Gå til innhold

Vanlig å gå opp i fettprosent ved muskelbygging?


fleur

Anbefalte innlegg

Har forsøkt å bygge muskler siden oktober. Vekta har gått opp 3 kilo og jeg merker at jeg blir stadig sterkere. Har en badevekt som også måler fettprosent. Vet at disse ikke er til å stole på, men har brukt den samme hele tida så den kan jo gi en viss pekepinn i forhold til progresjon. 

Fettprosenten har altså gått opp med 2% fra før jeg begynte muskelbyggingen. Tilsvarende har muskelprosenten gått ned med 0,7%.

Hvis dette stemmer, er det vanlig?  Jeg trodde at prosenten skulle holde seg ideelt sett? Selvom muskelprosenten har gått litt ned så har jeg nok gått opp i antall gram/kilo muskelmasse likevel. Når jeg nå snart skal igang med fettforbrenningsprogram, hvor mye muskelmasse kan jeg forvente å miste? Er det håp om at jeg ender i pluss på muskelvekst likevel?

PS. Kostholdet og treningsprogrammet er bra så se bort ifra det. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt an på hvor høyt kalorioverskuddet er, jo høyere du ligger over tdee jo større er sjansen for at man legger på seg fett. For de aller fleste er det ikke til å unngå.

Jo raskere du skal ned i vekt på en cut, jo mer muskler forsvinner, ditto om volumet og intensiteten på treningsprogrammet er feil.

Det går ikke an å se bort fra kosthold og treningsprogram når man skal opp og ned i vekt, så noe mer nøyaktig svar på spørsmålene dine er det ikke mulig å gi.

Endret av Nwader
Lenke til kommentar
Nwader skrev (2 minutter siden):

Det kommer helt an på hvor høyt kalorioverskuddet er, jo høyere du ligger over tdee jo større er sjansen for at man legger på seg fett. For de aller fleste er det ikke til å unngå. Jo raskere du skal ned i vekt på en cut, jo mer muskler forsvinner, ditto om volumet og intensiteten på treningsprogrammet er feil.

Det går ikke an å se bort fra kosthold og treningsprogram når man skal opp og ned i vekt, så noe mer nøyaktig svar på spørsmålene dine er det ikke mulig å gi.

Skjønner. Tanken var å gå ned 0,3-0,5 kilo i uka igjen i ca 10 uker til jeg er tilbake der jeg var. VIl jeg miste for mye muskelmasse da tro? 

Lenke til kommentar

Normalt vil man ikke miste muskelmasse av betydning ved en snittnedgang på et halvt kg i uka. Forutsetningen er et fornuftig trening og kostholdsopplegg. Det kan være en smakssak i forhold til hva man føler seg vel med men mange føler de kommer bedre ut av det ved å stoppe vektprogresjons/repsmodeller ved underskudd og heller kjøre jamnt tungt med noe tyngre vekter og færre reps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...