Gå til innhold

Gamestop-aksjen [GME] - Hva skjer?


xitimes864

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Cnbc fake news nå igjen, "mElvIn hAs cLoSeD oUt tHe sHoRt", wow, closed out for tredje gang denne uken, skikkelig imponerende. Gata kjører virkelig hardt på her nå, absolutt alle mulige og umulige triks og vennetjenester. Jeg tror det er like før robinhood går ned for godt. Dette er way beyond shady.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Zork skrev (3 timer siden):

Ikke dreven i aksjemarkedet og har ikke fulgt veldig nøye med her, så beklager om jeg spør om noe åpenbart eller dette har vært dekket tidligere, men hvilken interesse har denne robinhood-appen av å blokkere for kjøp?

Er appen utviklet/drevet av noen av de som har shortet gamestop eller er det andre grunner?

I motsetning til hva konspirasjonsteoretikerne her tror så har dette en veldig enkel forklaring: Mellom handel og oppgjør går det to dager. For å unngå at du ikke kan betale når jeg har solgt en aksje til deg, og for å unngå at jeg ikke har noen aksje å gi deg når du har pengene klare, så skjer handel gjennom en sentral handelsmotpart (clearinghus). Så når din kjøpsordre og min salgsordre matches, så innebærer avtalen at et min megler forplikter seg overfor et clearinghus til å levere aksjen og får et løfte om å få penger, og din megler forplikter seg overfor samme clearinghus til å levere penger og får et løfte om å få aksjen.

Fordi oppgjøret tar to dager, er det en del kredittrisiko (motpartsrisiko) i systemet, så clearinghuset krever at meglerne har stilt betydelige beløp i sikkerhet. Når aksjen hopper og spretter, så øker risikoen for at jeg ikke kan levere aksjen og du ikke kan levere pengene (fordi vi har gjort andre dumme veddemål). Det betyr at clearinghusene krever mer sikkerhet fra meglerne. Når du får kombinasjonen ekstremt volum og ekstrem volatilitet, så blir det rett og slett utrolig dyrt å gjennomføre transaksjonene. Derfor har de aller fleste amerikanske retailmeglerne begrenset muligheten til å handle i Robinhood-aksjen. Å nekte en kunde å selge sitter langt inne fordi folk trenger å likvidere posisjonene sine og realisere gevinst. Å nekte en kunde å kjøpe risikerer ikke å påføre dem et tap på samme måten. 

En del av Citadel (market makeren) tjener helt sinnsykt mye penger på Robinhood. En del av Citadel (hedgefondet) har tapt mye penger på gamestop-aksjen. Begrensningen i muligheten til å kjøpe GME risikerer å undergrave forretningen til RH fullstendig. Det ville vært irrasjonelt for Citadel å lene seg på RH, og jeg har fortsatt til gode å se noen beviser for at dette har skjedd. CItadel har antageligvis også tjent ekstremt mye penger på tradingen i GME den siste tiden. 

Dette har en betydelig enklere og mer plausibel forklaring enn "hedgefondfolka manipulerer meglerne". 

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så at Robin halter trades samtidig med short attacks, og på akkurat samme tidspunkt som clearing House pulling margin. Dermed blir Robin folka tvangssolgt på absolutt laveste kurs for dagen, og helt uten forvarsel. Og man kan ikke lenger kjøpe, i praksis (1 share dersom man ikke har noe fra før). Tingen er at det fins omtrent ikke aksjer til salgs, det som er volumet er algo short attacks frem og tilbake fra hedgies. Dette er en stygg og kynisk bransje på de fleste måter og folk må få øynene opp for dette, det er fraud. Man trenger ikke dra konspirasjons kortet med en gang man er uenig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
probin skrev (58 minutter siden):

Jeg kan nada om dette, men er det forseint å slenge seg med i kampen? (Tenker ikke for å tjene, men å "sloss")

 

Isåfall, hvor? Mtp RH har begrensninger

Nordnett har ingen begrensinger. Ellers Trading212 lar deg kjøpe nå også. 

