Gå til innhold

Ambulanselærling som voksen


Vod0

Anbefalte innlegg

Er det mulig å bli ambulanselærling uten å ha gått VG1/2?

Har fullført VGS med studiekompetanse så mangler egentlig bare programfagene og all praksisen som kreves for å få det bestått. Å starte på VG1 / 2 er nok ikke mulig utenom å ta fagene som privatist.
Har sendt mail til div. opplæringskontorer men alle sier det ikke er de som har ansvaret og når jeg sender mail til ambulansestasjonene så har de ikke tid til praksis. Alle peker alle veier.

Så jeg sitter igjen med følelsen av at det ikke er mulig å bli ambulansearbeider i voksen alder utenom Paramedic-studiet som har skyhøyt snitt. Er det noen som har et tips eller vet hvor jeg skal vende meg for å få muligheten. Dette er noe jeg har tenkt på i mange år og ønsker meg virkelig en karriere i ambulansen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, det er mange som tar ambulansefag i voksen alder, er et par muligheter, bl a Folkeuniversitetet.no er et alternativ ihvertfall.

Hvis jeg var deg ville jeg imidlertid heller satset på paramedicstudiet, da det virker veldig usikkert hva som blir fremtiden for fagarbeiderne i årene fremover. I Oslo og Akershus har jeg inntrykk av at fagarbeidere sakte men sikkert blir faset ut til fordel for paramedicer. Tror de har trappet ned på antall lærlinger år for år siden det første paramedic bachelorkullet var ferdig i 2017. Er umulig å få noe klart svar både fra ledere og fagforeninger hvordan de ser for seg fremtiden mtp paramedicer vs fagarbeidere. I det tempoet paramedicer pumpes ut fra høyskolene tror jeg nyutdannede fagarbeidere fort vil stille langt bak i køen når det gjelder fast ansettelse.

I tillegg er nivået på anatomi, fysiologi, sykdomslære og farmakologi på et helt annet nivå enn du lærer med fagbrevet (mye grundigere enn sykepleien også), noe som er nødvendig for at ambulanseyrket skal fortsette og utvikle seg og gi flere muligheter enn å kun kjøre vanlig ambulanse. Pr nå finnes det ingen Y-vei til bachelor, så fagarbeidere som vil ta videreutdannelse må ta opp fag og søke som alle andre de også...... Om det ikke blir noen endring på det, noe det slett ikke er sikkert at det blir er du (nesten) like langt som du er i dag.

I tillegg er jobben mye mer interessant når du har en større forståelse av hva du møter ute. Tar du fagbrev nå kan du nok risikere å måtte jobbe som vikar i mange mange år fremover, i verste fall kanskje aldri få noen fast jobb.

Prøver hardt å ikke starte en lang rant her (har vel allerede failet på det), men tenkte det er viktig å ihvertfall informere deg om hvilken usikker fremtid du begir deg ut på ved å velge yrkesfagveien. Jeg vet det sitter langt inne å måtte ta opp fag og styr før du i det hele tatt kan begynne på utdanningen, men i det lange løp er jeg overbevist om at det er det beste for de aller aller fleste som ønsker å begynne i yrket. Om du tenker å ha det som en deltidsjobb eller det ikke er så mange år til du skal gå av med pensjon kan det være at fagbrev kan være like greit å ta.

Om du lurer på noe mer er det bare å sende meg en pm, så skal jeg svare så fort jeg får anledning. Lykke til videre på veien🙂

Endret av Fylliksen
Lenke til kommentar

Hei. Takk for svar, er faktisk veldig enig med deg og har hørt mye av det samme ang. fagbrev.
Ser at det åpnes nye linjer hvert år nå og det er jo positivt for landssnittet på inntak, så blir enten å starte på sykepleieren for å tjuvstarte litt på fagene eller å jobbe 1-2 år til og håpe snittet går ned 5-6 poeng. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vil anbefale deg å ta paramedic, ambulansearbeidere med kun vgs skvises ut over hele landet nå.

Du vil konkurrere om de samme jobbene som paramedics, sykepleiere og medisinstudenter som har minimum 3 år på studiet. Da sier det seg selv at du ikke stiller med så mye med kun vgs.

Endret av Nwader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...