Gå til innhold

Et banalt spørsmål som aksjeandel


Skribenten_

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å starte med aksjer for litt spenning i hverdagen, men forstår ikke helt hvordan et aksjehandel forløper seg, og litt om hva disse tallene man får servert betyr.

Når man velger en aksje man ønsker å kjøpe må man velge "antall" og "pris". Da lurer jeg på hva antall og pris i denne sammenhengen betyr. Er det antall askjer, aksjepost, eierandel? Og bestemmer man selv prisen?

For meg så høres det ut som at man kan gå i butikken og velge antall epler og selv bestemme prisen på eplene, men det er helt sikkert ikke sånn det er. Jeg mener, vis et eple koster 10 kroner, så ville det vært rart vis man kunne bare kjøpe den samme eplen til 1 kr.

Er det noe forskjell om man velger 1 antall til prisen av 10 kr enn 10 antall til prisen av 1, totalprisen blir jo dog det samme. 

Som dere har forstått så er dette helt banale spørsmål som sikkert alle vet. Håper noen kan gjøre med litt klokere.

Endret av Skribenten_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
freddy85 skrev (6 timer siden):

Man kan så klart ikke bestemme prisen selv, du setter maksprisen du ønsker å betale i det feltet da aksjekursen fluktuere i løpet av handelsdagen og er ikke statisk i det du legger inn kjøpsorderen til den blir gjennomført.

Ok så feltet "pris" betyr altså makspris du setter siden det tar tid å faktisk fullføre handelen? Så dersom du setter en pris som ligger under aksjeprisen, så vi ikke handelen gjennomføres, er det slik?

Lenke til kommentar

Hvis du setter din (maks) kjøpspris under det noen er villige til å selge for, så vil ikke handelen utføres, det er korrekt.

Edit: Det har ingen praktisk forskjell om du kjøper 1 aksje til 1000 kroner i ett selskap eller 100 aksjer til 10 kroner i et annet selskap. Det viktigste er å kjøpe aksjer i firma du har troen på at vil øke i verdi.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

Det du gjør er at du legger ut et tilbud (omtalt som en "ordre", men det er enklere å se på det som et tilbud) om å kjøpe eller selge et visst antall aksjer til en viss pris. De vanligste ordrene er limit-ordre, da sier du at du er villig til å betale inntil prisen du oppgir hvis det er et kjøp, eller du aksepterer den prisen du oppgir eller høyere hvis det er et salg. 

Hvis noen andre har en matchende ordre (altså et tilbud om salg til minst X der du gir et tilbud om kjøp til maks X eller, et tilbud om kjøp til maks Y der du gir et tilbud om salg til minst Y), så inngår dere avtale om kjøp og salg (gjennom deres respektive meglere). Hva nøyaktig pris blir på bestemmes av handelsplassens (børsens) regler for ordrematching. 

Du handler alltid i antall aksjer, ikke i andel av selskapet

Merk at handel i andre verdipapirer enn aksjer skjer på andre måter. Hvis du kjøper fond så gir du en ordre til forvaltningsselskapet (ofte gjennom en bank) om å kjøpe for et kronebeløp, og så beregner forvaltningsselskapet en pris per andel basert på verdien av fondets beholdning etter tegningsfristen (typisk ved slutten av dagen , og så får du tildelt et gitt antall andeler basert på denne prisen og kronebeløpet du handler på. På den måten er du sikret at du "får det du betaler for", og alle som handler samme dag likebehandles. Til gjengjeld vet du aldri prisen på det du handler, så om markedet beveger seg mye mellom du handler og fondet beregner kursen så kan det hende du gjør et dårligere eller bedre kjøp enn du trodde. Valuta og opsjoner handler på andre måter igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (3 minutter siden):

Det du gjør er at du legger ut et tilbud (omtalt som en "ordre", men det er enklere å se på det som et tilbud) om å kjøpe eller selge et visst antall aksjer til en viss pris. De vanligste ordrene er limit-ordre, da sier du at du er villig til å betale inntil prisen du oppgir hvis det er et kjøp, eller du aksepterer den prisen du oppgir eller høyere hvis det er et salg. 

