Gå til innhold

Fullstendig kaos på Wall Street etter at Reddit-brukere sendte GameStop-aksjen til himmels


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (1 time siden):

Haha, herlig! Så lenge "de rette folkene" kan manipulere systemet til egen vinning så er alt bra, men kommer det outsidere som påpeker idiotien med å kjøre hardt mot hardt - nei da er det krise. Askjer, enn hvor mye finansfolk forsøker å omformulere det, er gambling.

Si meg, fikk du med deg siste paragraf? Greit, i dette tilfellet (om jeg har forstått situasjonen riktig) tjente jo oljefondet på dette, men poenget er likevel at aksjer påvirker alle og bør være så forutsigbare som mulig. Og "vanlige" folk sparer også i aksjer, ikke bare "finansfolk" som du kaller dem. Og om ikke aksjer, tør jeg gjette på at en stor andel av Norges befolkning sparer i aksjefond. Så å ha slik skadefro er bare barnslig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (2 timer siden):

Si meg, fikk du med deg siste paragraf? Greit, i dette tilfellet (om jeg har forstått situasjonen riktig) tjente jo oljefondet på dette, men poenget er likevel at aksjer påvirker alle og bør være så forutsigbare som mulig. Og "vanlige" folk sparer også i aksjer, ikke bare "finansfolk" som du kaller dem. Og om ikke aksjer, tør jeg gjette på at en stor andel av Norges befolkning sparer i aksjefond. Så å ha slik skadefro er bare barnslig.

Vel, det er 10% som eier over 90% av aksjemarkedet i USA, så det er nok disse det treffer. Det er samme grunn til at det var irrelevant for folk flest når Trump skrøt av hvordan aksjemarkedet gikk. Det er irrelevant for folk flest.

Akjsehandlere har lekt med pengene til vanlig folk i flere tiår. De har flere økonomiske krasjer på sin samvittighet. Helt fair at dette skjer. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 hours ago, Gringorilla said:

 aksjer påvirker alle og bør være så forutsigbare som mulig. 

Det er umulig å få til, og det viser dette eksempelet ganske greit. Systemet er ødelagt når dette faktisk er mulig. Det viser nok en gang at aksjeprisen på et selskap er helt frakoblet selskapets inntjeningspotensial. 

Det blir som å skylde på en liten unge fordi han klarte å rømme fra barnehagen. Hvis han klarer det, er det noe galt med sikkerheten hos barnehagen, ikke hos ungen.

Lenke til kommentar
CommanderKeen skrev (4 minutter siden):

Akjsehandlere har lekt med pengene til vanlig folk i flere tiår. De har flere økonomiske krasjer på sin samvittighet. Helt fair at dette skjer. 

Enig, og de gjør egentlig bare det samme som aksjehandlere og storkapital med sine nettverk og ressurser gjør. Synes om ikke annet det er spennende å følge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette viser vel bare at aksjer er såpass abstrakte at de ikke har rot i virkelighetens finanser. Gamestop har slitt over lengre tid og man skulle tro de var på vei ut, men vipps, litt interessenter på børsen og aksjen ligger vel minst 300$ over reell verdi.

En kul måte for rike å bli rikere på og et kult sted for reddit å skape kaos på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, kilik said:

 Joda, artig å lure shortere, men småsparere som kjøper seg inn på dette nivået, lurer seg nok selv først og fremst. 

Gamestop er nok konkurs innen to år. Fysiske spillbutikker har ingen framtid.

Uenig. Dårlig internett mange plasser og det faktum at spill tar bare mer og mer lagringsplass, gjør at fysiske spillbutikker har minst 10-15 år til med levetid. Om de går dunken er det fordi andre store kjeder konkurrerer dem fullstendig ut av markedet.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Gringorilla said:

Si meg, fikk du med deg siste paragraf? Greit, i dette tilfellet (om jeg har forstått situasjonen riktig) tjente jo oljefondet på dette, men poenget er likevel at aksjer påvirker alle og bør være så forutsigbare som mulig. Og "vanlige" folk sparer også i aksjer, ikke bare "finansfolk" som du kaller dem. Og om ikke aksjer, tør jeg gjette på at en stor andel av Norges befolkning sparer i aksjefond. Så å ha slik skadefro er bare barnslig.

Hvor mange vanlige folk driver med short-selling av aksjer? 

Vanlige folk vil tjene på dette som skjer. 

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (9 timer siden):

Hvor mange vanlige folk driver med short-selling av aksjer? 

Vanlige folk vil tjene på dette som skjer. 

Ja, som jeg nevner i kommentaren min, så er det som skjedde postitivt i dette tilfellet. Det jeg reagerer på er personen jeg svarte sin skadefro og generelle holdning mot aksjeholdere.

DragonShrek skrev (9 timer siden):

Dette er jo BRA for "vanlige" folk som sparer i aksjer. Fikk du med deg hele saken?

Fikk du med deg hele kommentaren min? (Og forøvrig mitt svar rett over her?)

Lenke til kommentar

Det er grunn til at shorting ikke alltid er tillatt som verktøy. Ettersom det er mye spekulativt ved denne. Hvor etisk er det nemlig å shorte? Bidrar det til forutsigbarhet og vekst når man utelukkende vinner på andres tap? Og håper på at andre lider nederlag? Poenget er at shorting som verktøy i prinsippet ikke bidrar til vekst, det er en ren form for formuesomfordeling.

.

Mener det er påfallende at "etablerte investorer" er så gira til å sikre sine posisjoner ved omfattende shorting. Det finnes alternativer ass.

.

Ser ellers jaggu ikke at The very end åpent uttrykker noen generell holdning mot aksjeholdere.

Som jeg oppfatter det handler det om hvor mye galskap det er i aksjetrading og finansverden for øvrig. Det får vi fortalt gang på gang:

Dagens finansmarked er en løssluppet gærning som stadig finner på nye verktøy for å berike seg på (ref. Finanskrisen 2008)

.

Og kudos til WBS for at de setter fingeren på issuet: finansmarkedet trenger regulering og ikke avstraffelse av enkeltstående. Håper nemlig flere tar det til etterretning.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...