Gå til innhold

SAS Amex classic, noen med erfaring?


Gjest 0cd11...39f

Anbefalte innlegg

Gjest 0cd11...39f

jeg hater å samtykke i avtaler,  å signere fordi jeg er livredd for at jeg overser noe. Men jeg har lest avtalen og det står at det ikke er noen avgift på kortet. jeg er likevel redd for at de sender meg alle kortene, og så må jeg betale. Dette er en angst psykologen vet om, og det er eksponering som skal til. Jeg vet vel egentlig at jeg ikke kommer til å få tilsendt alle kortene, men er likevel redd for at det kommer en eller annen kostnad. 
Har noen erfaring med kortet? 

Anonymous poster hash: 0cd11...39f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Sas American Express Classic kort har ikke årsavgift eller avgift ved ordinær bruk av kortet i butikkers terminal i Norge. Minibankuttak og bruk i utlandet koster dog noen få kroner, men det gjør det hos alle kort.

Har dette kortet selv sammen med American Express platinum og kan absolutt anbefale det hvis du sparer på Eurobonus. I tillegg får du 2 for 1 i Europa hvis du bruker det for mer enn 100. 000 i året.

Merk at dette er fakturakort, slik at alt må betales når du får faktura. Hvis du ønsker kan du betale inn fortløpende ved bruk. Kontonummer lagrer du i mobilbank og KID er kortets nummerrekke på forsiden.

Lenke til kommentar
Gjest 470b3...dfb skrev (6 minutter siden):

Som jeg skrev i den andre (av mange) tråden du lagde: Mange butikker tar ikke Amex. 

Anonymous poster hash: 470b3...dfb

Huh?

Man handler da ikke i butikker som tar American Express 😆

Selv gjør jeg minst 90-95% av mine innkjøp med American Express.

Lenke til kommentar
Gjest 470b3...dfb
KVTL skrev (6 minutter siden):

Huh?

Man handler da ikke i butikker som tar American Express 😆

Selv gjør jeg minst 90-95% av mine innkjøp med American Express.

Bra gjort, når du ikke handler i de som tar det. 

Jeg har kortet selv og prøver å legge opp innkjøp steder kortet blir akseptert. Men spesielt i starten ble det kjipe overraskelser. 

Anonymous poster hash: 470b3...dfb

Lenke til kommentar
Gjest 0cd11...39f

Ok, takk for svar folkens. Jeg betaler alltid hele beløpet. Er så stress å delbetale og jeg bruker ikke penger jeg ikke har. 
Jeg har norwegian kortet, men dette er jo egentlig helt ubrukelig nå som man ikke kan kjøpe reiser med kortet. Det er egentlig ikke så lønnsomt uansett, for man kan jo bruke det kun på reise og kjøp hos norwegian. Prøvde å få Trumf kortet men dette blir jeg avvist fra.
Jeg har Sparebank 1 kortet og de har sånn penger tilbake opplegg, men tjeneste koster 10kr i mnd, som betyr at dette er lønnsomt bare dersom du betaler 2000,- minst i mnd altså, da tjener du altså 10 kr i mnd :p Men saken er at jeg bruker ikke kortet for 2000,- i mnd nødvendigvis da mat er min eneste faste utgift. 

Så jeg finner ikke noe annet enn evt SAS kortet, har ikke søkt enda. Men da er det ingen skjulte kostnader ved dette?
Med dette kortet kan en i det minste både spare opp poeng og kjøpe på EB shopen.

Anonymous poster hash: 0cd11...39f

Lenke til kommentar
Gjest 0cd11...39f
Brulejus skrev (52 minutter siden):

Amex classic har ingen skjulte kostnader nei. Ikke engang gebyr for papirfaktura i posten.

Ville prøvd Shell MasterCard selv om de har redusert trumfbonus til 0.75%. Bedre enn ingenting. Kortet er gratis om du har e-faktura. Men vet de er litt streng på nye brukere. Verdt et forsøk.

Men hva er fordelene? Får du penger du kan sette på konto? Tror Komplett kanskje har det, men de har også maksgrense på 2000kr i året

Anonymous poster hash: 0cd11...39f

Lenke til kommentar

Jeg hadde en plan om å benytte dette som mitt hoved-kort. 

