Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliten av ny jobb


Gjest a97e7...cb5

Anbefalte innlegg

Gjest a97e7...cb5

Hei alle sammen. Gutt på 26 år her.

jeg startet i en ny jobb i desember. Sa opp min faste 100% stilling til fordel for denne stillingen som er et vikariat frem til sommern. Jeg tok denne jobben i og med at det kommer til å kvalifisere meg for sjefsstillinger i fremtiden - med tanke på tidligere erfaring + denne. Saken er at jeg nå har jobbet der i 2 mnd og er helt utmatta. Vondt i hode etter hver arb dag - savner gamle jobben.

tanken er å bite tenna sammen frem mot sommern - men føler jeg kommer til å gå på en smell. Hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: a97e7...cb5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må jo reflektere i om man kan gjøre noe annerledes i jobben. Noen klarer ikke helt å finne en effektiv måte å jobbe på, da kan arbeidet bli helt overveldende. Jeg ville sett og lært litt av andre i samme jobben og høre om hvilke strategier de har brukt. Hvis du allerede har utforsket i dette her, og sett at arbeidsbelastningen bare er alt for stor, så ville jeg lurt på om dette er et riktig sted å være. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet som avdelingsleder tidligere, og en viktig del av det å være en leder er å delegere arbeid videre. Kunne gi sine medarbeidere passende mengde og typer ansvar. Ansatte blomstrer ofte av å få ansvar, det kan gjøre at de føler seg viktige i jobb.  Det er en faktor som kan være helsefremmende og bidra til økt nærvær. Bruk dine medarbeiders kompetanse for det er verdt, og la medarbeidere bidra med ideer og rådfør deg med dem, det fremmer eierskap til prosjektene og arbeidene dere gjør sammen. Den innsatsen man legger ned i nærværsarbeidet og sykefraværsoppfølgingen har i alle fall jeg fått mye utav. 

Som leder har man gjerne ledergruppe man kan rådføre seg med. Vi hadde ukentlige ledermøter og da tok jeg opp caser jeg ønsket innspill på, gjerne medarbeidere som kunne være litt utfordrende å være leder for. Har du en ledergruppe, bruk den for det den er verdt. 

På et sykehus jeg jobbet på tidligere brukte vi en prioriteringstrekant for å prioritere arbeidet i forhold til antall ressurser vi hadde på jobb til enhver tid. Dette er et eksempel på en teknikk jeg har tatt meg videre i arbeidslivet da jeg begynte å jobbe som avdelingsleder. Det har virkelig hjulpet meg å beholde roen i stressende perioder på jobb, både som medarbeider og som leder.  

Ellers ekstremt viktig å sove godt, spise godt og i den grad du kan, legge fra deg jobben på jobben og restituere når du er hjemme. Man må ofte være litt tilgjengelig utenfor arbeidstid som leder, men det er jo fortsatt viktig at man får den restitusjonen man trenger for å være en god leder. Jeg restituerte gjennom fysisk aktivitet - syklet fram og tilbake til jobb, 2 mil en vei, det var ganske deilig, fikk tømt hodet godt i løpet av de turene og det fikk meg til å våkne når jeg skulle på jobb. Ellers brukte jeg fritiden min mye på skogsturer, det var også ganske stressreduserende og energitilførende for min del. 

2 mnd er ikke så lang tid, man er fortsatt ganske fersk i ny jobb da. Det føles litt krevende i starten, fordi det er så mye nye inntrykk, men man blir bedre å sile ut de unødvendige inntrykkene. I tillegg er vi en pandemi og det er godt mulig det skaper litt ekstra stress på din arbeidsplass. Det er godt mulig ting blir bedre med tiden :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg begynte i ny stilling her i høst, men kom fram til at jeg ikke maktet å stå i den. Det at jeg ikke maktet jobben min, førte til at jeg ikke var tilstede i hverdagen. Det har gått ut over familien, og da var ikke valget så vanskelig. Jeg går tilbake til en tilsvarende stilling som jeg hadde før. 
 

Det er ikke lette valg du står ovenfor, men du får prøve å veie fordeler og ulemper opp mot hverandre. 

Lenke til kommentar
Gjest a97e7...cb5 skrev (På 28.1.2021 den 19.50):

Hei alle sammen. Gutt på 26 år her.

jeg startet i en ny jobb i desember. Sa opp min faste 100% stilling til fordel for denne stillingen som er et vikariat frem til sommern. Jeg tok denne jobben i og med at det kommer til å kvalifisere meg for sjefsstillinger i fremtiden - med tanke på tidligere erfaring + denne. Saken er at jeg nå har jobbet der i 2 mnd og er helt utmatta. Vondt i hode etter hver arb dag - savner gamle jobben.

tanken er å bite tenna sammen frem mot sommern - men føler jeg kommer til å gå på en smell. Hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: a97e7...cb5

Eg antar der er en vis sjef stilling? Då er det beste å "la gå", diligere og stole på dine medarbeidere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noe jeg sier til alle yngre folk som ikke vet hva dem skal bli.
Det er ENORMT viktig at du går etter en jobb du LIKER, ALDRI gå etter lønna. 

Livet blir ikke bedre om du tjener mer men hater jobben.
Det er tross alt på jobben man bruker mest tid. 

 

I ditt tilfelle. 
Om du tar denne "drittjobben" for å få drømmejobben (Ikke drømmelønna") så er det bare å bite tenna sammen. Da er det kanskje verd det til slutt?


 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...