Gå til innhold

Polygami er forbudt ifølge grunnloven


Anbefalte innlegg

kumokk skrev (7 minutter siden):

de var ufullkomme menneske og jehova avskaffet moseloven . Det er forbudt nå polygami

jehova har sagt hvis dere driver med polygami, skal han dømme dere pga urenhet og skitten og hor

Så egentlig... Så er det ganske tydelig at denne Jehova som dere legger deres fulle lit til skal redde dere, ikke helt hva hen egentlig driver med, eller forandrer mening sånn innimellom?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje noe av det går under litt av samme greia som skillsmisse og gjengifte.
Jesus og hans dialog med Farisere i Matt 19. De vil høre hva han mener om man kan skille seg av hvilken som helst grunn. Så går Jesus rett til 1 Mosebok og sier at mennesker ikke skal adskille, så svarer de med:  "Hvorfor bød da Moses å gi hustruen skilsmissebrev og skille sig fra henne? Han sa til dem: For eders hårde hjertes skyld gav Moses eder lov til å skilles fra eders hustruer; men fra begynnelsen av har det ikke vært således
Men jeg sier eder.."
Dette er direkte hentydning at det er ting i Moseloven som ikke var nødvendigvis Guds fulle standard og heller ikke for evig i den forståelse av evig vi ofte bruker.

Det er også mange skygger og bilder der, som Jesus oppfylte og viste frem mot han. Det var vel en pakt med Israelsfolket på Sinai. Og Jesus har opprettet en bedre pakt, med bedre løfter (kanskje ikke fordi som vil ha flere damer). En kan lese Hebreerbrevet for å se litt mer, bla hvordan Jesus er større enn engler, Moses osv.. Moses sier selv at det skal komme en.. " Da sa Herren til mig (Moses): De har talt vel i det de har sagt. 
En profet vil jeg opreise for dem av deres brødres midte, likesom dig, og jeg vil legge mine ord i hans munn, og han skal tale til dem alt det jeg byder ham. 
Og enhver som ikke hører på mine ord, som han skal tale i mitt navn, ham vil jeg kreve til regnskap for det." 

Også feks, "La derfor ingen dømme eder for mat eller drikke, eller i spørsmål om høitid eller nymåne eller sabbat (Altså ting fra Moseloven); disse ting er en skygge av det som skulde komme, men legemet hører Kristus til." 

"La eder ikke føre på avveie ved mange forskjellige og fremmede lærdommer! for det er godt at hjertet blir styrket ved nåden, ikke ved mat, som ikke har gagnet dem som gav sig av dermed."

Disse feks vises som skygger av det som egentlig gjelder. Det er ikke det en skal fokusere bokstavelig på nå som Jesus har kommet og oppfylt og opprettet en ny pakt. Loven er en tuktemester til Kristus og rettferdighet gitt av hans offer gjenom tro. Ikke opphope sin egen rettferdighet ved lov-gjerninger. 
Også er det jordiske ofte brukt for å forklare åndelig ting. Så å være hellig og adskilt for Gud er forklart i jordiske ting osv som å ikke ete slik, ikke gjøre sånn osv. Det var for en tid frem til Jesus og hans oppdrag og utgytelse av den Hellige Ånd for alle (Pinsedag), ikke bære spesielle sikkelser som I GT.

Tida var ikke inne for å gi all åndelig og voksen veiledning ved Moses. Da Jesus var og er der alt sammenføyes. 

Sikkert litt teit og kan misforståes, men kanskje det kan hjelpe på noe. I noe er Moses forklaring for barn, Jesus er for voksne.
Vi sier ikke det samme til barn som til voksne i alt. I noe, men ikke alt. Litt sånn?
"for loven blev gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus" 
" I ransaker skriftene (GT), fordi I tenker at i dem har I evig liv, og det er de som vidner om mig (Jesus); og I vil ikke komme til mig for å få liv." 
"Da sa han (Jesus) til dem: I dårer og senhjertede til å tro alt det profetene har talt! Måtte ikke Messias lide dette og så gå inn til sin herlighet? Og han begynte fra Moses og fra alle profetene og utla for dem i alle skriftene det som er skrevet om ham. "

 

Lenke til kommentar
kumokk skrev (17 minutter siden):

de var ufullkomme menneske og jehova avskaffet moseloven . Det er forbudt nå polygami

jehova har sagt hvis dere driver med polygami, skal han dømme dere pga urenhet og skitten og hor

Du går glipp av poenget.

Ifølge Bibelen var Jehova absolutt ikke blyg når det kom til å fordømme umoral, gjerne med dødsstraff:

Utroskap:

Sitat

3. Mosebok 20:10

Dette gjelder en mann som er utro med en annen manns kone: Den som er utro med sin nestes kone, skal dø. Både den utro mannen og den utro kvinnen skal dø.

