Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ransakelse av sikkerhetsskap/safe


Gjest efa31...914

Anbefalte innlegg

Gjest efa31...914

Hva slags hjemmel har politiet til å åpne safe eller sikkerhetsskap under ransakelse?

La oss foreslå to scenario - 

 

Førstnevnte er den typiske "skjellig grunn til mistanke"-ransakelsen. For eksempel stoppet i trafikken, eller noen som synes det lukter fra huset eller lignende. Da kan de bare troppe opp hjemme, og ransake med "skjellig grunn til mistanke" - hva slags hjemmel har de til å ta med en safe, eller bryte denne opp for eksempel?

Og hvordan stiller situasjonen seg om de har en fysisk ransakelsesordre fra jurist istedenfor? Altså litt mer heavy ransakelse.

 

En slik safe veier jo gjerne 2-300kg, og kan ikke akkurat "taes" med om jeg nekter åpne den for noen. Kan de da bruke noen timer for å bryte seg inn?

Anonymous poster hash: efa31...914

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Usikker på lovverket, men ville bare nevne at det skal være en ganske god safe om det skal klare å holde politiet ute i timesvis. Det meste man får kjøpt er ikke så vanskelig å åpne. (Mange sikkerhetsskap og billigere safer med kombinasjonslås har gjerne en mekanisk lås som kan overstyre kombinasjonslåsen, i tilfelle man glemmer kombinasjonen. Denne mekaniske låsen kan være ganske lett å få opp, for noen som vet hva de holder på med.)

Om de har ransakelsesordre vil de nok gjøre det som trengs for å komme seg inn i safen, så fremt de tror den inneholder noe som er interessant. Kanskje henter de inn låsesmed for å dirke opp safen, eller tar kontakt med produsenten for å få assistanse fra en av deres eksperter. Om det ikke er mulig å åpne den uten å ødelegge safen vil de nok gjøre det også.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Gjest efa31...914
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Usikker på lovverket, men ville bare nevne at det skal være en ganske god safe om det skal klare å holde politiet ute i timesvis. Det meste man får kjøpt er ikke så vanskelig å åpne. (Mange sikkerhetsskap og billigere safer med kombinasjonslås har gjerne en mekanisk lås som kan overstyre kombinasjonslåsen, i tilfelle man glemmer den. Denne mekaniske låsen kan være ganske lett å få opp, for noen som vet hva de holder på med.)

Om de har ransakelsesordre vil de nok gjøre det som trengs for å komme seg inn i safen, så fremt de tror den inneholder noe som er interessant. Kanskje henter de inn låsesmed for å dirke opp safen, eller tar kontakt med produsenten for å få assistanse fra en av deres eksperter. Om det ikke er mulig å åpne den uten å ødelegge safen vil de nok gjøre det også.


Joda - nå snakker jeg jo bare teoretisk da jeg synes det er litt artig synsing. Men nå snakker vi ikke om et sikkerhetsskap fra Juli, men en ordentlig safe til på 500kg til noen mange titusen kroner.

Anonymous poster hash: efa31...914

Lenke til kommentar
Gjest efa31...914
Gavekort skrev (6 minutter siden):

De kan ikke tvinge deg til å gi fra deg kombinasjonskoden, men de kan beslaglegge skapet og ta fra deg nøkkel.

Ja, det er jeg klar over. Det er jo 2 "typer" ransakelser man kan få.

 

Den milde ved mistanke om noe på stedet, eller en fysisk ransakelsesordre av jurist, om man sitter feks på varetekt.

Ved en vanlig "skjellig grunn" ransakelse tviler jeg dog sterkt på at de går så langt som å skaffe store mannskaper for å ta med seg en 500kg tung safe ned på stasjonen og bruke tid og ressurser på å åpne denne.

Ved ransakelsesordre kan jeg se for meg det muligens kan skje, siden de da leter etter noe spesifikt. 

I sommer hadde jeg et trafikkuhell der det var mistanke om noe kriminelt (som dog senere ble avkreftet) der de da dro hjem til bopel etter muntlig beskjed fra jurist, og foretok en liten ransakelse. Bare kjapt gjennom ting og tang, uten at de fant noe spesielt annet enn en veldig sint bikkje. Her er jeg derfor nysgjerrig på hva som hadde skjedd om de hadde kommet over safen.

