Gå til innhold

Hvis man har info som gjør at man skjønner markedet vil stige, har man da lov til å kjøpe aksjer i forkant?


Sportsidiot

Anbefalte innlegg

Altså,  før jul kom det opplysninger om at Pfifer vaksinen hadde en svært høy beskyttelsesgrad. Og jeg skjønner at satt du på denne infoen så hadde du ikke lov til å kjøpe Pfifer aksjer før den ble kjent. Men samtidig så er det jo lett å tenke seg når man sitter der at den infoen vil gi det generelle aksjemarkedet en boost og oppsving når nyheten blir allment kjent. Så ville man da hatt lov til å kjøpe aksjer i andre selskaper før dette ble allment kjent?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verdipapirhandelloven er formulert slik:

Sitat

Tegning, kjøp, salg eller bytte av finansielle instrumenter eller tilskyndelse til slike disposisjoner, må ikke direkte eller indirekte foretas for egen eller fremmed regning av noen som har innsideinformasjon.

Så nei. Hensikten er at de som selger aksjene sine til deg, eller kjøper fra deg, ikke skal bli lurt av at du sitter med konfidensiell informasjon.

Lenke til kommentar

Min forståelse er at man har kun "innsideinformasjon" om man er definert som en insider. Altså om man er i selskapets ledelse, har signert en NDA eller slikt så er man på farlig grunn. Mens om man ikke har noen link til selskapet men har plutselig snublet over relevant informasjon, så er det helt greit.

(Det har hendt tidligere at jeg har kjøpt/solgt aksjer basert på informasjon som har lekket ut dagen før det ble offisielt annonsert. Det skal ikke skje, men det skjer.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (51 minutter siden):

Verdipapirhandelloven er formulert slik:

Så nei. Hensikten er at de som selger aksjene sine til deg, eller kjøper fra deg, ikke skal bli lurt av at du sitter med konfidensiell informasjon.

Også når det gjelder kjøp/salg av aksjer fra selskaper som infoen ikke direkte omhandler. Men mer at infoen gjør at man skjønner at her vil børsen gå i taket når dette blir kjent.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Min forståelse er at man har kun "innsideinformasjon" om man er definert som en insider. Altså om man er i selskapets ledelse, har signert en NDA eller slikt så er man på farlig grunn. Mens om man ikke har noen link til selskapet men har plutselig snublet over relevant informasjon, så er det helt greit.

(Det har hendt tidligere at jeg har kjøpt/solgt aksjer basert på informasjon som har lekket ut dagen før det ble offisielt annonsert. Det skal ikke skje, men det skjer.)

https://www.dn.no/jus/okokrim/innsidehandel/oljeservice-ansatt-far-bot-for-innsidehandel/1-1-5557899

Man kan også være en helt vanlig ansatt. Min tolkning er at man handler aksjer på informasjon som ikke er allment kjent blant aksjonærene, men korriger meg gjerne på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Gavekort said:

https://www.dn.no/jus/okokrim/innsidehandel/oljeservice-ansatt-far-bot-for-innsidehandel/1-1-5557899

Man kan også være en helt vanlig ansatt. Min tolkning er at man handler aksjer på informasjon som ikke er allment kjent blant aksjonærene, men korriger meg gjerne på dette.

Ja, man kan være vanlig ansatt, men det er ikke nødvendigvis slik at det er innsidehandel selv om man er ansatt. Grensen mellom å ha tro på sitt eget selskap og å sitte på innsideinformasjon kan være ganske diffus.

Om man f.eks ser at kontraktsavdelingen jobber 12-timers dager 7 dager i uken, så ville jeg anta at det ikke ville regnes som innsideinformasjon. Man vet jo ikke hvorfor de jobber så mye. Men samtidig er det jo ikke informasjon alle har.

Eller f.eks om man er sekretæren til en i ledelsen, og så får man i oppgave om å kjøpe inn 200 flasker champagne og kalle inn til allmøte. Innsideinformasjon?

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

Min forståelse er at man har kun "innsideinformasjon" om man er definert som en insider. Altså om man er i selskapets ledelse, har signert en NDA eller slikt så er man på farlig grunn. Mens om man ikke har noen link til selskapet men har plutselig snublet over relevant informasjon, så er det helt greit.

Verdipapirhandelloven §3-3 sier ikke at kun «insidere» har forbud mot å handle på bakgrunn av insideinformasjon..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, DukeRichelieu said:

Trådstarter spurte vel spesifikt om man har lov til å handle aksjer i andre selskap i en forventning om at hele markedet ville stige på nyheten. Ikke den spesifikke aksjen man har innsidekunnskap om.

