Gå til innhold

Marantz SR5015 + Hegel H160 til Klipsch RP-280F surroundpakke bra setup?


Anbefalte innlegg

RP-280F, 2stk RP-160M, RP-440C og R-115SW

Jeg vurderer og kjøpe en brukt Hegel H160 til og ta seg av front høyttalerene for og få litt mer fytt og lydkvalitet. Mens Marantz SR5015 tar seg av resten.

Har lest at med H160 så kan du kjøre den i HT-Bypass. 

Kort forklaring på HT-Bypass:

Hvis du vil ha både stereo og surround i maksimal kvalitet, så kan du sette en av inngangene på H160 til ’Fixed’ lydnivå og koble den til Pre-Out på hjemmekinoreceiveren din. Da kan du bruke H160 som en high-end effektforsterker til fronthøyttalerne dine i et surroundoppsett. Skifter du tilbake til f.eks. CD eller musikkstreamer, så er du i trygg havn med luksus-stereo.

På denne måten kan du ha et surroundanlegg permanent tilkoblet hvis du vil ha flerkanalslyd til filmsamlingen, men prioriterer musikk i to kanaler høyest. En enkel og elegant løsning. Med Fixed-innstillingen kan du også koble til en musikkstreamer fra f.eks. Bluesound eller Sonos og styre både musikkvalg og volum 100% fra streaming-appen.

(Sitat Fra HifiKlubben)

Hva tenker dere om dette setupet?

 

Link: https://www.lydogbilde.no/test/hi-fi/hegel-h160/

https://soundgarden.no/marantz/113335/marantz-sr5015--sort-hjemmekinoreceiver

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om du skal ha power amp så kjøp en ren power amp med mindre du får den hegel forsterkeren kastet etter deg da, men jeg ser ikke for meg du kommer til og bruke noen av funksjonene på den når du allerede har en forsterker som låter bra på preamp delen. 

image.png.713fca8dfd5d3a076a043053a093a4af.png

Sakset fra: https://blog.son-video.com/en/2015/03/review-klipsch-rp-280f-rp-160m-and-rp-540c-speakers/

med dette i tanken så er Crown klasse D kongen i Watt per kr 

denne eller lillebroren avhenging av budsjett 

https://www.crownaudio.com/en/products/xls-1502

da får du 2x300W nøytrale watt med kraft, om du ikke synes det er nokk så har 2502 2x 440W. 

Lenke til kommentar

Grunnen til jeg vurderer H160 er pga jeg prøver og få best mulig lydkvalitet på et surround anlegg, fordi jeg liker og spille musikk og vil ha de gode egenskapene med en stereo forsterker, som distortion osv. Hegel H160 150W + 150W into 8 Ohms burde vær mer en nok trodde jeg i et rom på ca 17m² (LxB=4,5mx3,8m)

Ville du ikke sagt at jeg får bedre lyd kvalitet med og bruke en dedikert integrert stereo forsterker istedetfor Marantz SR5015.

Hører på alt ifra Blues til Rap/DnB/Neurofunk.

Endret av Holminator
Rette på skrivefeil.
Lenke til kommentar

du har direct moduser og sånt på marantzen som du kan bruk til og forbedre musikk egenskapene, jeg vill ikke tro du får noe bedre musikk lyd om du allerede kjører signalet gjennom Marantz forsterkeren, det kan kanskje ha noe for seg og kjøre musikksignal gjennom hegel men om du høre noe nevneverdig differanse må du bedømme selv, jeg bruker min Marantz til og spille musikk i pure direct og selv med streaming fra spotify så får den et meget bra lydbilde.  

Lenke til kommentar

Når jeg kommer til og se på serie/film så må Hegel stå i HT-Bypass som gjør at den før singal fra Marantz og spiller sammen med marantz. Mens hvis jeg skal høre på musikk så må den stå i network mode tror jeg. Og da streamer jeg musikk med airplay fra mobil rett til hegel. så da kjører jeg vel ikke singal igjennom Marantzen? Jeg hørt om Pure direct og brukte det på min Pioneer men det klarer vel ikke og slå en dedikert integrert stereo forsterker?

