Gå til innhold

Attraktive for utenlandske investerings­fond: Småkraft­verkene sikrer bosettingen i bygda


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei. Kr 1.91 er kostnad for utbygging, ikke produksjon. (og det er for kWt, ikke kW).

Tøvete skrevet i artikkelen: "Deretter omdannes elektrisk energi fra generatoren via en transformator til riktig spenning og frekvens".
Frekvensen kommer naturligvis fra turtallet på generator, kan ikke omdannes i en transformator.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"De to småkraftverkene i Ålfoten har nå eiere fra Sveits, Nederland og Tyskland."

Slik er det vindkraftverkene i landet også, at eierne sitter i utlandet mens vi selv ruger på en diger pengesekk.

Hvorfor tenker vi ikke lengre slik besteforeldrene våre gjorde da de bygget vannkraftverkene i sin tid.

Den gang var det viktig med norsk eierskap, mens dagens regjering stykker opp Statkraft, slik at pengene fra oss strømkunder kan brukes i utlandet.

Dette er en side av høyrepolitikken jeg har store problemer med å forstå.

Trolig trenger vi litt sosialisme igjen.

Endret av aanundo
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Småkraft var tidlegare eig av Statkraft. Dei selde selskapet, til utenlanske interesser for eidel år sidan.-- Så då er det lite hjelp i att staten eig 100 % av Statkraft.

Truleg var grunnen behovet for eigenkapital for å finansiere deler av vindkraftutbygging i Fosen, som det ikkje var lønsomt å bygge ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Toro22 skrev (12 timer siden):

Forstår jeg det rett at det koster nesten 2kr for å produsere en kW? 

 

Det er allerede nevnt, men forklaringen er ufullstendig.

Når man sammenligner lønnsomhet mellom kraftverk bruker man som regel LCOE, men det er ikke gjort her. Metoden som er brukt i artikkelen er "serviettmatte" og går enkelt nok ut på å dele utbyggingskostnad på forventet normalårsproduksjon. Det er greit nok så lenge man sammenligner veldig like prosjekt (med forventet lignende driftskostnader).

I dette tilfellet er utbyggingskostnad 54 millioner og forventet normalårsproduksjon 28 GWh noe som gir en "utbyggingskostnad per produserte kwh i året" på ca 1,92 kroner. (1,91 nevnes i artikkelen, trolig fordi utbyggingskostnad er litt lavere enn 54mill og eller normalårsproduksjon regnes som litt høyere enn 28GWh).

Dette er en veldig lav utbyggingskostnad for et såpass lite prosjekt, og hvis vi kan anta at kostnaden ved drift ikke er høy skulle man tro at prosjektet blir svært lønnsomt.

Jeg kjenner ikke i farten til større utbygginger i nyere tid med lavere utbyggingskostnader, bortsett fra store gasskraftverk som ikke kan sammenlignes siden de må betale for gass kontinuerlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
aanundo skrev (13 timer siden):

Hvorfor tenker vi ikke lengre slik besteforeldrene våre gjorde da de bygget vannkraftverkene i sin tid.

Den gang var det viktig med norsk eierskap, mens dagens regjering stykker opp Statkraft, slik at pengene fra oss strømkunder kan brukes i utlandet.

Dette er en side av høyrepolitikken jeg har store problemer med å forstå.

Trolig trenger vi litt sosialisme igjen.

Er Statkraft blitt stykket opp? Og dessuten er det ikke bare Statkraft som kunne eid norske småkraftverk og norsk vindkraft, men andre regionale selskaper. Disse har imidlertid solgt seg ut av disse prosjektene fordi eierne, dvs norske kommuner og fylker, har for høye avkastningskrav og forventer for mye utbytte, slik at selskapene ikke får bygd seg opp nok egenkapital til å investere i ny kraft.

Endret av OlavEH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, joakimb said:

Det er allerede nevnt, men forklaringen er ufullstendig.

Når man sammenligner lønnsomhet mellom kraftverk bruker man som regel LCOE, men det er ikke gjort her. Metoden som er brukt i artikkelen er "serviettmatte" og går enkelt nok ut på å dele utbyggingskostnad på forventet normalårsproduksjon. Det er greit nok så lenge man sammenligner veldig like prosjekt (med forventet lignende driftskostnader).

I dette tilfellet er utbyggingskostnad 54 millioner og forventet normalårsproduksjon 28 GWh noe som gir en "utbyggingskostnad per produserte kwh i året" på ca 1,92 kroner. (1,91 nevnes i artikkelen, trolig fordi utbyggingskostnad er litt lavere enn 54mill og eller normalårsproduksjon regnes som litt høyere enn 28GWh).

Dette er en veldig lav utbyggingskostnad for et såpass lite prosjekt, og hvis vi kan anta at kostnaden ved drift ikke er høy skulle man tro at prosjektet blir svært lønnsomt.

Jeg kjenner ikke i farten til større utbygginger i nyere tid med lavere utbyggingskostnader, bortsett fra store gasskraftverk som ikke kan sammenlignes siden de må betale for gass kontinuerlig.

Takk for en god forklaring!!

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (9 timer siden):

Er Statkraft blitt stykket opp? Og dessuten er det ikke bare Statkraft som kunne eid norske småkraftverk og norsk vindkraft, men andre regionale selskaper. Disse har imidlertid solgt seg ut av disse prosjektene fordi eierne, dvs norske kommuner og fylker, har for høye avkastningskrav og forventer for mye utbytte, slik at selskapene ikke får bygd seg opp nok egenkapital til å investere i ny kraft.

