Gå til innhold

KOMMENTAR: Hvem får bredbånd først, romstasjonen eller huset mitt i Oslo?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tiden hvor man må få med seg hele nabolaget for å KANSKJE finne en leverandør som vil legge fiber til huset nærmer seg over :) Bare det å få inn fiber inn i blokka på bislett for 2 år siden etter å ha levd med monopolisten GET i mange år var et enormt styr, noe man ikke lenger trenger å tenke på så fort 5G får bedre dekning rundt omkring. Så lenge prisene er konkurransedyktige.

Endret av Diablos
Lenke til kommentar

Jeg kan sitte på balkongen og see på slottsparken, men fiber får jeg ikke. Sammeiet har prøvd flere ganger med flere leverandører men ingen vil levere selv om vi dekker gravekostander! vi er stuck på Get / telia skrot bredbånd. Det er på tide at bredbånd blir definert som gigabit synkron. Det blir neppe bedre med 5G og dårlig kvoter på 100-200GB som er lagt ifra nok

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Diablos skrev (1 minutt siden):

Den generelle forventingen er at datakvotene skal forsvinne fra 5G. I og med at Telenor fjerner kobberlinjene fordi 5G skal kunne erstatte det mange steder i landet. spørsmålet er hvor lang tid det vil ta.

Det tror jeg ikke før jeg får se det. Og Telenor er garantert ikke først ute med dette. Blir nok latterlig dyre og små datapakker fra den kanten i lang tid fremover.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
17 minutes ago, freddy85 said:

Problemet er vel at det er så dyrt å grave i en bygate i Oslo i forhold til i et boligstrøk.

Staten gir gi millioner til kommuner der det knapt bor folk i bredbåndstøtte, på tide de gir millioner til der det faktisk mor folk og en million vil fiber til 1000 kunder og ikke 2 kunder. 

Kan vell også kreve at hver gang noen kraver i gatene i Oslo skal de legge rør som kan brukes til å trekke fiber til alle bygg de graver forbi. har vi trekkrøra til en kom blir det mye lettere. 

 

Lenke til kommentar
Sitat

Med litt tweaking på linja fikk vi skviset ut nærmere 25 Mbit/s, som vi nå betaler 669 kroner i måneden kroner for. Da var husets gamer greit fornøyd, så lenge pingen var kjapp.

Men den sneglefarta kan jo verken brukes til skikkelig TV eller fornuftig hjemmekontor, så i tillegg måtte vi bestille mobilt bredbånd via 4G fra Telia til 999 kroner. Mot slutten av hver måned er det full krisestemning, da er datapakken på 500 GB brukt opp og vi må finne alskens reserveløsninger.

Er jo synd med dagens prisstigninger vil meste 500 mbit koste over 1700 kr før 2030 vikenfiber har økt prisene med 30 kr tror de vil gjøre det hvert år.  Så er vel problemene med 5g blir dyrt også. Da man får kun 2 tb i måneden hvis det er 5g dekning og 300 mbit som maks.

Sitat

Staten gir gi millioner til kommuner der det knapt bor folk i bredbåndstøtte, på tide de gir millioner til der det faktisk mor folk og en million vil fiber til 1000 kunder og ikke 2 kunder. 

Kan vell også kreve at hver gang noen kraver i gatene i Oslo skal de legge rør som kan brukes til å trekke fiber til alle bygg de graver forbi. har vi trekkrøra til en kom blir det mye lettere. 

Hjelper lite totalsett da bredbånd blir på sikt dyrere, ser jo det i prinsipp. Lønningene har garantert ikke økt like mye som prisene, flere får lavere lønn i år med untakk av reisteutgifter muligens. så totalsett blir det økt pris for reise og bredbånd. Mindre lønn for en del permiterte.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vi fikk installert fiber for 2 år siden på bislett. Vi kunne sette Homenet og Get opp mot hverandre, og endte med under 280 i måneden for 1G linje. Da sa vi bare at internetten var noe alle skulle ha, for da blir det rimeligere. 5 år binding i bytte mot gratis i installasjon. TV gjorde vi frivillig for hver boenhet. Med Homenet kan man velge mellom viasat og RiksTV. ikke alle som bruker linær tv lenger. Så er i det minste noen fordeler med å være mange når man skal velge sånt. .

Så for de som ikke har hatt hellet med noen leverandører, så kan man prøve seg på Homenet, som har bedriftsfiberselskapet GlobalConnect (tidligere broadnet) i ryggen. Get også kan potensielt levere fiber, om de ønsker det( om man ikke vil vente på 5G dekning eller fri data)

Endret av Diablos
  • Liker 1
Lenke til kommentar
-Night- skrev (6 minutter siden):

Staten gir gi millioner til kommuner der det knapt bor folk i bredbåndstøtte, på tide de gir millioner til der det faktisk mor folk og en million vil fiber til 1000 kunder og ikke 2 kunder. 

Kan vell også kreve at hver gang noen kraver i gatene i Oslo skal de legge rør som kan brukes til å trekke fiber til alle bygg de graver forbi. har vi trekkrøra til en kom blir det mye lettere. 