Sitat fra hifiklubben om H190 men gjelder også H160: Du får integrert nettverksfunksjon med Spotify Connect og Hegels egen audiofile implementering av Apple AirPlay,* som er langt mer seriøst gjennomført enn det simple chipsettet du finner i de fleste andre AirPlay-produkter.

Musikken jeg spiller kommer til og vær fra spotify men igjennom airplay.

Er ikke veldig kjent med inputs til forsterkere med det er vel mulighet for og koble på klipsch R-115SW på hegel forsterkeren?

Bilde bakfra av Hegel H160: Hegel_H160_bak.jpg

Lenke til kommentar
3 hours ago, Holminator said:

Er ikke veldig kjent med inputs til forsterkere med det er vel mulighet for og koble på klipsch R-115SW på hegel forsterkeren?

Du vil fint kunne koble subwooferen til Hegel'en, men den vil da ikke fungere som tiltenkt i surround da det er dedikert(e) utgang(er) for subwoofer(e) i surround. Så vidt jeg forstår, så kan du bare bruke subwooferen enten til stereo eller surround slik du har tenkt å koble det, eller du må ha en subwoofer til stereo og en til surround. Nå er ikke HT-bypass noe jeg har satt meg inn i, da jeg har separate anlegg for stereo og surround.

Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (19 timer siden):

Du vil fint kunne koble subwooferen til Hegel'en, men den vil da ikke fungere som tiltenkt i surround da det er dedikert(e) utgang(er) for subwoofer(e) i surround. Så vidt jeg forstår, så kan du bare bruke subwooferen enten til stereo eller surround slik du har tenkt å koble det, eller du må ha en subwoofer til stereo og en til surround.

Takk for svar og for at du fanget det problemet! Har søkt litt og prøvd og finne en løsning på dette. Kom fram til en DSPeaker Anti-Mode 8033S-II subwoofer-kalibrerings boks (http://www.dspeaker.com/en/products/anti-mode-8033.shtml) Som viser at de skal vær mulig og koble til 2 lyd kilder (se bildene). Boksen i seg selv koster et par lapper men hvis den fikser det problemet og i tilleg booster subben litt så ser jeg på det som en vell verdt løsning. 

Hva tenker du om denne løsningen og vet du om en annen løsning?

 

Hva tenker du ellers om den 2in1(stereo/surround) løsningen?

 

Anti-Mode 8033C/8033S-II/8033cinema Connection Examples: http://www.dspeaker.com/en/technology/anti-mode-technology/anti-mode-connection-examples.shtml

Summing Cable referert i bilde 1:https://lsound.no/butikk/kabler/kabel-tilbehor/dspeaker-stereo-til-mono-adapter-for-anti-mode-8033/

ee2c50bb1be6aad7fe79261de262b73c.png.1d8575cdad7b85fd8825b499065626f9.pngAM8033CS_configs3_02.gif.fe91956fe3b5e4d3cd93960f4a0544fa.gif

Lenke til kommentar

Det enkle er ofte det beste, og jeg føler at nå begynner det å bli litt unødig komplisert uten at det nødvendigvis vil bli bedre totalt sett i forhold til pengene brukt.

La oss ta en titt på priser:
Klipsch RP-280F 10 000,-
Klipsch RP-440C 6000,-
Klipsch RP-160M 8000,-
Klipsch R-115SW 10 000,-
Marantz SR5015 10 000,-
Hegel H160 23 000,-
DSPeaker Anti-Mode 8033S-II 4200,-

Både Klispch suben og Hegelen er utgåtte modeller, så der er det enten restlager eller brukt som er veien å gå. Du kan forsåvidt kjøpe resten brukt også, noe som kan spare en del kroner.

