kroppsfett som fungerer som flytevest-light :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (8 timer siden):

Jeg kan dessverre ikke svømme. Paradoksalt nok har jeg vært i sjøforsvaret.

Historisk sett var det ikkje vanleg at sjøfolk lærte seg å svømme, mange meinte at det berre ville forlenge den uungåelege skjebna lenger ved eit forlis, då var det betre å drukne med ein gong. 😮

 

Hadde eg vært i din situasjon så ville eg prøvd meg litt gradvis fram til du blir trygg i vatnet. Vurder å investere i tørrdrakt og hjelm i tillegg til flytevesten. Så starter du med å berre padle rundt på grunna (hjelmen er i tilfelle du ruller rundt der det er veldig grunt).
Det vil nok være fornuftig å starte i grunne innsjøar utan verken bølger eller straum.
Du treng ikkje å starte med å øve på eskimorulle men du kan trene på å hoppe ut av kajakken og prøve å kome deg tilbake oppi kajakken frå vatnet. Fyrst frå grunna, deretter litt djupare, og til slutt i vatn som er djupt nok til at du ikkje når botnen.
Prøv også gradvis ut å holde hodet under vatnet, det er ofte sjokket av å få vatn i ansiktet som gjer at folk kan få litt lettare panikk om dei faller i sjøen.
Ettersom du har ein kompis som også har kajakk så er det ideelt om du får med kompisen slik at han kan hjelpe deg om du får problem.

For deg så er det mykje viktigare å være trygg i vatnet enn det er å lære å svømme. Å svømme i saltvatn med flytevest er uansett noko ganske annaleis enn å svømme i svømmehall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (5 timer siden):

Lær deg å svømme. Det kan bokstavelig tatt redde livet ditt. Hvis ikke du liker svømmehaller med mye folk. Kjøp deg tørrdrakt og flytevest og legg ut på svøm i ett lite tjern eller grunn strand og svøm i vei. Lurt å feste ett tau til land og deg selv slik at du kan dra deg tilbake. 

Har tenkt på det samme. Husker når jeg var på leirskole som 13-14 åring. Da hev jeg meg uti med glede så lenge jeg hadde flytevest på. Men det var den "gode gamle" typen med nakkekrage og ganske mye fyll. 😜 

nomore skrev (4 timer siden):

Min anbefaling er at du lærer deg å svømme før du drar ut på egenhånd i kayakk. Det viktigste er at du er trygg i vannet/sjøen.

Dersom du sitter i kayakk og er redd/utrygg for å havne i sjøen/rulle rundt så vil dette gå veldig ut over gleden din, stabiliteten din og lysten :)

Det ironiske er at jeg ikke er så redd for å være i nærheten av vann/sjø. Jeg tror derimot jeg er dum nok til å "teste" hvor mye kajakken tåler, ved å gynge på den for å utfordre skjebnen litt. Tenkte om jeg får meg en snorkelmaske - så kanskje jeg kan rulle rundt frivillig for å se hvordan det føles. 

Jeg tror den eneste "angsten" ligger i å møte andre større båter som skaper litt bølger og ståhei. Da har jeg både folk som observerer meg som bare forsterker ubehaget.  

The Avatar skrev (5 timer siden):

Historisk sett var det ikkje vanleg at sjøfolk lærte seg å svømme, mange meinte at det berre ville forlenge den uungåelege skjebna lenger ved eit forlis, då var det betre å drukne med ein gong. 😮

 

Haha. Artig. Men det høres faktisk fornuftig ut. Ser for meg lange seilas i gamle dager - forliste du da var det ingen redningshelikopter eller noe annet man kunne tilkalle. Husker jeg hadde en barneskolelærer som fortalte på skolen at den absolutt verste måten å dø på var å drukne. Med tanke på smerte og lignende. Den beste (nåja, litt feil å si det slik) var visstnok å fryse i hjel. Da sovnet man bare uten at man merket så mye til døden. Sær ting å lære bort til 11-12 åringer. Hvis det stemmer da.

Ser flere her anbefaler tørrdrakt. Hva er formålet med det? Beskytte mot kulde? Jeg vil helst gjøre det så enkelt som mulig uten masse dilldall. 

Kajakk, åresnor, åre og flytevest er selvfølgelig obligatorisk. Hva med spruttrekk? Er det nødvendig? 

