Gå til innhold

MVA på digitale varer kjøpt i utlandet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Antar du har en bedrift siden du poster i bedriftsforumet?

Så vidt jeg vet regnes alt unntatt fysiske varer som tjenester. Det du må forholde deg til blir dermed import av tjenester, selv om du kanskje oppfatter det som en digital vare.

Hvorvidt selger legger på VAT for sitt land eller ikke påvirker ikke MVA for Norge. I mange tilfeller kan du dog angi at du er en utenlandsk bedrift og selv deklarerer MVA i Norge og dermed slippe VAT i salgslandet.

De fleste varer og tjenester er MVA-pliktige. Se https://www.altinn.no/starte-og-drive/skatt-og-avgift/avgift/merverdiavgift/ Som bedrift må du da legge på MVA og rapportere inn til altinn som vanlig, hvis ikke er vel dette riktig skjema https://www.altinn.no/skjemaoversikt/skatteetaten/merverdiavgift-mvamoms---mva-melding-for-omvendt-avgiftsplikt-/. Er du MVA-pliktig får du normalt fradrag for inngående MVA.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Landeplagen said:

Takk for svar. Jepp, har et ENK og holder på å fylle ut min første MVA-melding.

Okei, da må jeg sjekke opp med hver enkelt kjøpssted neste gang jeg handler inn noe slik at jeg ikke må legge på VAT både der og her.

Driver du avgiftspliktig virksomhet spiller det ingen rolle om du må legge på norsk mva. Denne får du fradrag for slik at norsk mva belastning blir kr 0.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Landeplagen skrev (39 minutter siden):

Okei, så hvis jeg skjønner dette riktig:

Jeg kjøper en tjeneste fra utlandet for 100 kr. Jeg legger selv på MVA slik at det jeg rapporterer inn er 125 kr. Deretter får jeg et fradrag på 25 kroner slik at summen blir 100 kr til slutt.

Er dette korrekt?

Stemmer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...