Incest:

Sitat

3. Mosebok 20:17

Hvis en mann har seksuell omgang med sin søster, enten sin fars eller sin mors datter, og han ser hennes nakenhet, og hun ser hans nakenhet, er det en skam. De skal utryddes for øynene på folket.

Sex med dyr:

Sitat

3. Mosebok 20:16

Hvis en kvinne går til et dyr for å ha samleie med det, skal dere drepe kvinnen og dyret. De skal dø. Deres eget blod kommer over dem.

Men når det kommer til polygami så er ikke Jehova like hard med ordene sine. Hvis polygami er så heslig og umoralsk, hvorfor blir det ikke fordømt på samme vis? Hvorfor gir han istedet lover og regler for hvordan polygami skal praktiseres?

At moselovene ikke skal håndheves idag er irrelevant. Poenget er at en gang i tiden godkjente Jehova polygami, samtidig som han mer enn gjerne fordømte annen umoral, med krav om dødsstraff.

Jehova kunne enkelt ha sagt: «Den som tar seg mer enn en én kone, han skal dø.» Det ville på ingen måte være mer ekstremt enn alt det andre han fordømmer. Men han gjorde ikke det, og det er ingenting som tilsier at Jehova har et kjempeproblem med polygami.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
O3K skrev (3 timer siden):

Du går glipp av poenget.

Ifølge Bibelen var Jehova absolutt ikke blyg når det kom til å fordømme umoral, gjerne med dødsstraff:

Utroskap:

Incest:

Sex med dyr:

Men når det kommer til polygami så er ikke Jehova like hard med ordene sine. Hvis polygami er så heslig og umoralsk, hvorfor blir det ikke fordømt på samme vis? Hvorfor gir han istedet lover og regler for hvordan polygami skal praktiseres?

At moselovene ikke skal håndheves idag er irrelevant. Poenget er at en gang i tiden godkjente Jehova polygami, samtidig som han mer enn gjerne fordømte annen umoral, med krav om dødsstraff.

Jehova kunne enkelt ha sagt: «Den som tar seg mer enn en én kone, han skal dø.» Det ville på ingen måte være mer ekstremt enn alt det andre han fordømmer. Men han gjorde ikke det, og det er ingenting som tilsier at Jehova har et kjempeproblem med polygami.

Jehova akseptere ikke Polygami men han akseptere at mennesker er ufullkomme og ikke perfekt. Folk driver mye rart, mye ondskap, hor, polygami, drap. urenhet.. Han kunne fjerne med en gang men hvis han gjør det blir det tusen ganger. Han venter heller pga slektlinje varer til Jesus død. Jehova opphever Moseloven. Det er ikke lenger lov. Mennesker var glade at Moseloven var slutt. Kristendommen var blitt bedre ny lov.

Lenke til kommentar
kumokk skrev (10 timer siden):

muslimer kvinner er ikke lenger ærbart men blir som prositituert og muslimer menn ser ut som horkarler, voldsmenn, drapsmann , det ser ut som å drive med bordell virksomhet

Hyklere ,dere som ligner kalkede graver som utvendig er fagre å se til men innvendig er fulle av dødningeben og all urenhet.

Profetene Salomon, David og Abraham hadde mer enn 1 kone. Fordømmer du dem?
 

Ganske hyklersk å kalle andre for uren når du selv spyr dritt fra munnen din. Hva har jeg gjort mot deg annet enn å eksistere? Sånne som deg vil alltid eksistere, som kun innehar hat for de som er annerledes og som ikke vil forstå det andre perspektivet. Til deg er ditt liv og for meg er mitt liv. Jeg skal nok kose meg med mine 4 koner 😎

Endret av Hugin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
kumokk skrev (6 timer siden):

Jehova akseptere ikke Polygami men han akseptere at mennesker er ufullkomme og ikke perfekt. Folk driver mye rart, mye ondskap, hor, polygami, drap. urenhet..

La meg forenkle det for deg:

Jehova liker ikke incest, dyresex og utroskap, og befalte dødsstraff for slikt.

Når det kommer til polygami befalte han ikke dødsstraff, men fortalte dem istedet hvordan de skulle praktisere polygami.

Du putter polygami i samme kategori som hor og drap, men Jehova gjør ikke det. Hvorfor skulle han ellers gi jødene lov til å praktisere polygami, men samtidig gjøre hor og drap straffbart? Det er ganske tydelig i Bibelen at Jehova har en viss aksept for polygami.

kumokk skrev (6 timer siden):

Jehova opphever Moseloven. Det er ikke lenger lov.

At moseloven er opphevet er irrelevant. Poenget er at Jehova en gang godkjente polygami.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, O3K said:

At moseloven er opphevet er irrelevant. Poenget er at Jehova en gang godkjente polygami.