Takk for alle svar folkens. 🚣‍♂️

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (1 minutt siden):

Har tenkt på det samme. Husker når jeg var på leirskole som 13-14 åring. Da hev jeg meg uti med glede så lenge jeg hadde flytevest på. Men det var den "gode gamle" typen med nakkekrage og ganske mye fyll. 😜 

Det ironiske er at jeg ikke er så redd for å være i nærheten av vann/sjø. Jeg tror derimot jeg er dum nok til å "teste" hvor mye kajakken tåler, ved å gynge på den for å utfordre skjebnen litt. Tenkte om jeg får meg en snorkelmaske - så kanskje jeg kan rulle rundt frivillig for å se hvordan det føles. 

Jeg tror den eneste "angsten" ligger i å møte andre større båter som skaper litt bølger og ståhei. Da har jeg både folk som observerer meg som bare forsterker ubehaget.  

Haha. Artig. Men det høres faktisk fornuftig ut. Ser for meg lange seilas i gamle dager - forliste du da var det ingen redningshelikopter eller noe annet man kunne tilkalle. Husker jeg hadde en barneskolelærer som fortalte på skolen at den absolutt verste måten å dø på var å drukne. Med tanke på smerte og lignende. Den beste (nåja, litt feil å si det slik) var visstnok å fryse i hjel. Da sovnet man bare uten at man merket så mye til døden. Sær ting å lære bort til 11-12 åringer. Hvis det stemmer da.

Ser flere her anbefaler tørrdrakt. Hva er formålet med det? Beskytte mot kulde? Jeg vil helst gjøre det så enkelt som mulig uten masse dilldall. 

Kajakk, åresnor, åre og flytevest er selvfølgelig obligatorisk. Hva med spruttrekk? Er det nødvendig? 

Takk for alle svar folkens. 🚣‍♂️

 

Meld deg uansett inn i en padleklubb og ta våttkort. Der får du både opplæring og litt erfaring med hva du trenger av utstyr. I tillegg skal du padle en god del på kurset så du får sett om du liker det. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (5 minutter siden):

Ser flere her anbefaler tørrdrakt. Hva er formålet med det? Beskytte mot kulde? Jeg vil helst gjøre det så enkelt som mulig uten masse dilldall.

Kulde og ekstra oppdrift.
Kuldebeskyttelsen gjer at du kan holde på lenger i vatnet, også om sommaren.

Eg tenker at tørrdrakt kan være fornuftig dersom du skal bruke tid i vatnet på å bli komfortabel med det våte element.
Om du berre skal padle vanleg og at det å velte betyr at du avslutter og skifter til tørt tøy så treng du ikkje tørrdrakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nomore skrev (6 timer siden):

Meld deg uansett inn i en padleklubb og ta våttkort. Der får du både opplæring og litt erfaring med hva du trenger av utstyr. I tillegg skal du padle en god del på kurset så du får sett om du liker det. :)

Våttkort? Hva i alle dager. Jeg har båtførerprøven. Det får da holde. 😄
Nei, klubber, kurs, seminar og den type kleine ansamlinger er noe av det verste jeg vet. Jeg fortrekker å være helt alene i naturen - har fått ganske avsmak på sosialisering de siste åra. Så forsøker å avstå fra mest mulig slike ting. 

Har padlet en del før, men det begynner å bli en god stund siden. Så jeg vet jeg kommer til å like det. :)

Nytt spørsmål: 
Er det veldig vanskelig å padle kajakk med stor sekk som bagasje?

Tørrdrakt høres bare ubehagelig ut. Ser for meg at jeg tar med en tørr tskjorte og undertøy i en vannsikker pose og gjemmer i kajakken som "backup" om noe går galt. Samt at jeg har mobilen i en vanntett pose. 

Lærer vel etter hvert.... "learning by doing" som det heter. 

Lenke til kommentar

To ting. Hvis du alltid bruker flytevest burde det vel gå bra? Den flyter du med og da får du padla deg til land. For det andre, lær deg å svøm for faen. Det er greit nok at du ikke liker å sosialisere og at du har hatt dårlige opplevelser, men er det bedre å forsøke å legge det bak seg eller å risikere død? Det er idioti å padle i vei uten å kunne svømme. Tenk om flytevesten ikke er nok? Nei det er ikke lett for deg, ja jeg skjønner at du ikke liker slike ting og ja jeg forstår at du har gode grunner til det, men er det verdt å risikere livet? Jeee.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nomore skrev (1 minutt siden):

Jeg anbefaler deg VIRKELIG å ta våttkort. Det er litt over to dager og du lærer deg en god del om teknikker, sikkerhet og egenredning.