Anonymous poster hash: efa31...914

Lenke til kommentar
Gjest efa31...914 skrev (1 minutt siden):

Her er jeg derfor nysgjerrig på hva som hadde skjedd om de hadde kommet over safen.

Spekulerer her, men de hadde nok bedt deg om å åpne den. Er det kombinasjonslås på den og du hadde nektet så hadde de nok tatt det tilbake til retten og søkt om å få bryte opp skapet.

Lenke til kommentar
Gjest efa31...914
Dubious skrev (14 minutter siden):

Har du gjort noe ulovlig, og du skjuler noe ulovlig i skapet, så blir straffen strengere om du ikke åpner frivillig

Gjøm skapet i veggen eller gulvet
Det de ikke finner..

Straffen blir nå ikke strengere om jeg ikke forteller hvor noe ulovlig måtte vært. 

 

Nå har jeg ikke noe ulovlig, men mtp sommerens ransakelse er jeg nysgjerrig på hvordan de hadde forholdt seg til en safe feks. 

Anonymous poster hash: efa31...914

Lenke til kommentar
Gjest efa31...914 skrev (4 minutter siden):

Straffen blir nå ikke strengere om jeg ikke forteller hvor noe ulovlig måtte vært. 

Jo det blir den

Må de finne det selv, så setter de nok straffen til maks det de kan straffe

Er du hjelpsom, så får du strafferabatt og vil da få en mildere straff 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Guest efa31...914 said:

Hva slags hjemmel har politiet til å åpne safe eller sikkerhetsskap under ransakelse?

La oss foreslå to scenario - 

 

Førstnevnte er den typiske "skjellig grunn til mistanke"-ransakelsen. For eksempel stoppet i trafikken, eller noen som synes det lukter fra huset eller lignende. Da kan de bare troppe opp hjemme, og ransake med "skjellig grunn til mistanke" - hva slags hjemmel har de til å ta med en safe, eller bryte denne opp for eksempel?

Og hvordan stiller situasjonen seg om de har en fysisk ransakelsesordre fra jurist istedenfor? Altså litt mer heavy ransakelse.

 

En slik safe veier jo gjerne 2-300kg, og kan ikke akkurat "taes" med om jeg nekter åpne den for noen. Kan de da bruke noen timer for å bryte seg inn?

Anonymous poster hash: efa31...914

Ok eksemplene dine er litt uspesifikke, men skal forsøke å svare. 

Det er ingen automatikk at politiet kan ransake hjemmet ditt fordi du blir "stoppet i trafikken" Ransakelse er i utgangspunktet avhengig av to faktorer. 1. Hva du er mistenkt for (skjellig grunn til mistanke er oppfylt) og 2. Om det er grunn til å finne "bevis av verdi". 

Dersom du blir "stoppet i trafikken" for en fartsovertredelse vil det neppe aldri være bevis av verdi i hjemmet ditt. Politiet kommer da ikke til å gidde å ransake boligen din, ei har de heller adgang til å gjøre det i dette tilfellet. 

Dersom det "lukter" fra huset ditt (jeg antar du mener lukt av narkotika" kan det gi politiet skjellig grunn og dermed ransake boligen din eller deg personlig. Har de grunn til å anta at du oppbevarer narkotika i en safe, kan de beslaglegge safen for videre undersøkelse. I dette øyemed kan de også avsperre området for å "bryte seg inn i safen" dersom det vil være uforholdsmessig tyngende å måtte fysisk ta beslag i hele safen. 

Til det andre spørsmålet ditt "Og hvordan stiller situasjonen seg om de har en fysisk ransakelsesordre fra jurist istedenfor? Altså litt mer heavy ransakelse." 

Det er ikke slik at et ransakelsesordre har mer verdi fordi den er skrevet av jurist. Det er ikke slik vi kategoriserer en ransakelsesordre. Vi skiller mellom materiell hjemmel (de faktiske og rettslige vilkår/omstendigheter som må være oppfylt; at de faktiske omstendigheter foreligger for å kunne si at vi har skjellig grunn til mistanke) og kompetanse (hvem som kan beslutte ransakelse) Som hovedregel er det kun retten som har kompetanse til å beslutte en ransakelsesordre. Er det fare for opphold (bevisforspillelse) kan påtalemyndigheten gi ordre om ransakelse. Er det sterk fare for opphold kan politiet (ved lovbrudd over 6 måneder) beslutte ransaking. En politibetjent har alltid kompetanse til å beslutte en ransakelse  dersom den mistenkte blir "tatt på fersk gjerning eller ferske spor"

Alle disse ransakelsesscenarioene er "begrenset" av at ransakelsen må være forholdsmessig. 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Gjest efa31...914
Mohdaw skrev (13 timer siden):

Ok eksemplene dine er litt uspesifikke, men skal forsøke å svare. 