Hvis noen andre har en matchende ordre (altså et tilbud om salg til minst X der du gir et tilbud om kjøp til maks X eller, et tilbud om kjøp til maks Y der du gir et tilbud om salg til minst Y), så inngår dere avtale om kjøp og salg (gjennom deres respektive meglere). Hva nøyaktig pris blir på bestemmes av handelsplassens (børsens) regler for ordrematching. 

Du handler alltid i antall aksjer, ikke i andel av selskapet

Merk at handel i andre verdipapirer enn aksjer skjer på andre måter. Hvis du kjøper fond så gir du en ordre til forvaltningsselskapet (ofte gjennom en bank) om å kjøpe for et kronebeløp, og så beregner forvaltningsselskapet en pris per andel basert på verdien av fondets beholdning etter tegningsfristen (typisk ved slutten av dagen , og så får du tildelt et gitt antall andeler basert på denne prisen og kronebeløpet du handler på. På den måten er du sikret at du "får det du betaler for", og alle som handler samme dag likebehandles. Til gjengjeld vet du aldri prisen på det du handler, så om markedet beveger seg mye mellom du handler og fondet beregner kursen så kan det hende du gjør et dårligere eller bedre kjøp enn du trodde. Valuta og opsjoner handler på andre måter igjen. 

Ok, så vis jeg legger inn et altfor lavt beløp så kan det resultere til at jeg må vente flere dager på en transaksjon, verste fall at tilbudet blir avvist? Er det tryggest/enklest da og bare handle for den verdien som er oppgitt?

Lenke til kommentar

Det tryggeste er å legge inn et ordre på det du er villig til å betale for aksjen. Tilbudet blir aldri avvist, men avhengig av hvilken plattform du bruker kan du sette forskjellige parametere (f.eks. at kjøp/salgsordren varer til end of day, helt til du aktivt kansellerer, at den enten skal fylles umiddelbart ellers blir den kansellert osv.).

En strategi jeg ofte benytter etter kjøp av en aksje er å legge stegvise salgsordre, f.eks. deler av aksjene selges på 8% oppgang, noe på 15% oppgang og resten på 20% oppgang. Dette passer dog ikke for alle, og noen følger mer med og holder seg mer oppdatert og liker å bestemme mer selv når man skal selge.

Lenke til kommentar
Skribenten_ skrev (22 minutter siden):

Ok, så vis jeg legger inn et altfor lavt beløp så kan det resultere til at jeg må vente flere dager på en transaksjon, verste fall at tilbudet blir avvist? Er det tryggest/enklest da og bare handle for den verdien som er oppgitt?

Vente flere dager? Legger du inn et alt for lavt beløp får du aldri handlet. Tilbudet blir ikke aktivt avvist, men stort sett har ordre en utløpsfrist. 

Hva som er tryggest og hva som er enklest og hva som er mest hensiktsmessig kan variere. Det tryggeste er jo å ha pengene i banken. Det mest hensiktsmessige er stort sett å handle fond, så får du eksponering til aksjemarkedet mens du overlater til proffene å faktisk gjennomføre dette her. Det enkleste er også å handle fond. 

Hvis du insisterer på å kjøpe aksjer, så er den enkleste måten å være sikker på at du faktisk får handlet på å legge inn en pris som er lik kjøpskursen i markedet. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (42 minutter siden):

Vente flere dager? Legger du inn et alt for lavt beløp får du aldri handlet. Tilbudet blir ikke aktivt avvist, men stort sett har ordre en utløpsfrist. 

Hva som er tryggest og hva som er enklest og hva som er mest hensiktsmessig kan variere. Det tryggeste er jo å ha pengene i banken. Det mest hensiktsmessige er stort sett å handle fond, så får du eksponering til aksjemarkedet mens du overlater til proffene å faktisk gjennomføre dette her. Det enkleste er også å handle fond. 

Hvis du insisterer på å kjøpe aksjer, så er den enkleste måten å være sikker på at du faktisk får handlet på å legge inn en pris som er lik kjøpskursen i markedet. 

