Gå til innhold

Tesla oppdaterer Model S og X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Absolutt spennende med det nye rattet. Går utfra at utvekslingen er svært stor så du slipper å vri rattet helt rundt. Særlig ved småkjøring, lukeparkering etc. så hadde det vært spennende å prøve. 

Fantastisk flott interiør, og stilig eksteriør (selv om mange hadde håpet på større endring eksteriørt). Jeg syns fortsatt at TMS og TMX ser svært bra ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
20 minutes ago, mysjkin said:

Ikke rundt ratt - ble vel først sett i Austin Allegro på 1970-tallet en gang... Lurer på hvorfor de kuttet det ut etter et år eller noe og ikke tok det inn igjen...

 

På biler uten servostyring og mange rattrunder fra ende til ende var det sikkert viktigere å kunne skyfle hendene på gamlemåten. På moderne biler er det mye lettere med andre former på rattet. Å snurre helt fra utslag til utslag er sikkert lettere med å bare holde et par fingre under et hjørne og snurre.

Det er også digg å få bedre plass til beina og lettere sikt over rattet. Men generelt så er det alltid lurt å unngå den første versjonen av en oppdatert Tesla.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ser ut som en helt ok oppdatering. Jeg er veldig fornøyd med at de beholdt skjermen bak rattet. I Europa får vi nok normalt ratt. Litt friskere og mer stilrent interiør.

Men de må gjøre noe alvorlig med prisen. En startpris på 1,2 mill og full pakke for over 1,55 er jo helt villt. Jeg mimrer tilbake til den tiden Model S startet på ca 460 000 kr i Norge og "full pakke" kostet ca 780 000. Nå skal riktignok valutakursene ha mye av skylda, men de trenger sårt å komme tilbake med en rimeligere variant. De trenger en ny standardvariant med to motorer, større frunk, 4680-celler med ca 2/3 av batterikapasiteten (560-600km), noe som vil gi lavere egenvekt og potensielt kan øke lastekapasiteten. De bør legge stor innsats i å skaffe hengerfeste ettersom det er et av de store ankepunktene mot model S.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
OlaML skrev (25 minutter siden):

På biler uten servostyring og mange rattrunder fra ende til ende var det sikkert viktigere å kunne skyfle hendene på gamlemåten. På moderne biler er det mye lettere med andre former på rattet. Å snurre helt fra utslag til utslag er sikkert lettere med å bare holde et par fingre under et hjørne og snurre.

Det er en fordel om man kan slippe rattet og la rattet havne naturlig der forhjulene ønsker å rulle i lengderetningen. Så hvis man skal utnytte et slikt ratt, så må rattomslaget justeres betydelig til å kun være maks ca 250-270grader slik at man kan holde i rattet til enhver tid. Det fungerer fint til motorsport der man har høy konsentrasjon hele tiden, men ikke til dette med normal ferdsel på normale veier. På motorveiene så vil bilen oppleves ekstremt "nervøs", og på is og snø hvor bilene gjerne er overstyrte, så blir det et problem å ha kontroll på rattet om man må over ca 270 grader fra ende til ende. 

Når man så inkluderer AP/FSD der Tesla til stadighet viser bruken av dette uten at hendene er på rattet, og man må manuelt overstyre bilen ved feil bedømmelse fra systemet, så blir det jo spennende å se folk kaste inn hendene mot et slikt ratt som dette når det er i bevegelse. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Simen1 said:

Men de må gjøre noe alvorlig med prisen. En startpris på 1,2 mill og full pakke for over 1,55 er jo helt villt. Jeg mimrer tilbake til den tiden Model S startet på ca 460 000 kr i Norge og "full pakke" kostet ca 780 000. Nå skal riktignok valutakursene ha mye av skylda, men de trenger sårt å komme tilbake med en rimeligere variant. De trenger en ny standardvariant med to motorer, større frunk, 4680-celler med ca 2/3 av batterikapasiteten (560-600km), noe som vil gi lavere egenvekt og potensielt kan øke lastekapasiteten. De bør legge stor innsats i å skaffe hengerfeste ettersom det er et av de store ankepunktene mot model S.

De trenger ikke å gjøre noe med prisen om de får solgt de rundt 80k Model S/X de kan produsere per år. De kunne så klart se på å redusere prisene for økt etterspørsel, og så øke produksjonen for å møte den etterspørselen, men det kan hende de heller vil fokusere på fabrikker for Model Y og Cybertruck.

Altså jeg ville ikke *forvente* at prisene går ned i fremtiden, selv om det er mulig de gjør det.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

De trenger ikke å gjøre noe med prisen om de får solgt de rundt 80k Model S/X de kan produsere per år. De kunne så klart se på å redusere prisene for økt etterspørsel, og så øke produksjonen for å møte den etterspørselen, men det kan hende de heller vil fokusere på fabrikker for Model Y og Cybertruck.

De solgte 57k i 2020 som er 40k under toppårene. Har vanskelig for å se at salget vil øke igjen nå som det er så mye annet attraktivt å velge i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, uname -l said:

De solgte 57k i 2020 som er 40k under toppårene. Har vanskelig for å se at salget vil øke igjen nå som det er så mye annet attraktivt å velge i.

De tapte jo en del av et kvartal pga korona-nedstengning. I Q4 produserte de 16k og leverte 19k. Annualisert er det 64k og 76k.

Med oppdateringene vil nok etterspørselen øke, men så har de jo også tapt januars produksjon til oppdateringer av produksjonslinjene. Jeg antar de havner på ca samme tall som i fjor, altså rundt 60k leveranser.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (19 minutter siden):

De trenger ikke å gjøre noe med prisen om de får solgt de rundt 80k Model S/X de kan produsere per år. De kunne så klart se på å redusere prisene for økt etterspørsel, og så øke produksjonen for å møte den etterspørselen, men det kan hende de heller vil fokusere på fabrikker for Model Y og Cybertruck.

Altså jeg ville ikke *forvente* at prisene går ned i fremtiden, selv om det er mulig de gjør det.

Tja, kanskjke det er produksjonskapasiteten som er hovedproblemet. Begge burde blitt solgt i større kvanta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlaML skrev (18 minutter siden):

Men den egenskapen har jo ingenting med formen på rattet å gjøre, det er det caster i hjulopphenget som sørger for.

Ja men formen på rattet avgjør om man kan utnytte seg av den egenskapen eller ikke. Det er jo en grunn til at F1 har typisk "yolk" ratt, og WRC ikke har det f.eks. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Simen1 said:

Kanskje siktet seg inn på halvparten av model 3-produksjonen eller noe sånt.

Hadde så klart vært kult, men dine tanker stemmer nok ikke i det hele tatt med Teslas tanker rundt hva de ønsker oppnå med S/X. Tesla er nok ganske fornøyd med å la S/X forbli en dyr bil med masse kule funksjoner og ytelse, slik at de får masse PR, og folk ender opp med å undersøke merket og og kanskje kjøpe en 3/Y i stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående lovlig fasong på ratt: Det er bare godkjenning av uoriginalt ratt som er vanskelig.

Så lenge Tesla selv vil levere sære ratt som originalutstyr er "alt" lov innenfor kravene om diameter på minst 30 cm og maks 60 cm, samt at det skal være formet på en slik måte at det ikke enkelt hekter seg i førerens klær/smykker, så det får ikke være utstyrt med feks kroker eller en markert utstikkende joystick.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...