Etter ca 1 uke hvor over halvparten av mine transaksjoner hadde blitt nektet fordi de ikke støttet amex, blant annet på 2-3 større innkjøp, så lot jeg kortet ligge. Det var en kampanje ifjor som gjorde at dersom man benyttet 30k innen 31.12 fikk man 18k bonuspoeng. 

Vanligvis hadde ikke dette vært noe problem, men når jeg ble nektet amex på så mange kjøp følte jeg at det ikke var verdt det. Endte opp meg å gå tilbake til Shell Mastercard.

 

Amex Classic ligger nå i skuffen. Heldigvis er det ingen avgift, slik som nevnt her.

Lenke til kommentar
simen929 skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde en plan om å benytte dette som mitt hoved-kort. 

Etter ca 1 uke hvor over halvparten av mine transaksjoner hadde blitt nektet fordi de ikke støttet amex, blant annet på 2-3 større innkjøp, så lot jeg kortet ligge. Det var en kampanje ifjor som gjorde at dersom man benyttet 30k innen 31.12 fikk man 18k bonuspoeng. 

Vanligvis hadde ikke dette vært noe problem, men når jeg ble nektet amex på så mange kjøp følte jeg at det ikke var verdt det. Endte opp meg å gå tilbake til Shell Mastercard.

 

Amex Classic ligger nå i skuffen. Heldigvis er det ingen avgift, slik som nevnt her.

ok. ikke om du slutter å bruke det heller? jeg brukte dette der du fyller på selv en gang i tiden, og der fikk man gebyr om man ikke brukte kortet ila et år. jeg sa opp det da, for det var så tungvindt å sette inn penger og rekne ut akkurat hvor mye man brukte hele tiden for det ble jo alltid stående 1 kr til overs eller sånn fordi det aldri helt gikk opp, og plutselig hadde du 0,75 kr for lite :p bare irriterende. dessuten tok det pokker meg 3 dager før pengene var på kortet. 

Lenke til kommentar
Urealistisk skrev (Akkurat nå):

ok. ikke om du slutter å bruke det heller? jeg brukte dette der du fyller på selv en gang i tiden, og der fikk man gebyr om man ikke brukte kortet ila et år. jeg sa opp det da, for det var så tungvindt å sette inn penger og rekne ut akkurat hvor mye man brukte hele tiden for det ble jo alltid stående 1 kr til overs eller sånn fordi det aldri helt gikk opp, og plutselig hadde du 0,75 kr for lite :p bare irriterende. dessuten tok det pokker meg 3 dager før pengene var på kortet. 

Tenkte i utgangspunktet si opp kortet. Problemet var vel egentlig bare at det ikke finnes en digital løsning for det og jeg har ikke enda orket å ringe for å sitte i telefonkø i en evighet slik som folk forteller om når de ringer til amex.. Kanskje idag er dagen? 

Lenke til kommentar
Gjest 470b3...dfb
aomt skrev (7 timer siden):

Aaaah! Takket være Amex ble det t/r i business te Tokyo for 2 pers, netto ca 3000kr :)

Brukte du 2for1? Da har du vel ikke classic? 

Anonymous poster hash: 470b3...dfb

Lenke til kommentar
Gjest 470b3...dfb skrev (3 timer siden):

Brukte du 2for1? Da har du vel ikke classic? 

Anonymous poster hash: 470b3...dfb

Nei, da trenger man Premium- eller Elite-kortet. Classic gir kun 2 for 1 i Europa med SAS (ikke Star Alliance).

 

Gjest 0cd11...39f skrev (11 timer siden):

Men hva er fordelene? Får du penger du kan sette på konto? Tror Komplett kanskje har det, men de har også maksgrense på 2000kr i året

Anonymous poster hash: 0cd11...39f

Shell MC gir 0.75% Trumf på alt man handler, men maks bonus 500 kr i måneden / 2500 kr i året. Trumf kan man ta direkte ut til konto.

Lenke til kommentar
Gjest 470b3...dfb
aomt skrev (1 time siden):

Det er vel noen år siden eg hadde amex, samt ein del EB poeng. Eg byttet til det kortet meg gebyr det året eg skulle ta ut bonus/bestille reise. 

👍

Anonymous poster hash: 470b3...dfb

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...