Så det er en som fysisk sitter et annet sted å kjøper de aksjene du legger ut dersom prisen er riktig for vedkommende, og ikke datamaskiner som automatiserer det? Hvem er det som avviser handelen, er det banken eller markedet? Finnes det ubegrenset antall aksjer i et selskap?

Lenke til kommentar
Skribenten_ skrev (19 minutter siden):

Så det er en som fysisk sitter et annet sted å kjøper de aksjene du legger ut dersom prisen er riktig for vedkommende, og ikke datamaskiner som automatiserer det? Hvem er det som avviser handelen, er det banken eller markedet? Finnes det ubegrenset antall aksjer i et selskap?

Det sitter ikke en person og vurderer din ordre. Det sitter en person et sted som gjør det samme som du gjør (bare motsatt). Og når du legger inn kjøpsordre og en tilfeldig valgt person legger inn salgsordre, så matches ordrene. Denne matchingen skjer automatisk. 

(Dette er forenklet, og det er ofte mellomledd i denne verdikjeden, men for å forstå hvordan aksjehandel fungerer for deg som enkeltinvestor så funker forenklingen greit). 

Det finnes ikke et ubegrenset antall aksjer i et selskap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Skribenten_ said:

Så det er en som fysisk sitter et annet sted å kjøper de aksjene du legger ut dersom prisen er riktig for vedkommende, og ikke datamaskiner som automatiserer det? Hvem er det som avviser handelen, er det banken eller markedet? Finnes det ubegrenset antall aksjer i et selskap?

Nei det finnes ikke ubegrensede antall aksjer så dersom ingen segler er det heller ikke mulig å kjøpe. Det er ingen som avviser en handel, men om ingen selger aksjer til den prisen du er villig å betale får du heller ikke kjøpt noe. Du setter opp hvor lang tid tilbudet ditt skal gjelde når du lager kjøpsordren. Om ingen salgsordre kan matche din kjøpsordre innen denne tidsfristen trekkes kjøpsordren din tilbake.

Lenke til kommentar

Alle banker og aktører som har dette i sine tjenester forteller hvor lett det er med aksjehandel, og har mange fine artikler som skal hjelpe folk med oppstarten . Men ikke med et ord forklarer de noe så grunnleggende som dette her, noe som egentlig er litt merkelig syns jeg. Takk for alle svar jeg har fått fra dere. 

Lenke til kommentar

Vil bare legge til (siden jeg har ramlet over folk som har denne oppfatningen) at pris per aksje i seg selv ikke sier noe om den er "billig" eller "dyr". 

For eksempel mente mange Norwegian-aksjen var billig fordi den bare kostet noen øre (når den tidligere hadde kostet 100kr eller noe), men da tok de jo ikke med seg at Norwegian hadde utstedt et enormt antall nye aksjer, slik at én aksje altså nå representerte en langt mindre andel av selskapet.

Endret av afterall
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skribenten_ skrev (3 timer siden):

Alle banker og aktører som har dette i sine tjenester forteller hvor lett det er med aksjehandel, og har mange fine artikler som skal hjelpe folk med oppstarten . Men ikke med et ord forklarer de noe så grunnleggende som dette her, noe som egentlig er litt merkelig syns jeg. Takk for alle svar jeg har fått fra dere. 

Hei, har selv nylig startet med aksjehandel, ikke nødvendigvis for å tjene mye penger, men har egentlig alltid hatt lyst til å drive med aksjehandel, jeg er egentlig ganske så noob når det gjelder dette, jeg vet hva en aksje er og at kursen kan gå opp ene dagen og ned andre dagen eller mye opp over lang tid eller mye ned osv...

Som regel så bare kjører jeg på med ting og lærer etter hvert, så da fant jeg en markedsplass som heter Nordnet og åpnet en aksje konto, overførte 500Nok og kjøpte en aksje hos Equinor 😛 (Rekner med at på sikt så kan jeg kanskje tjene litt på denne) og 2 Aksjer hos AMC, ja jeg vet det ikke høres mye ut med 3 aksjer, men planen er å sette av ca 500 i mnd på dette, dette er da ett beløp jeg har fint råd til å tape (Eller vinne på :) )

Jeg ser nå i ettertid at Nordnet har en fane som heter Lær mer, med børsskole osv.. noe som virker greitt, da jeg kan lære litt her tror jeg.

