Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Noe nedetid og ustabilitet mellom 11:40 - 11:55 ×

A6 C6 - V6 TDI pålitelighet?


-R-

Anbefalte innlegg

Hei! 

Grunnet plutselig behov for større bil og stasjonsvogn i familien er jeg på utkikk etter ny bil, og en av de mest seriøse kandidatene er A6 B6. Blir isåfall en pre-facelift med V6 TDI (enten 2.7 eller 3.0) og rundt 150-180kkm på telleren med mitt budsjett. Vil også bli mye kjøring, 30-40kkm i året (mye motorvei-pendling).

Det jeg lurer på da er generelt hvor driftsikker en slik bil blir da. Og ja jeg vet at tidligere vedlikehold er alfa omega, men på generell basis. Hvordan er pålitelighet på disse motorene og quattrosystemet? Er 2.7 bedre enn 3.0 eller motsatt? Vil det være store kommende kostnader rundt denne kilometerstanden? Typiske feil og problemer på disse bilene? Eller vil det være en grei kandidat til jobben? 

Endret av -R-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Motorene skal være bra, men jeg vet at 3-literen hadde en svakhet ift. innsugsmanifold (slark), som er kostbart å fikse. Fordelen med såpass høy km er at det kan være dette er tatt. Jeg hadde en 2006 3-liter og forstod det som at det ville komme på et eller annet tidspunkt. Utenom det kan turbo aktuator (tror jeg det var..) ryke. Gjorde det på min rundt 100' km, mener å huske jeg betalte rundt 9.000,- på merkeverksted for mange år siden inkl. nye glødeplugger.

quattro-systemet er solid. Girkassen skal være rimelig bra, men på den tiden sa vel Audi at det ikke skulle skiftes olje på kassen. Dét ville jeg uansett gjort. Jeg har sett eksempler på ny og brukt olje på en som var gått rundt 100' km. Det var stor forskjell. Andre svakheter kan være sinkslipp i lakken (små lakkbobler), men dette bør ha resultert i rust på nåværende tidspunkt. Det var en aksjon ift. disse metallistene som sitter nede på dørene der de utbedret noe bak dem for å unngå rust. Samme gjaldt bak baklyktene, da disse kunne gnage på metallet og forårsake rust. Luftfjæringen (dersom det er dette) er av god kvalitet, men det blir selvsagt slitt over tid, så luftbelger må man regne med å måtte bytte på et eller annet tidspunkt. 

Kvaliteten er milevis over forgjengeren, men nå skal jo ikke det så mye til da :) Men vanskelig å spå akkurat hva som kan skje, kommer an på hvordan den er vedlikeholdt og kjørt. Skader jo ikke om det har vært parkeringsvarmer eller blokkvarmer på den, tenker jeg. 

Lenke til kommentar

de motorene finnes i 2 utgaver... generasjon 1 har problemer med de øvre kamkjedene...

siden registret er plassert i bakkant av motor, så motor ut av bilen for å fikse.. kostnad ca 50.000 på verksted

generasjon 2 er trygg...  ta av plastdekslet over motor og se, er det gen1 motor = finn deg en annen bil...

 

v6 tdi.jpg

Lenke til kommentar
2 hours ago, joka said:

de motorene finnes i 2 utgaver... generasjon 1 har problemer med de øvre kamkjedene...

siden registret er plassert i bakkant av motor, så motor ut av bilen for å fikse.. kostnad ca 50.000 på verksted

generasjon 2 er trygg...  ta av plastdekslet over motor og se, er det gen1 motor = finn deg en annen bil...

Med generasjon 2, mener du faceliften som kom i 2009? Eller ble det gjort endringer underveis på pre facelift? Trodde ikke C6/4F hadde problemer med kamkjedene, men vet det var problemer på 2,5-literen i C5.

Lenke til kommentar
1 hour ago, joka said:

generasjon 2 av motoren... ikke enkelt å vite/finne ut av når det ble endret da det ikke ble gjort samtidig på de forskjellige motorene. og ikke samtidig i bilene (VW, Audi og Porsche)

Ok, ikke godt å vite da. Vet den første i A6 (som jeg hadde) hadde 224hk, deretter fikk den 233 hk før 240hk i facelift. Kan muligens være at den med 233 hk er "2. generasjon". Men i bunn og grunn er det samme motoren som er brukt i C6 både før og etter facelift, så jeg vet ikke... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...