Jump to content
Redaksjonen.

For stor oppmerksomhet om kundenes tilfredshet leder til at vi glemmer å skape nye ting

Recommended Posts

'Når alle innfrir kvalitetskravet, vil man måtte konkurrere på innovasjoner.'

Blir bakvendt, hvem sier at en innovasjon innfrir kvalitetskrav?

Nye innovative elbiler er på klagetoppen. Det kryr av feilmeldinger, noen uten

at noe er feil. Nye 'gamle' fossilbiler er så å si feilfrie.

Hele bøtteballeten av innovative amerikanske mediaplattformer er nedlusa med personvernproblemer, skatteproblemer, monopolproblemer, bøter.. Æsj.

Share this post


Link to post
2 hours ago, mixtape said:

'Når alle innfrir kvalitetskravet, vil man måtte konkurrere på innovasjoner.'

Blir bakvendt, hvem sier at en innovasjon innfrir kvalitetskrav?

Nye innovative elbiler er på klagetoppen. Det kryr av feilmeldinger, noen uten

at noe er feil. Nye 'gamle' fossilbiler er så å si feilfrie.

Hele bøtteballeten av innovative amerikanske mediaplattformer er nedlusa med personvernproblemer, skatteproblemer, monopolproblemer, bøter.. Æsj.

Driftssikkerhet er bare én kvalitet ved en bil, og selv om ikke kvalitetsbegrepet brukes riktig er det ganske godt oppsummert i siste avsnitt av artikkelen at nye og mer etterspurte kvaliteter kan selge bedre enn det "trygge" valget.

Mange tåler godt at elbilen har en og annen feilmelding i bytte mot f.eks. sterkt reduserte driftskostnader og miljøvennlig forvarming via app. Utenom enkelte nye modeller begynner det nå uansett å være et utvalg modeller hvor enten barnesykdommene er luket ut, eller som er basert på fossilbiler hvor den kompliserte motoren, girkasse, drivstoff og avgass-systemet er byttet ut med et enkelt batteri og noen elmotorer.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Tesla fikk igang satsingen på elbiler, men på hvilken måte innoverer de i dag?

  • Kundeservice fungerer likt som andre steder
  • Bilene er basert på et gammelt design fra en viss liksompremium tysk bilprodusent og har fremdeles ikke endret seg etter alt for mange år
  • Den såkalte autopiloten er dårligere enn tilsvarende kjøreaasistanser fra etablerte konkurrenter
  • Den såkalte autopiloten er dårligere enn den de hadde før, som de kjøpte av tredjepart
  • Produksjonsprosessen er det overhodet ikke noe å juble for
  • Det å kunne bestille bil på nett er ikke noe de er unike på
  • Interiørene er minimalistiske, men dårlig integrert. Her er selv billige "japsebiler" bedre på innovasjon.

Det er ingen voldsom innovasjonstakt hos Tesla i dag, eller de senere årene. De fornyer bilene sine, akkurat som en hvilken som helst annen bilprodusent gjør.

Jeg sliter noe voldsomt med å se sammenhengen mellom Tesla/resten av bilbransjen og taxi/uber o.l.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Nordland skrev (19 minutter siden):

Driftssikkerhet er bare én kvalitet ved en bil

Men uansett en vesentlig del. Vi vurderte så godt som alle elektriske biler når vi kjøpte ny sist. Tesla ble uaktuell pga arrogante selgere, mye problemer om du er uheldig og for lite for pengene. De fleste tingene de tilbyr er også ting jeg ikke bryr meg om eller vil benytte meg av. 

 

Dr. Bombay skrev (9 minutter siden):

Jeg sliter noe voldsomt med å se sammenhengen mellom Tesla/resten av bilbransjen og taxi/uber o.l.

De var veldig langt fremme opp til 2016 vil jeg si. Men appen deres er vell milevis bedre en konkurrentene. Har ikke hørt om noen andre som før det til. 

 

Men hvilke nye innovasjoner har egentlig kommet her i Norge de siste 5 årene? Vipps? Det er jo en god ting, men kommer ikke på så mye annet. Finn er en tragedie, til og med tyskerne har kommet med bedre funksjoner på sine sider. 

Share this post


Link to post

Teslaer kanskje et dårlig eksempel på innovasjon med mindre man ser på spill og prompelyder i bil som fremgang. Har selv hatt TMS i 3 år og det ble en svært skuffende opplevelse. Det virker som det er stort sett dem som aldri har hatt Tesla som mener at Tesla er så fantastiske, for det har de lest i media? Det skjer faktisk langt mer hos andre produsenter.

Ellers enig i det Dr. Bombay skriver.

Share this post


Link to post

Drosjenæringen vs. Uber er ikke ett godt eksempel, da dette først og fremst skyldes politiske endringer.

Politikerne hadde i lang tid øvd streng kontroll med drosjenæringen ved å tildele ett begrenset antall lisenser, kjøre kampanjer mot sort arbeid i næringen, samt innføre krav til opplæring, vandel, osv. for sjåførene. Noe som låste drosjenæringen fast i ett rigid system med minimalt rom for endring. Noe som ble ytterligere forsterket av at politiet hadde kampanjer der de konfronterte og bøtela piratdrosjer.

Når så politikerne over natten bestemte seg for å endre kurs fullstendig, ved å tillate piratdrosje selskap som Uber, så sier det seg jo selv at dette fører til problemer for den tradisjonelle drosjenæringen. Ikke nødvendigvis på grunn av at de ikke ønsket å endre seg, men på grunn av at systemet før Uber ikke tillot endringer.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...