§ 3-2.Definisjon av innsideinformasjon

(1) Med innsideinformasjon menes presise opplysninger om de finansielle instrumentene, utstederen av disse eller andre forhold som er egnet til å påvirke kursen på de finansielle instrumentene eller tilknyttede finansielle instrumenter merkbart, og som ikke er offentlig tilgjengelig eller allment kjent i markedet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (21 minutter siden):
§ 3-2.Definisjon av innsideinformasjon

(1) Med innsideinformasjon menes presise opplysninger om de finansielle instrumentene, utstederen av disse eller andre forhold som er egnet til å påvirke kursen på de finansielle instrumentene eller tilknyttede finansielle instrumenter merkbart, og som ikke er offentlig tilgjengelig eller allment kjent i markedet.

Og hvordan tolker du dette?

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 timer siden):

Ja, man kan være vanlig ansatt, men det er ikke nødvendigvis slik at det er innsidehandel selv om man er ansatt. Grensen mellom å ha tro på sitt eget selskap og å sitte på innsideinformasjon kan være ganske diffus.

Det er innsidehandel hvis man handler basert på informasjon som ikke er offentlig kjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke den formuleringen er helt enkel å tolke, men er heller ingen ekspert på jus. 

Om du har informasjon knyttet til et spesifikt selskap som kan forvente å løfte det brede marked - så kan jeg vanskelig se at det skulle være straffbart å kjøpe for eksempel aksjer i en indeks-ETF, men vel mulig? 

I råvaremarkedet er jo innsidehandel lov, så kanskje man kunne kjøpt terminkontrakter på indeksen. 

Lenke til kommentar
43 minutes ago, DukeRichelieu said:

Jeg synes ikke den formuleringen er helt enkel å tolke, men er heller ingen ekspert på jus. 

Om du har informasjon knyttet til et spesifikt selskap som kan forvente å løfte det brede marked - så kan jeg vanskelig se at det skulle være straffbart å kjøpe for eksempel aksjer i en indeks-ETF, men vel mulig? 

I råvaremarkedet er jo innsidehandel lov, så kanskje man kunne kjøpt terminkontrakter på indeksen. 

Loven gjelder også derivatkontrakter mv.:

§2-2:

opsjoner, terminer, bytteavtaler, forwardkontrakter og alle andre derivatkontrakter som gjelder varer og som må gjøres opp kontant, eller som kan gjøres opp kontant dersom en av partene ønsker det av en annen grunn enn mislighold eller annen hendelse som fører til heving av kontrakten

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (18 timer siden):

Loven gjelder også derivatkontrakter mv.:

§2-2:

opsjoner, terminer, bytteavtaler, forwardkontrakter og alle andre derivatkontrakter som gjelder varer og som må gjøres opp kontant, eller som kan gjøres opp kontant dersom en av partene ønsker det av en annen grunn enn mislighold eller annen hendelse som fører til heving av kontrakten

Jeg antok det var derivatkontrakter direkte knyttet til det spesifikke selskapet - ikke markedet som helhet.

Lenke til kommentar

Hensikten med verdipapirhandelloven er jo at du som aksjonær skal være trygg på du ikke kjøper katta i sekken av en luring, så jeg vil absolutt tolke det som at man driver med innsidehandel om man f.eks. vet at Equinor går dunken i morgen, fordi du har konfidensiell informasjon om et annet oljeselskap som vil antyde at hele industrien vil bli rammet.

Lenke til kommentar

Etter norsk (og europeisk) rett kan også informasjon som kun indirekte gjelder  verdipapiret du handler i være innsideinformasjon  (i den norske loven brukes ordene "andre forhold", mens den europeiske reguleringen krever at informasjonen "direkte eller indirekte" relaterer seg til verdipapirer). Det klassiske eksempelet er styringsrenten. Et annet er kommende regelendringer. Jeg vil tro informasjon om vaksinestudier o.l. havner i samme kategori. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (På 31.1.2021 den 20.42):

Etter norsk (og europeisk) rett kan også informasjon som kun indirekte gjelder  verdipapiret du handler i være innsideinformasjon  (i den norske loven brukes ordene "andre forhold", mens den europeiske reguleringen krever at informasjonen "direkte eller indirekte" relaterer seg til verdipapirer). Det klassiske eksempelet er styringsrenten. Et annet er kommende regelendringer. Jeg vil tro informasjon om vaksinestudier o.l. havner i samme kategori. 

Takk

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...