Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kan dette skyldes SSD-svikt?


Anbefalte innlegg

Jeg har en stasjonær PC med en SSD fra 2012. I dag frøs hele stasen, og ved reboot fikk jeg en blåskjerm med feilmelding "Inaccessible boot device". Litt googling nevner ikke SSD-svikt noe særlig i den sammenheng, men det var det første jeg tenkte på da det skjedde ettersom jeg jobber mye med filer på 100-150 Mb som lagres flere ganger daglig. Jeg har ingen erfaring med SSD-svikt, og vet ikke om det er slikt det kan arte seg. Det lykkes heller ikke å iverksette noen recovery-prosess av noe slag. Noen som vet om SSD kan være skyldig her? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er produsenten Sandisk og det er en "enterprise" type disk?  Noen av disse kan ha firmware bug som gjør at de slutter å virke etter 40 000 timer eller 32 768 timer - men dette gjelder disker som var nye i 2015-2018-ish knyttet til "smart" selvdiagnose som muligens ikke en 2012 disk har.  Fiks var å oppgradere firmware - men måtte gjøres før diskene feilet.

https://www.anandtech.com/show/15673/dell-hpe-updates-for-40k-hour-essd-failures

Ellers er det mye avhengig av hvilket antall "writes" som garanteres av produsent. "Consumer" type disker har mindre antall enn "enterprise" (som kan være optimalisert for read intensive, write intensive eller mixed use) 

I begynnelsen når SSD kom var det problem at både OS og f.eks. antivirus, backup etc kunne håndtere filer på samme måte som snurredisk noe som kunne medføre unødig mye skriv til disk - alt dette er stort sett OK nå. Men man kan jo ha applikasjoner som skriver intensivt mot disk.  Defragmentering er f.eks. både unødvendig og gir "slitasje" (i form av ekstra writes) på en SSD

https://www.compuram.de/blog/en/the-life-span-of-a-ssd-how-long-does-it-last-and-what-can-be-done-to-take-care/

Beste er nok å prøve å flytte disken til en annen PC eller kjøpe en ny SSD som blir ny primær OS disk og forsøke å se om det er noen kontakt med gamle disken - og hvis det er tilfelle bruke klone-verktøy fra gml til ny disk (Macrium Reflect Free f.eks. )

Lenke til kommentar
11 hours ago, sedsberg said:

OCZ??? Ta backup av alt så fort som F¤#% og få den ut av maskinen!

:laugh: Såpass dårlig saker altså? Den viste seg å være den skyldige i hvert fall. Fikk i en ny (ikke OCZ), og siden det aller meste lå i skyen uansett, ble det ikke så veldig mye trøbbel. Men den funka jo supert i nesten ti år da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...