Statkraft og Norfund er enige om en byttehandel knyttet til sine felleseide andeler i internasjonal vannkraft.
Det kommer frem i en pressemelding onsdag.
Avtalen innebærer at Statkraft selger alle sine aksjer i SN Power til Norfund, mens Norfund på sin side selger alle sine aksjer i Statkraft IH Invest AS (SKIHI) til Statkraft.
I tillegg til byttet av aksjer, betaler Norfund et kontantbeløp til Statkraft.
SN Power eier vannkraftverk i Panama, Laos, Filippinene og Zambia. SKIHI har hovedsakelig vannkraftverk i Peru, Brasil, Chile, India og Nepal.
«Statkraft styrker med dette sin posisjon i Sør-Amerika og Sør-Asia, mens Norfund gjennom SN Power øker sin tilstedeværelse i Afrika og Sørøst-Asia» skriver de i pressemeldingen.
Med Høyre i regjering er det kanskje bare et tidsspørsmål før det vi har betraktet som "arvesølvet" er aksje som disponeres av utenlandske eiere. Ja, kanskje Statkraft er mer oppstykket enn vi er klar over.
Lenke til kommentar
studerebedre skrev (11 timer siden):

Småkraft var tidlegare eig av Statkraft. Dei selde selskapet, til utenlanske interesser for eidel år sidan.-- Så då er det lite hjelp i att staten eig 100 % av Statkraft.

Truleg var grunnen behovet for eigenkapital for å finansiere deler av vindkraftutbygging i Fosen, som det ikkje var lønsomt å bygge ut.

TU sin fagperson innen oljeøkonomi skriver at Statkraft betaler 70% utbytte til "staten", så kanskje de solgte Småkraft for å betale aksjeutbytte?

Burde ikke staten være fornøyd med pengebingen på 11000 mrd.?

Burde ikke Statkraft brukt pengene sine på å kjøpe vindturbiner som er til salgs i Norge, og vært den aktive investoren for å utnytte vinden og bølgene i Norsk Økonomisk Sone?

Jeg for min del har mistet helt troen på Høyre, og selv om jeg har stemt "borgerlig" i alle år, så er det like før jeg blir sosialist.

Lenke til kommentar

"Dette er en veldig lav utbyggingskostnad for et såpass lite prosjekt"

Kommentar til joakimb:

Jeg tviler på at store prosjekt er noe særlig billigere enn små prosjekt.

Store prosjekt koster gjerne 4 - 5 kr/kwh utbyggingskostnad. Jeg har ikke i det siste hørt om noen store prosjekter som er i nærheten av så lave kostnader som 2 kr/kwh.

 

Lenke til kommentar
15 hours ago, aanundo said:

TU sin fagperson innen oljeøkonomi skriver at Statkraft betaler 70% utbytte til "staten", så kanskje de solgte Småkraft for å betale aksjeutbytte?

Burde ikke staten være fornøyd med pengebingen på 11000 mrd.?

Burde ikke Statkraft brukt pengene sine på å kjøpe vindturbiner som er til salgs i Norge, og vært den aktive investoren for å utnytte vinden og bølgene i Norsk Økonomisk Sone?

Jeg for min del har mistet helt troen på Høyre, og selv om jeg har stemt "borgerlig" i alle år, så er det like før jeg blir sosialist.

Nå var det vel Jens Stoltenberg som rendyrket denne metoden for å omgå handlingsregelen. Ta ut maksimalt utbytte fra statseide selskaper, og rekapitaliser dem "under streken". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hoj skrev (11 timer siden):

"Dette er en veldig lav utbyggingskostnad for et såpass lite prosjekt"

Kommentar til joakimb:

Jeg tviler på at store prosjekt er noe særlig billigere enn små prosjekt.

Store prosjekt koster gjerne 4 - 5 kr/kwh utbyggingskostnad. Jeg har ikke i det siste hørt om noen store prosjekter som er i nærheten av så lave kostnader som 2 kr/kwh.

 

Nei, det er jo akkurat det jeg skriver, men jeg synes jo det er litt rart at det er såpass billig med et så lite prosjekt. Trolig skyldes det at det er mye mindre byråkrati rundt småkraftverk. Lappland kraftverk er forøvrig beregnet (veldig usikkert) til 2,37 kr/kwt mens Fosen vind kostet 3.06 kr/kwt. Egypt Megaprojekt kostet 1,16 kr/kwt, men må så klart regne inn gasspris i tillegg.

Endret av joakimb
Lenke til kommentar

"billig med et så lite prosjekt. "

Byggetid for små prosjekter er gjerne ca. et år.

For store prosjekt ca. 3 år.

Dessuten, utstyr til små kraftverk er gjerne "hyllevare", for store må en ofte "skreddersy" komponenter.

Dette kan muligens forklare hvorfor småkraftverk kommer gunstig ut?

Lenke til kommentar
hoj skrev (12 minutter siden):

"billig med et så lite prosjekt. "

Byggetid for små prosjekter er gjerne ca. et år.

For store prosjekt ca. 3 år.

Dessuten, utstyr til små kraftverk er gjerne "hyllevare", for store må en ofte "skreddersy" komponenter.

Dette kan muligens forklare hvorfor småkraftverk kommer gunstig ut?

Hjelper sikkert på at behov for oppdemming, rørlegging, veibygging, og nye kraftlinjer ikke er all verden for et lite kraftverk. Tviler på at selve turbinene og slikt er særlig billig målt etter effekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...