Gå til innhold

Tesla setter opp ladeprisen. Nå tilbyr Ford laveste pris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fascinerende å tenke tilbake på alle forumkommentatorene her som har klagd sånn på Tesla som har sine egne ladestasjoner, og skrytt når Ionity eeendelig fikk opp et par stasjoner etter lang lang tid hvor mange merker gikk sammen om å tilby. Så ser du prisen. Den er jo helt useriøs og viser til gangs at det er noe de ikke mener alvorlig.

 

450 kr. Det er jo helt på trynet. Så lenge det ikke lages flere felles ladestasjoner så er det enda godt at det i alle fall er en av bilprodusentene som tilbyr et komplett produkt. Om det bygges nok ladestasjoner så for all del, da er det bare å åpne Tesla sine til alle også. De kan ikke ta ansvaret for å bygge infrastrukturen til alle, eller åpne sine egne og ødelegge brukervennligheten for sine egne kunder når det bygges for få ladestasjoner ellers.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det må bli enklere å lade el biler. Dessuten begynner prisene å bli høye.

Dessuten begynner man å oppdage hvor mye energi disse bilene bruker på forvarming av batteriet. Står bilen ute i minus 5-10grader må batteripakken på 500kg varmes til 10-20 grader for å fungere skikkelig. Det alene kan kreve 5-10kwh før man kjører. Dessuten bruker bilene 30-40% mere ved kjøring i minusgrader.

For min del som pendler 50km hver vei ville jeg måtte forvarme 2 ganger daglig. På kalde dager ville det gitt 12-15kwh forbruk. Bilen ville i tillegg brukt minst 20kwh på kjøringen. Totalt dagsforbruk 32-35kwh. Om jeg ikke kunne ladet hjemme hadde det blitt dyrere pr km med el drift enn med bensin som jeg kjører i dag.

Lenke til kommentar
Emil skrev (1 time siden):

450 kr. Det er jo helt på trynet. Så lenge det ikke lages flere felles ladestasjoner så er det enda godt at det i alle fall er en av bilprodusentene som tilbyr et komplett produkt.

Kan vel ikke bruke mere en disel\bensin på drivstoff rundt 20 mil i så fall dårlig argument for elbiler.

Sitat

Dessuten begynner man å oppdage hvor mye energi disse bilene bruker på forvarming av batteriet. Står bilen ute i minus 5-10grader må batteripakken på 500kg varmes til 10-20 grader for å fungere skikkelig. Det alene kan kreve 5-10kwh før man kjører. Dessuten bruker bilene 30-40% mere ved kjøring i minusgrader.

For min del som pendler 50km hver vei ville jeg måtte forvarme 2 ganger daglig. På kalde dager ville det gitt 12-15kwh forbruk. Bilen ville i tillegg brukt minst 20kwh på kjøringen. Totalt dagsforbruk 32-35kwh. Om jeg ikke kunne ladet hjemme hadde det blitt dyrere pr km med el drift enn med bensin som jeg kjører i dag.

Ja argumentene for elbil begynner å forsvinne eneste måte å gjøre folk går for elbil er redusere prisene eller vil folk gå for disel\bensin, å forby sistnevnte er vel løsningen så folk ikke har noe valg eller øke drivstoffprisene med 45% og årsutgiftene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

<5 kroner på langtur, <2 kroner til vanlig for de fleste. Tror ikke dette skremmer noen, ser iallefall ingen god grunn. Ladet vell 3 ganger i 2020. En gang på circle K, det var dyrt det!

Poenget er at hjemmeladings fordeler får man med hybrid biler også. Fordelen er at batteriet er mye mindre og krever langt mindre energi for å varmes opp. 
 

Dessuten kan man bruke spillvarme fra motoren på langturer slik at energiutnyttelse blir mye bedre. 
 

