Gå til innhold

Norskutviklet ladekabel får mobilbatteriet til å vare lenger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her var det mye ukvalifisert synsing om lading og ladarar og kablar.

"De fleste som debatterer nattlading av mobiler på nettet er enige i ". Javel? At det er fleirtall hos ein gjeng med synsarar utan teknisk kompetanse er altså verd å gjengi?

Det er så mange myter og rare iderar rundt mobillading, at det beste ein kan gjøra er å ignorera det.

Skaff kvalifisert informasjon, eller dropp det!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
26 minutes ago, 3FKY9EYR said:

Når det står 100% ladet på en mobil, er det da lagt inn sperre for lading av de øverste %-ene slik som for elbiler?

Neppe. Hvis det er det så er det på langt nær like mye som på elbiler. På telefonene vil de helst presse ut hvert siste sekund for å kunne oppgi lengre batteritid enn konkurrentene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her må jeg visst bare slutte designe inn intelligente ladekretser med tilhørende programvarekontroll i produktene mine. For et 'Norsk selskap som produserer ladekabler' vet tydeligvis mer om vedlikehold av batteriet jeg har plukket ut, som hva jeg gjør selv. Høres egentlig ut som de til og med vet mer som fabrikanten av batteriet. For ikke snakke om fabrikantene av avanserte ladekretser. 

 

Hva er dette for preik? Nok et selskap blåruss som re-brander et eksisterende og tvilsomt produkt fra Kina? 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Forstår det slik at ladekabelen er nød til å kobles fra, og til på nytt igjen for å starte ny lading om batteriet har gått ned på prosentene, den starter ikke selv...(?)

Slik sett kan den ikke settes til passe en telefon som skal oppbevares med fult batteri over tid...

Noe som kunne være smart om man brukte eldre telefoner som stasjonært kamera...

Kan dette gjøres i telefonens sw i stedet så er det et godt alternativ, om noen kan si hvordan man kontrollerer om dette i så fall er tilfelle...(?)

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):
3FKY9EYR skrev (2 timer siden):

Når det står 100% ladet på en mobil, er det da lagt inn sperre for lading av de øverste %-ene slik som for elbiler?

Neppe. Hvis det er det så er det på langt nær like mye som på elbiler. På telefonene vil de helst presse ut hvert siste sekund for å kunne oppgi lengre batteritid enn konkurrentene.

.. og fordi maksimering av ladespenning forringer batteriet raskere sånn at kunden må kjøpe seg ny telefon etter kortere tid.

Legg merke til at vi har vært i en koke-en-frosk-situasjon de siste 10-15 årene. Før i tida oppgraderte folk telefonen ca hvert 4. år i snitt. Nå tipper jeg folk oppgraderer ca hvert 2. år i snitt. Dvs. doblet salg. Også skulle det ikke forundre meg om snittprisen har økt mer enn konsumprisindeksen.

At tida går framover har vist seg å ikke altid være framgang. Noen ting var faktisk bedre før i tida.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Min mobil er 8 år nå, og den har originalt batteri. I praksis har den ca 6-7 dager brukstid for hver opplading. Har ikke merket noe forskjell på kapasiteten fra da den var ny, men mulig den er redusert med kanskje 10%. Håper på 8 år levetid til. Vil tippe de har lagt inn en sperre i sw slik at ikke batteriet kan lades til virkelige 100%. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du har kanskje vert heldig, jeg forsøker også å være snill med min telefon, men om åtte år er realistisk på nyere modeller vet jeg ikke.

Tipper din telefon har et batteri som er enkelt og skifte.

Jeg har også skiftet batteri på eldre modell, ikke verre enn på andre batteridrevne dingser.

Nå er det mindre fristende, med lim i stedet for klikk og skruing...

Lenke til kommentar

Rebranded kinaprodukt, som har vært tilgjengelig en god stund, markedsført som ny norsk inovasjon? Jeg leter forgjeves etter annonsemerkingen, men dessverre kan det se ut som det er det journalistiske/redaksjonelle nivået som er på et lavmål. Her har en eller annen PR-person hos Apias virkelig gjort seg fortjent til lønna si. Journalisten derimot...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke det samme, men som et godt (og gratis) hjelpemiddel anbefaler jeg app'en "Battery Alarm" av Zoran Vujacic. Fåes gratis på Google Play i alle fall. Veldig bra hjelpemiddel for å varsles på selvvalgte opplanings- og utladnings-nivåer så man forholdsvis enkelt kan regulere batterinivået selv.

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=simple.batttery.alarm&hl=en_US&gl=US

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, qualbeen said:

Kan kabelen måle/føle spenningsfall når mobil er fornøyd? 

Den måler nok strømtrekk, og slår seg av om har vært er <x mA i n sekunder, eller noe sånt.

Kan normalt ikke kommunisere lading/batterinivå over USB uten å sette telefonen i utvikler/debug-modus, så det gjør de nok ikke.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...