Kurset tar ikke livet av deg. Men mangel på kunnskap når du padler vil ta livet av deg.

Kayakk er morro men ingen lek.

Sant nok. Men det er nok en fordel at jeg lærer å svømme før et eventuelt kurs.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du skal prioritere ett av kursene vil jeg anbefale våttkort først. Du skal i sjøen på kurset og det er en fordel om du informerer kursholder at du ikke kan svømme. Så går det bra. Du kan kompensere for manglende kunnskap om svømming med oppdrift. Men du klarer ikke å kompensere for manglende oppdrift og egenredning med å lære deg å svømme. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kris85 said:

Våttkort? Hva i alle dager. Jeg har båtførerprøven. Det får da holde. 😄
Nei, klubber, kurs, seminar og den type kleine ansamlinger er noe av det verste jeg vet. Jeg fortrekker å være helt alene i naturen - har fått ganske avsmak på sosialisering de siste åra. Så forsøker å avstå fra mest mulig slike ting. 

(...)

 

Denne instillingen kommer til å få deg i skikkelig trøbbel på ett eller annet tidspunkt. På grunnkurs havkajakk lærer du i hovedsak ikke å padle kajakk men du lærer å håndtere situasjonen om det ikke gikk helt som planlagt. Den aller viktigste kunnskapen du sitter igjen med er kameratredning som gjør at du kommer deg opp igjen etter et velt, så fremt du ikke er alene når du padler senere. Når du er trygg på at du kommer deg tilbake opp i båten ved en velt vil du være mindre eksponert for panikk når velten en gang skjer.

Alle kan padle på flatt hav men sikkerheten kommer i at du kan håndtere deg selv og kajakken når ting ikke gikk som du hadde planlagt når det blir dårlig vær. 

Jeg har padlet i 10 år i Troms og Finnmark og har møtt en del folk som ikke evner å vurdere sine egne ferdigheter. Flere av disse har veltet når det har blåst opp uventet, eller de ikke har klart å vurdere værmeldingen før de har lagt ut. De gangene jeg har opplevd dette har de aktuelle heldigvis hatt tørrdrakt så de har kommet unna med skrekken. Sjøen er kald og det stryker med kajakkpadlere hvert år på grunn av dårlig kunnskap, dårlig utstyr og uflaks. Jeg ønsker for din del at du ikke blir en del av den statistikken fordi kajakk er en fantastisk fin måte å oppleve naturen der du får et annet perspektiv, sinnsro og finner vakre plasser som ikke alle har tilgang til.

Uansett tenk sikkerhet når du legger ut på tur og ha alltid en plan for å komme deg hjem om været skulle snu. Skaff deg kunnskap og utstyr som passer til det området du skal ferdes i. Det er forskjell på å padle i 22 grader varmt vann i skjærgården oslofjorden i T-skjorte, eller padle i 6-10 grader kaldt vann i Barentshavet i tørrdrakt i Juli/august, så det er ulike vurderinger du må gjøre alt etter situasjon.

Om du skal padle i t-skjorte, våtdrakt eller tørrdrakt, velge oppblåsbar kajakk, plastkajakk, glassfiber eller karbon finner du ut av etter hver som du får mer kunnskap og erfaring. Du må se hvilken type opplevelser du er på jakt etter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvis du virkelig hater forsamlinger kan du vurdere å ta privattimer i svømming. Kan nok fort bli dyrt, men er altså et alternativ. Lureste er kanskje å ta kontakt med en lokal svømmeklubb og spørre om de kan videreformidle til deres svømmelærere. Eventuelt kan du ta kontakt med en idrettshøyskole i nærheten som utdanner svømmelærere -- kanskje noen unge studenter vil tjene litt penger på si.

Lenke til kommentar

Nesten utrolig at det går an å være 35 år å ikke kunne svømme i Norge i dag.

Det må du bare lære deg fortest mulig.

Far min var drøyt 30 år da han lærte å svømme og har hatt mye glede av det siden, men han vokste opp på fjellet for lenge siden.  

Lenke til kommentar

Jeg er introvert og skyr fremmede, men jeg klarte å komme meg på svømmekurs
Første dagen var verst, men neste dag med de samme personene var mye lettere

Fortsatt ikke noe god til å svømme, men jeg klarer å holde meg flytende, og komme meg fram ved behov, men jeg kommer ikke til å legge ut på noen svømmetur og liker meg mest der jeg kan stå på bunnen.

Har også vært i sjøforsvaret, uten å kunne å svømme, men jeg var på land hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...