Kostnads forskjell på langturer blir minimale. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 minutter siden):

Poenget er at hjemmeladings fordeler får man med hybrid biler også. Fordelen er at batteriet er mye mindre og krever langt mindre energi for å varmes opp. 
 

Dessuten kan man bruke spillvarme fra motoren på langturer slik at energiutnyttelse blir mye bedre. 
 

Kostnads forskjell på langturer blir minimale. 

Esj hvem ønsker dobbelt opp med drivlinjer, service utgifter og latterlig energiforbruk på langtur. Nei takk for min del og ser ut som den generelle personen er enig.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er jo sykt digg å slippe å dra innom en skitten bensinstasjonen og fylle stinkende suppe på bilen.

Fleste hybrider har vel og ganske liten elmotor? En stor og tung SUV er vel ikke akkurat nå reser om man bare har 80 hestekrefter å rutte med på elmodus.

Subaru sin Hybrid har jo en elmotor på hele 16,7 hestekrefter!....

Endret av Complexity
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Et diesel-regnestykke: 8,8 kr/mil

Spoiler

 

Hverdagskjøring 10 mnd i året a 1000 km, 0,7 liter/mil pga mye småturer og oppvarming og 14 kr/l = 9800 kr/år

Feriekjøring 2 mnd i året a 3000 km, 0,5 liter/mil og 14 kr/l så blir det 4200 kr/år

Totalt 14 000 kr/år for 16 000 km/år = 8,8 kr/mil

 

og plugin-hybrid: 4,5 kr/mil

Spoiler

 

Hverdagskjøring 10 mnd i året a 1000 km, 300 Wh/km pga mye småturer og oppvarming og 1 kr/kWh fra hjemmeladeren = 3000 kr/år (pluss neglisjerbar mengde diesel)

Feriekjøring 2 mnd i året a 3000 km, 0,5 liter/mil og 14 kr/l så blir det 4200 kr/år (pluss neglisjerbar mengde strøm)

Totalt 7 200 kr/år for 16 000 km/år = 4,5 kr/mil

 

og elbil: 2,8 kr/mil

Spoiler

Hverdagskjøring 10 mnd i året a 1000 km, 300 Wh/km pga mye småturer og oppvarming og 1 kr/kWh fra hjemmeladeren = 3000 kr/år

Feriekjøring 2 mnd i året a 3000 km, 200 Wh/km, der halvparten saktelades til 1 kr/kWh ved overnattingssteder og den andre halvparten hurtiglades til 4 kr/kWh så blir det 1500 kr/år

Totalt 4 500 kr/år for 16 000 km/år = 2,8 kr/mil

Konklusjon: Det er liten tvil om at jo mer elektrifisert bilen er desto lavere blir drivstoffutgiftene.

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Villfaren skrev (4 minutter siden):

Altså, hva trodde dere seriøst? Trodde dere at det ikkje kom til å koste det samme å kjører bil som idag i det lange løp? 

 

Staten må ha sine kroner så dette går bare en vei, og det er 13-15 kr milen.

 

Skal bli spennende å se hvordan de vil avgiftsbelegge hjemmelading etterhvert 

Dette har da ingenting med staten å gjøre?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kostnader for hurtigladingsnettverk er i beste fall linjær, og i verste fall eksponensiell over tid. Bedre elbiler betyr mindre utnyttelsesgrad I nettverket mens man fremdeles må bygge infrastruktur for å støtte utfartsdager og muligheten til å lade om man ikke fikk sakteladet. 

Inntekt blir ikke proposjonell med økende størrelse av noe nettverk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Ja, akkurat som bensin er avgiftsbelagt, men ikke bensinfylling direkte.

Forstår du med vilje ikkje hva eg vil frem til eller? 

 

Feks at du blir ekstra belastet om du feks trekker mer enn 4kw på en kurs. 

Eg har ingen tro på at staten går glipp av alle de kronene som de mister etterhvert. 

Så eg tror det kommer en ekstra avgift på hurtigladere etterhvert 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...