 

Nå sier ikke jeg at Nordnet er det du skal hoppe på eller at den siden er best eller noe som helst, men det er den jeg har valgt og føler meg trygg på, en plass må man jo begynne :) 

 

Lenke til kommentar
Skribenten_ skrev (På 3.2.2021 den 0.05):

Jeg tenker å starte med aksjer for litt spenning i hverdagen, men forstår ikke helt hvordan et aksjehandel forløper seg, og litt om hva disse tallene man får servert betyr.

Når man velger en aksje man ønsker å kjøpe må man velge "antall" og "pris". Da lurer jeg på hva antall og pris i denne sammenhengen betyr. Er det antall askjer, aksjepost, eierandel? Og bestemmer man selv prisen?

For meg så høres det ut som at man kan gå i butikken og velge antall epler og selv bestemme prisen på eplene, men det er helt sikkert ikke sånn det er. Jeg mener, vis et eple koster 10 kroner, så ville det vært rart vis man kunne bare kjøpe den samme eplen til 1 kr.

Er det noe forskjell om man velger 1 antall til prisen av 10 kr enn 10 antall til prisen av 1, totalprisen blir jo dog det samme. 

Som dere har forstått så er dette helt banale spørsmål som sikkert alle vet. Håper noen kan gjøre med litt klokere.

Tenk på det som en slags auksjon. Kjøpere byr på aksjene, og selgere legger ut aksjer til prisen de vil ha. Hvis ingen aksjer er tilgjengelig for prisen man tilbyr, eller selger ikke finner kjøpere som er villige til å gi det man ønsker, så må de justere prisen til to parter matcher hverandre.

I samme selskap så er det bare et visst antall aksjer tilgjengelig, og det er prisen man "forhandler" om. Man må se på antallet aksjer og prisen per aksje, som da utgjør verdien av selskapet.

Hvis et selskap har 100 aksjer som koster 100 kroner hver så er verdien på selskapet 10.000. Hvis aksjekursen går ned til 50 kroner så er verdien på selskapet 5.000.

Å bare se på prisen på aksjer er altså ikke så nyttig. At en aksje i selskap A koster mer enn en aksje i selskap B betyr ikke automatisk at selskap A er høyere priset, dersom selskap A har færre aksjer.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Tenk på det som en slags auksjon. Kjøpere byr på aksjene, og selgere legger ut aksjer til prisen de vil ha. Hvis ingen aksjer er tilgjengelig for prisen man tilbyr, eller selger ikke finner kjøpere som er villige til å gi det man ønsker, så må de justere prisen til to parter matcher hverandre.

I samme selskap så er det bare et visst antall aksjer tilgjengelig, og det er prisen man "forhandler" om. Man må se på antallet aksjer og prisen per aksje, som da utgjør verdien av selskapet.

Hvis et selskap har 100 aksjer som koster 100 kroner hver så er verdien på selskapet 10.000. Hvis aksjekursen går ned til 50 kroner så er verdien på selskapet 5.000.

Å bare se på prisen på aksjer er altså ikke så nyttig. At en aksje i selskap A koster mer enn en aksje i selskap B betyr ikke automatisk at selskap A er høyere priset, dersom selskap A har færre aksjer.

Så når det på nettsiden står "kjøp", "selg", "høy" og "lav" så betyr det rett og slett at man er garantert å kjøpe aksjen for "kjøpt" verdien og selge den for "selg" verdien. Høy og lav viser hva som anses som høy pris og lav pris for denne aksjen. Stemmer det?

Eksempel:

screenshot-www.nordnet.no-2021_02.04-10_57_42.png.be1a61cf633d385928151da8b7a06dfa.png

Endret av Skribenten_
Lenke til kommentar
Skribenten_ skrev (24 minutter siden):

Så når det på nettsiden står "kjøp", "selg", "høy" og "lav" så betyr det rett og slett at man er garantert å kjøpe aksjen for "kjøpt" verdien og selge den for "selg" verdien. Høy og lav viser hva som anses som høy pris og lav pris for denne aksjen. Stemmer det?