Det er ingen automatikk at politiet kan ransake hjemmet ditt fordi du blir "stoppet i trafikken" Ransakelse er i utgangspunktet avhengig av to faktorer. 1. Hva du er mistenkt for (skjellig grunn til mistanke er oppfylt) og 2. Om det er grunn til å finne "bevis av verdi". 

Dersom du blir "stoppet i trafikken" for en fartsovertredelse vil det neppe aldri være bevis av verdi i hjemmet ditt. Politiet kommer da ikke til å gidde å ransake boligen din, ei har de heller adgang til å gjøre det i dette tilfellet. 

Dersom det "lukter" fra huset ditt (jeg antar du mener lukt av narkotika" kan det gi politiet skjellig grunn og dermed ransake boligen din eller deg personlig. Har de grunn til å anta at du oppbevarer narkotika i en safe, kan de beslaglegge safen for videre undersøkelse. I dette øyemed kan de også avsperre området for å "bryte seg inn i safen" dersom det vil være uforholdsmessig tyngende å måtte fysisk ta beslag i hele safen. 

Til det andre spørsmålet ditt "Og hvordan stiller situasjonen seg om de har en fysisk ransakelsesordre fra jurist istedenfor? Altså litt mer heavy ransakelse." 

Det er ikke slik at et ransakelsesordre har mer verdi fordi den er skrevet av jurist. Det er ikke slik vi kategoriserer en ransakelsesordre. Vi skiller mellom materiell hjemmel (de faktiske og rettslige vilkår/omstendigheter som må være oppfylt; at de faktiske omstendigheter foreligger for å kunne si at vi har skjellig grunn til mistanke) og kompetanse (hvem som kan beslutte ransakelse) Som hovedregel er det kun retten som har kompetanse til å beslutte en ransakelsesordre. Er det fare for opphold (bevisforspillelse) kan påtalemyndigheten gi ordre om ransakelse. Er det sterk fare for opphold kan politiet (ved lovbrudd over 6 måneder) beslutte ransaking. En politibetjent har alltid kompetanse til å beslutte en ransakelse  dersom den mistenkte blir "tatt på fersk gjerning eller ferske spor"

Alle disse ransakelsesscenarioene er "begrenset" av at ransakelsen må være forholdsmessig. 

Takk for innsiktsfull svar. 

 

Bare for å oppklare første skenario, i sommer ble jeg mistenkt for ruspåvirket kjøring, noe som uansett viste seg ikke stemte, og på bakgrunn av det ble det så foretatt ransakelse av min bolig. Det ble funnet kun en lekebatong av hardplast de konfiserte, men det var ikke noe nøye ransakelse heller. Jeg er i planen om å skaffe safe, ikke for ulovligheter, men av den grunn ble jeg nysgjerrig på hvordan de hadde forholdt seg om de fant denne feks. 

Anonymous poster hash: efa31...914

Lenke til kommentar
Gjest efa31...914 skrev (2 timer siden):

Takk for innsiktsfull svar. 

 

Bare for å oppklare første skenario, i sommer ble jeg mistenkt for ruspåvirket kjøring, noe som uansett viste seg ikke stemte, og på bakgrunn av det ble det så foretatt ransakelse av min bolig. Det ble funnet kun en lekebatong av hardplast de konfiserte, men det var ikke noe nøye ransakelse heller. Jeg er i planen om å skaffe safe, ikke for ulovligheter, men av den grunn ble jeg nysgjerrig på hvordan de hadde forholdt seg om de fant denne feks. 

Anonymous poster hash: efa31...914

Om du ikke har noe ulovlig i safen så bare åpne den for de.. Om de absolutt vil inn så venter de til den er åpnet, på ene eller andre måten. De gir f i hva de ødelegger for å si det sånn.

 

Hah "mistenkt for ruspåvirket kjøring"

Bare si at de ikke tok deg da vel :), eventuelt kjørte du helt loco...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...