Sånne religiøse hyklere som kumokk og andre velger vekk de delene fra bibelen de ikke liker, eller som det ikke passer seg å like, og så velger de å følge de delene de liker. Her velger de å beholde polygami, hor, incest osv som forbrytelser fra det gamle testamentet, samtidig som de insisterer på at moselovene er opphevet. For eksempel mener de at hor, incest, polygami er forbudt (altså at de opprettholder lovene fra GT), samtidig som de gir en god beng i lovene som begrenser hva man kan spise (svinekjøtt, blande melk og kjøtt, skalldyr, etc) og de går gjerne i klær av blandingsfiber. Hyklere hele gjengen!

Endret av Arve Synden
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Arve Synden said:

Sånne religiøse hyklere som kumokk og andre velger vekk de delene fra bibelen de ikke liker, eller som det ikke passer seg å like, og så velger de å følge de delene de liker. Her velger de å beholde polygami, hor, incest osv som forbrytelser fra det gamle testamentet, samtidig som de insisterer på at moselovene er opphevet. For eksempel mener de at hor, incest, polygami er forbudt (altså at de opprettholder lovene fra GT), samtidig som de gir en god beng i lovene som begrenser hva man kan spise (svinekjøtt, blande melk og kjøtt, skalldyr, etc) og de går gjerne i klær av blandingsfiber. Hyklere hele gjengen!

Kan sikkert være noen som tenker sånn, men det blir feil å stemple slik.
En må se i lys av NT og da bestemmer man seg ikke nødvendigvis bare basert på å like kontra å ikke like. Men basert på hvordan en best skal forstå ut av infoen vi har.
Men dette har vært et stort tema innad fra iallefall de første ti-åra etter Jesus og til nå og muligens litt under Jesu jordeliv.
Flere verk i NT er innom dette på en eller flere måter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WeirdFace skrev (3 timer siden):

Hva om en muslim er "offisielt gift" med en person. Samtidig som man er "religiøst gift" i moskeen, med flere forskjellige koner? 

Ergo har man har en enkelt kone, rent offisielt. Men de kan likevel ha så mange andre koner de ønsker seg...  

Dama må samtykke i det, og det er kun grense på 4 damer. Mer enn det er utenfor Islamsk doktrine. Hvis nei, kan kvinnen eller mannen skille seg.

Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (7 timer siden):

Sånne religiøse hyklere som kumokk og andre velger vekk de delene fra bibelen de ikke liker, eller som det ikke passer seg å like, og så velger de å følge de delene de liker. Her velger de å beholde polygami, hor, incest osv som forbrytelser fra det gamle testamentet, samtidig som de insisterer på at moselovene er opphevet. For eksempel mener de at hor, incest, polygami er forbudt (altså at de opprettholder lovene fra GT), samtidig som de gir en god beng i lovene som begrenser hva man kan spise (svinekjøtt, blande melk og kjøtt, skalldyr, etc) og de går gjerne i klær av blandingsfiber. Hyklere hele gjengen!

Jehova innfører ikke polygami i eden og adam fikk bare en kone. Det er 100% bevis.

Satan kalt som verdens gud ønsker ikke ha. Falsk religion frembringer kjødets frukt, fremmer selviskheten som utukt urenhet skamløst og falsk religion fornedrer , forderver.

Ifølge bibelen jak 4:4: I utro vet I ikke at vennskap med verden er fiendskap mot Jehova Gud. Den altså som vil være verdens venn, han blir Jehova Guds fiende.

Lenke til kommentar
kumokk skrev (7 timer siden):

Jehova innfører ikke polygami i eden og adam fikk bare en kone. Det er 100% bevis.

Du kan over hodet ikke bevise noe med noen form for sikkerhet når det er snakk om en fiktiv eventyrperson. Dette materialet er ikke beviselig mer dokumentarisk enn hvilken som helst historie om Mikke Mus og vennene hans, skal vi diskutere eventyr må vi holde bastante utsagn som proklameres å være fakta ute av diskusjonen og heller sitere kilden, eventyr eller ikke. 

Lenke til kommentar
kumokk skrev (14 timer siden):

Jehova innfører ikke polygami i eden og adam fikk bare en kone. Det er 100% bevis.

Jehova innførte ikke polygami i edens hage, men Jehova godkjente polygami etter Edens hage. Det er 100% bevist.

Men siden du er så opptatt av Edens hage, så kan vi snakke om Edens hage.

Som sagt så innførte ikke Jehova polygami i Edens hage. Faktisk er det mye Jehova ikke innførte i Edens hage. Blodforbud for eksempel, som Jehovas Vitner er så ekstremt opptatt av, dukker ikke opp før senere i Mosebøkene. Påbudet om å «ikke ha andre guder enn meg» var heller ikke noe Jehova innførte i Edens hage. Så skal vi kun bry oss om det som står i 1. Mosebok kapittel 1-3, eller skal vi bry oss om resten av Bibelen også?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...