Eksempel:

screenshot-www.nordnet.no-2021_02.04-10_57_42.png.be1a61cf633d385928151da8b7a06dfa.png

Nei, du er ikke garantert dette, for innen din ordre treffer markedet så kan noen ha trukket sin ordre. Men i praksis får du stort sett gjennomført på denne kursen. 

Lenke til kommentar
Skribenten_ skrev (2 timer siden):

Så når det på nettsiden står "kjøp", "selg", "høy" og "lav" så betyr det rett og slett at man er garantert å kjøpe aksjen for "kjøpt" verdien og selge den for "selg" verdien. Høy og lav viser hva som anses som høy pris og lav pris for denne aksjen. Stemmer det?

Eksempel:

screenshot-www.nordnet.no-2021_02.04-10_57_42.png.be1a61cf633d385928151da8b7a06dfa.png

 

"Høy" og "Lav" betyr høyeste og laveste pris som en aksje er solgt for, innen et gitt tidsrom.

Som oftest er dette tidsrommet "intradag", som betyr samme dag, ettersom det gjerne er det man ser når man klikker seg inn på en aksje hos en nettmegler. Det kan dog også være 10 dagers gjennomsnitt, 52 uker eller lignende, for det er altså den høyeste og laveste prisen innen det tidsrommet du har valgt å se på.

Du er aldri garantert å få kjøpe eller selge noe som helst.
Først må det være tilgjengelige aksjer for salg, deretter må du være villig til å betale det selgerne ønsker.

Dette er som å kjøpe gulrøtter 😁
Dersom du går på torget for å kjøpe gulrøtter, å du er villig til å gi 50,- kroner for en bunt med gulrøtter, så må det først og fremst være noen på torget som faktisk har gulrøtter til salgs.
Deretter er du også avhengig av at en eller flere av de som selger er villige til å selge for 50,- kroner.
Dersom de ikke ønsker å selge for under 70,- kroner, så får du ingen gulrøtter. 

Det samme gjelder for salg av aksjer, du er avhengig av at noen andre vil kjøpe aksjene for den prisen du har satt, ellers blir de ikke solgt.

Det finnes så to hovedtyper av handler.
Markedsordre, hvor du kjøper for den prisen selgerne ønsker, uansett hva det måtte være.
Limitordre, hvor du setter en maksgrense for hva du er villig til å gi, og dersom noen andre er villige til å selge for den prisen, så gjøres handelen.

Som oftest er limitordre standarden, ettersom man kan gå på en smell med markedsordre dersom prisen plutselig går opp eller lignende.

Du setter altså en maks sum for hva du vil betale per aksje. Dersom det finnes selgere i markedet som er villige til å selge for den summen, så får du kjøpe, stort verre er det ikke.

Så er det som det nevnes ovenfor også kurtasje som du må regne med, altså at megleren skal ha noe for jobben hen gjør.
Denne kan bli drøy (prosentmessig) dersom man kjøper for små beløp.

I gamle dager betalte man ofte også mer for odd-lots, altså at man ikke kjøpte hele aksjeposter, men det er det slutt på, mange nettmeglere tilbyr nå til og med fraksjoner, altså at man ikke en gang trenger å kjøpe en hel aksje.
 

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skribenten_ skrev (12 timer siden):

Så når det på nettsiden står "kjøp", "selg", "høy" og "lav" så betyr det rett og slett at man er garantert å kjøpe aksjen for "kjøpt" verdien og selge den for "selg" verdien. Høy og lav viser hva som anses som høy pris og lav pris for denne aksjen. Stemmer det?

Eksempel:

screenshot-www.nordnet.no-2021_02.04-10_57_42.png.be1a61cf633d385928151da8b7a06dfa.png

Du får ikke kjøpt aksjen for den prisen hvis noen andre kjøper før deg. Da må du eventuelt legge ut kjøpsordre og se om noen er villige til å selge for den prisen.

Høy og lav er nok høyeste og laveste pris for den aktuelle dagen (den har vært oppe i 159,90 og nede i 15,85).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...