Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er 15-åring og 177cm hvor høy blir jeg?


Gjest b76ac...71f

Anbefalte innlegg

Gjest b76ac...71f

Jeg ble nettopp 15 kom i puperteten når jeg var 14.6år får 6 måneder siden. Har vokst 1cm per måned siden det. Hvor høy blir jeg? Sånn cirka 

Anonymous poster hash: b76ac...71f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det ikke så vanlig å måle høyde etter man er fylt 5 år, men frem til da, så måler man årlig for å se om man følger vekstkurven sin, og evt endrer veksten underveis. 

I ditt tilfelle ligger på 75%-percentilen til din alder. Det er jo høyere enn gjennomsnittet, men fortsatt kan dette være helt normalt. Du kan jo selv krysse inn høyden din hver 6. mnd og se om du følger denne percentilen til du blir 18 år :) 

https://nhi.no/imagevault/publishedmedia/vaq3zkzninln8xg37qic/4287-2-vekst-gutt-4-19.pdf 

Lenke til kommentar
Gjest d1203...40d

Som mange andre her påpeker, så er det egentlig umulig å vite. Jeg har også hørt den med høyde på 2-årsdagen x2, men den er nok ikke veldig sikker den heller.

Selv så kom jeg i puberteten når jeg var 12 år og 172cm. Jeg var ferdig vokst når jeg var 15 år, og stoppet på 187cm. Ingen av foreldrene mine var så høye, men jeg har en halvbror på mors side som er like høy som meg. Min eneste helbror stoppet på 183cm tror jeg det var.

Noen forskere mener mye proteiner i kosten kan gjøre at man blir høy.

Anonymous poster hash: d1203...40d

Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (På 30.1.2021 den 11.32):

Nå er det ikke så vanlig å måle høyde etter man er fylt 5 år, men frem til da, så måler man årlig for å se om man følger vekstkurven sin, og evt endrer veksten underveis. 

I ditt tilfelle ligger på 75%-percentilen til din alder. Det er jo høyere enn gjennomsnittet, men fortsatt kan dette være helt normalt. Du kan jo selv krysse inn høyden din hver 6. mnd og se om du følger denne percentilen til du blir 18 år :) 

https://nhi.no/imagevault/publishedmedia/vaq3zkzninln8xg37qic/4287-2-vekst-gutt-4-19.pdf 

I 1832 når jeg var ung, så ble alle målt det året de ble 13. 
Også fikk du en lapp fra helsesøster etterpå som sa hvor høy du skulle bli når du ble voksen.

Det var en happening på vår skole, fordi vi var altfor små, til å forstå at det var et tall med feilmargin. 
Noen ble skuffet, andre ble glad at helsesøster bestemte at de skulle bli høye. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, sam11net said:

I 1832 når jeg var ung, så ble alle målt det året de ble 13. 
Også fikk du en lapp fra helsesøster etterpå som sa hvor høy du skulle bli når du ble voksen.

Det var en happening på vår skole, fordi vi var altfor små, til å forstå at det var et tall med feilmargin. 
Noen ble skuffet, andre ble glad at helsesøster bestemte at de skulle bli høye. 

Du må da være god, gammel og vis :) Ja tidene har forandret seg, men til vil jo fortsatt til en viss grad være spådom over hva som kommer, selv om man kan lene seg litt på det statistiske

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...