 

Da blir det som oftest hengt på tilhørende strøm/telefonstolper så er ikke så fryktelig dyrt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, -Night- said:

 

  • I eit optimistisk estimat er graving i asfalt mange ganger dyrere enn i jord, og sjølv ute i ingenmannsland berekne man ein ganske nær 50/50 fordeling mellom dei to for enkelt overslag, for så å legge til +50% kostnader for uforutsette dritsaker. Dette aleine gjere Oslo eit komiskt dyrt sted å bygge ut kontra bygda. 
  • I tillegg til dette er Oslo ikkje berre asfalt, men i hovudsak travle gater som ikkje kan rives opp uten videre. Mange stader er ganske begrenset for kva dei har tilgjengelig av veg, og å gjere arbeid i dei vil medføre at alle i distriktet gjerne treng ein ny, midlertidig veg inn og ut fordi dei no er sperret inn...
  • Attpåtil dette er Oslo ein eldre by. Mange stader kan ikkje rives opp i det heila tatt pga fredet status, eller har andre liknande omstendigheter som gjer det ekstremt vanskeleg å avtale ein funksjonell oppgradering uten å skape like mykje hodebry.

Utover dette betjenes du ikkje med den snobbete holdninga di der, men kort fortalt er det mykje enklere å bruke dei pengene på disse kundene enn på dei eldre eller travle distriktene i Oslo. Det er lite byråkratisk, er for det meste jord, og kan gjerne utføres på lengre tidsrammer med mindre komplikasjoner.

Det burde oppgraderes i Oslo også, og å tilrettelegge for smartere utbygging av infrastruktur er noko eg kan absolutt sei meg enig med, men å speile folk som bur ute i Gokk som fienden din er fjåsete drittslenging som er seriøs skivebom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 hours ago, Drunkenvalley said:
  • I eit optimistisk estimat er graving i asfalt mange ganger dyrere enn i jord, og sjølv ute i ingenmannsland berekne man ein ganske nær 50/50 fordeling mellom dei to for enkelt overslag, for så å legge til +50% kostnader for uforutsette dritsaker. Dette aleine gjere Oslo eit komiskt dyrt sted å bygge ut kontra bygda. 
  • I tillegg til dette er Oslo ikkje berre asfalt, men i hovudsak travle gater som ikkje kan rives opp uten videre. Mange stader er ganske begrenset for kva dei har tilgjengelig av veg, og å gjere arbeid i dei vil medføre at alle i distriktet gjerne treng ein ny, midlertidig veg inn og ut fordi dei no er sperret inn...
  • Attpåtil dette er Oslo ein eldre by. Mange stader kan ikkje rives opp i det heila tatt pga fredet status, eller har andre liknande omstendigheter som gjer det ekstremt vanskeleg å avtale ein funksjonell oppgradering uten å skape like mykje hodebry.

Utover dette betjenes du ikkje med den snobbete holdninga di der, men kort fortalt er det mykje enklere å bruke dei pengene på disse kundene enn på dei eldre eller travle distriktene i Oslo. Det er lite byråkratisk, er for det meste jord, og kan gjerne utføres på lengre tidsrammer med mindre komplikasjoner.

Det burde oppgraderes i Oslo også, og å tilrettelegge for smartere utbygging av infrastruktur er noko eg kan absolutt sei meg enig med, men å speile folk som bur ute i Gokk som fienden din er fjåsete drittslenging som er seriøs skivebom.

Så du sier at det er mrere lønnsomt og bygge ut fiber til et fjøs på nordfjordeid enn enn bygård  I Oslo med kanskje 150 beboere?  eg sier ikke at det ikke skal bygges på landet, men at det må bygges vell så mye i sentral strøk. Ja billigere kortsiktig på landet men i byene vil samme fiber gi godt internett til langt flere kunder enn landet.  ja byene har graveavgift og grøftleie av alle ting, dette burde statlig ha satt foten ned på og bedt Oslo dra lenger på landet med tullet de holder på meg. 

 

Regjeringen har lenge hatt fokus på høy bredbåndsdeking 99% eller noe slikt tull, men siden de har deffinert brebånd i mange år til 2mb/256kbit så har de holdt denne kunstig lav sammen med at de ikke har presset levernadører til å bygge ut. hadde de derimot i 2000 sagt bredbånd er 10/10mbit samt økt denne ofte hadde de presset fram utvikling slik at frks Telenor ikke hadde kastet bort milliarder i asia og russland på kurruptsjon... 

Lenke til kommentar
Sitat

25 Mbps er jo bredbånd. Det er raskt nok til å streame i 4K oppløsning.

Teknisk sett er det nok innafor å kalle stabilt 25 Mbit/s for bredbånd. Reelt sett vil hastigheten ofte være lavere, akkurat nå målte jeg den feks til 17/1,5. I et moderne familiehus vil også mye annet ta opp kapasiteten, feks kameraer, smarthøyttalere, spill, flere skjermer etc. I praksis vil det derfor ikke holde til 4K på TVen, og heller ikke være stabilt nok til mye annet.

Endret av Eirik Helland Urke / TU
Lenke til kommentar

Det vil så klart variere hvor stort totalbehovet til husstanden er, men de færreste har behov for særlig mer enn 100 Mbps. Da kan man streame 4k til et par skjermer og fortsatt ha masse kapasitet til spilling, musikk, kameraer, osv.

Syns bare overskriften ble litt feil, når problemstillingen egentlig gikk på å få en del raskere bredbånd, ikke det å få bredbånd.

(I min husstand har vi kun hatt billigste fiber-abonnement i noen år. Senest 100/100, men nå går det opp til 150/150. Et par ganger har jeg fått en gratis måned med f.eks 500/500 eller noe slikt, og det har vært *null* forskjell. Om de tilbydde 50/50 til f.eks 100 kr mindre hadde vi kanskje gått for det.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...