Gå til innhold

kamera til natur/vilt


Anbefalte innlegg

er ganske fersk på kamera fronten. Siste jeg hadde var et 3mp kamera, som gikk i stykker for 12+ år siden.
Jeg er dog vant med god håndholdt opptikk, som i kikkerter og sikter.
Jeg kunne tenke meg et kamera, som jeg kan bruke til å fotografere både natur stemningsbilder i "blåtimen", og av dyr. jeg har ofte savnet et kamera når jeg sitter på post, eller er i skogen og får besøk av dyr på nært hold. Så jeg tenker da et kitt som fungerer i krevende lysforhold.
Kan noen gi meg noen ideer om hva jeg kan se etter? Trenger jeg to forskjellige linser til dette bruket? Blir kombinasjonen av stor optisk zoom og dårlig lys dyrt`?
Kanskje greit og begyne med et greit brukt kamera, og en god fast linse av høy kvalitet? har fått med meg at fullformat er "bra" i mørket. Er dette på eldre kameraer på finn til noen par tre fire tusen, eller snakker vi 20lapper da`? Mye synising her nå, tar gjerne imot tips, eller veiledning! hehe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glem fullformat. Du kan ikke ha med pressekamera i skogen. 

CANON 77D + ef is 70-300 er et ok kit med tele. 77D er lettere enn 50D osv. Ganske portabelt og tar ok bilder. Til natur må du ha mer vidvinkel: 17-85 er ganske ok.

17-55  1:2.8 også bra, men er skral, tung og klumpete. Og blir full i støv. Stor blender er ikke like påkrevd på nye kamerahus, da man kan gå skyhøyt opp i ISO-verdi. 

77D kan sette sammen HDR bilder on the fly og har en mengde muligheter og filtre.

Lenke til kommentar

Uten å vite budsjettet ditt, men med tanke på at du har annet å bære på når du skal ut på jakt, kan jeg varmt anbefale Olympus sine speilløse kamera.

De er små, lette, og gir gode bilder. Optikken er langt mindre og lettere versus tilsvarende for vanlig Canon og Nikon speilrefleks. :)

Hvor mye zoom trenger du tro?

Du kan f.eks. Gå for en 12-100mm (tilsvarer 24-200mm) med IS. Kamerakroppen har også IS - dobbelt opp med andre ord, og uhørt stødig i bruk selv når du er litt skjelven på hendene. IS virker også veldig bra om du vil filme håndholdt.

Autofocus på Olympus-optikken er den kjappeste jeg har vært borti!

Olympus M10 og M5 er de minste kameraene. M1 II og M1 III er endel dyrere men kanskje også bedre egnet til formålet med de mulighetene du har.

En funksjon jeg har brukt når jeg har tatt bilde av dyr eller insekter er en modus hvor man holder utløserknappen inne halvveis - da lagrer den opp mot, tror det er 60 bilder, avhengig av dine innstillinger, i en buffer. Først når du trykker helt inn vil det siste sekundet før du trykker lagres. Enestående for å finne akkurat rette øyeblikk og blinkskudd!

I tillegg, med stativ, kan du ta bilder i opptil 80 megapixler i en modus for dette. Jeg kan skrive under på at dette fungerer svært godt!

Til slutt vil jeg anbefale at du sjekker på Finn og forskjellige fotobutikker for brukt utstyr. Da jeg byttet fra Canon til Olympus for et års tid siden sparte jeg mange tusen på å kjøpe brukt i stedet for nytt! :)

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Takk så mye for alle svar og tips! Det ser ut som det blir pressekamera i skogen alikevell. hehe. et veldig gammelt og billig et sådan(d3s). Blei tent på ideen om lyssterkt kamera, så selv om tipsene i denne tråden sikkert hadde tjent meg mye bedre, så er jeg så sta og gjerrig at det blei det det blei. Så får det bare være så tungt og upraktisk det bare vill.
Jeg tenkte legge tele litt på hylla, og begyne med et enkelt og billig, lyssterkt objektiv, til å lære og tiltenkt enkle stemningsbilder i natur, samt portrett.
Har(etter og ha lest på kenrockwell.com) sett på litt div, som 50mm 1,4. leser og ser litt på finn samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...