Eg trur ikkje det er for sent verken for krig eller for fortjeneste. Men husk, all investering har risiko. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (55 minutter siden):

 

 

Vel, Fidelity, Schwab, Nordnet økte sin sikkerhetsmargin og that's it. For å snu det litt, av de 100-vis av brokere, så var det ca 10 som stoppet GME/AMC kjøp. 
IBKR-sjef sa på direkten på TV og sa at de kutter i kjøp GME/AMC++ for å beskytte seg selv. 
RH/IB prøvde å hevde, at det var "for å beskytte kunder". Dvs, kundene kunne ikkje kjøpe AMC til 7$, men dagen etter skal de få lov til å kjøpe den til 12$? Eller har de glemt å nevne KAS kunder de beskytter?

Det som virkelig avslører kva som skjedde, at IBKR/RH stengte ned så å si samtidig. Schwab/ToS/TD ble utsatt for DDOS angrep og måtte stenge ned også. Samtidig så kom det short-ladder og 6m aksjer ble dumpet for salg. Helt tilfeldig at det skjedde samtidig, yupp.

Trur du virkelig det var tilfeldig og har noe med likviditet og sikkerhet å gjøre? Aldri i verden!
Mange ble redd at markedet kræsjer og solgte seg ut til lavt pris. Fleire fikk margin call og deres aksjer ble tvangssolgt til dagens laveste pris - rundt 116$ på GME.
Når kjøp ble stengt, hvem trur du fikk aksjene? Jo, Shitadel/Melvin.
20m før det aksjene låg på ca 400. De var i 400 i dag også. Ein fyr mistet 4500GME gjennom tvangsalg på 118$. Det utgjør ca 10m kroner som ble frastjålet fra han. Ja, seff så tjente Shitadell godt på det.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xitimes864 skrev (28 minutter siden):

Takket være GME har jeg fått kjøpt noen billige aksjer (kan si at de var på salg haha). Fikk flippet GME litt, men tjente ikke mye på det da jeg kjøpte bare 1. Siden det er så volatilt så kan man enkelt selge det for 10$-30$ profitt hver gang.

Bra for deg! Men generelt så tjener du mer på å holde. Det er ekstremt vanskelig å time markedet når den er så pass ekstrem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (5 minutter siden):

Vel, Fidelity, Schwab, Nordnet økte sin sikkerhetsmargin og that's it. For å snu det litt, av de 100-vis av brokere, så var det ca 10 som stoppet GME/AMC kjøp. 
IBKR-sjef sa på direkten på TV og sa at de kutter i kjøp GME/AMC++ for å beskytte seg selv. 
RH/IB prøvde å hevde, at det var "for å beskytte kunder". Dvs, kundene kunne ikkje kjøpe AMC til 7$, men dagen etter skal de få lov til å kjøpe den til 12$? Eller har de glemt å nevne KAS kunder de beskytter?

Det som virkelig avslører kva som skjedde, at IBKR/RH stengte ned så å si samtidig. Schwab/ToS/TD ble utsatt for DDOS angrep og måtte stenge ned også. Samtidig så kom det short-ladder og 6m aksjer ble dumpet for salg. Helt tilfeldig at det skjedde samtidig, yupp.

Trur du virkelig det var tilfeldig og har noe med likviditet og sikkerhet å gjøre? Aldri i verden!
Mange ble redd at markedet kræsjer og solgte seg ut til lavt pris. Fleire fikk margin call og deres aksjer ble tvangssolgt til dagens laveste pris - rundt 116$ på GME.
Når kjøp ble stengt, hvem trur du fikk aksjene? Jo, Shitadel/Melvin.
20m før det aksjene låg på ca 400. De var i 400 i dag også. Ein fyr mistet 4500GME gjennom tvangsalg på 118$. Det utgjør ca 10m kroner som ble frastjålet fra han. Ja, seff så tjente Shitadell godt på det.

Ikke noe vits prøve switche narrativet han har satt seg fast i..Vi er jo konspirasjonsteoretikerne😅..

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Helikopter-Ben hard at work. Tenk dere litt om, skal SEC virkelig etterforske H-Ben? Dont think so. Denne helgen blir en massiv FUD kampanje og hedgies jobber nå bak kulissene. Hvorfor? For at mannen i gata kan tjene en pretty penny. De bryr seg blanke i alt som heter regler, det er de som lager dem. De vil aldri innrømme tap, de tar heller ned hele markedet. Men det kan ha en kaskade effekt dersom store sell-offs begynner. Dette kan væe punktet der ting for alvor snur til bear-market.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...