Høyttalerpakken tror jeg er god, men jeg føler den fortjener noe bedre enn den relativt billige receiveren. I stedet for å overlappe med en receiver og en integrertforsterker, ville jeg kanskje heller ha sett på en dedikert prosessor (altså uten innebygd forsterkere) og en 5-kanals effektforsterker. Eventuelt en god receiver og en 3-kanals effektforsterker for å gi hele frontrekka godt med effekt (i stedet for en 2-kanaler hvor det kan bli litt tungt for senterhøyttaleren som vil bli foret av receiveren i surround). Legger man sammen prisen for SR5015, H160 og AntiMode, får man ca 37 000,-. Da er man godt innenfor den helt nye Marantz SR8015 eller du kan gå for SR5015 og en Rotel RMB1575 (dog en 5-kanler da det ikke er så mange 3-kanalere å velge mellom). Eventuelt en brukt prosessor og nevnte 5-kanaler, og ende opp på cirka samme pris.

Jeg tror ikke du vil merke den helt store foreskjellen på forforsterkerdelen i SR5015 kontra H160, du vil trolig heller merke det i effektdelen av H160, hvor denne trolig har mere kraft og presisjon. Det andre er at dagens strømmetjenester ikke akkurat oser over av kvalitet i forhold til CD og BD, så det du potensielt kunne ha tjent av lydkvalitet med Hegel, tror jeg i stor grad vil bli borte i forhold til å bruke bare SR5015 (understreker tror, da jeg ikke har prøvd nevnte komboer). Jeg vil samtidig nevne at jeg har forsøkt Hegel H300 for noen år siden på et par litt eldre Klispch, og det var ikke noen god match i mine ører, men det sagt, det er mange som bruker Hegel sammen med Klipsch.

Bare en kommentar fra min side som du kan se helt bort ifra om du velger det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar! 

Jeg skulle gjerne ha nevnt at jeg har allerede surround pakken og har drevet det med en Pioneer VSX-AX4Si-S fra 2006. Ble brukt i ca 1år. Har vert fornøyd med denne så langt. Og skal nå byttes ut pga oppussing og vil ha nye funskjoner og bedre lydbilde.

Budsjettet mitt ligger på rundt 30 000kr.

Link: http://oyvind.servehttp.com/pioneer_vsx-ax4avi-s.htm

Thunderhead skrev (19 timer siden):

I stedet for å overlappe med en receiver og en integrertforsterker, ville jeg kanskje heller ha sett på en dedikert prosessor (altså uten innebygd forsterkere) og en 5-kanals effektforsterker.

Når det kommer til receiver/dedikert prosessor osv som du plugger inn video signal vil jeg helst kjøpe ny pga, jeg vil future proofe setupet med HDMI 2.1, 8K oppløsning, HDCP2.3 osv. Og jeg vil helst ha Marantz til det. Så pga det så blir en dedikert prosessor litt for dyrt med tanke på jeg må ha en 5 kanals effektforsterker itilleg. 

Du nevtne og Rotel RMB-1575 i kombo med SR5015 , jeg leste reviews på den Rotelen og den ble ikke høyt anbefalt så jeg kommer nok ikke til og gå for det setupet heller heller. Jeg vurderte og Marantz SR5015 + MM7055. Men utifra svar på et forum så virket den som den var litt underpowered (https://avforum.no/forum/index.php?threads/klipsch-rp-280f-surroundpakke-marantz-sr5015-og-mm7055-bra-combo.549961/#post-8196456).

Men en Marantz SR8015 hørtes ut som en god løsning. Den kan jeg jo bi-ampe alle høyttalerene på. Da får jeg vel mer krefter og bedre lyd sant?

Men hvordan er lydkvaliteten og power output på SR8015 iforhold til SR7015 eller SR6015. Bruker de bedre komponenter for de forskjellige modellene? Er det mye forskjell på de annet en tilkoblinger?

Gjør SR8015 det sånn at en effektforsterker ikke trengs?

 

Link til SR8015 power Measurements: https://www.audioholics.com/av-receiver-reviews/marantz-sr8015/conclusion

c4aed2df6b49250539be1fd79ee4ad2d.png

Endret av Holminator
La til link og bilde av SR8015 Measured Power output.
Lenke til kommentar

Hvordan vi kobler opp lyd og bilde i et hjemmekinooppsett varier, selv liker jeg best å koble alle kilder rett i TV'n og så lyd fra denne og tilbake til prosessor, i stedet for at alt skal innom prosessoren. Har kilden, f.eks BD-spiller to HDMI utganger tar jeg den ene til TV'n for bilde og den andre til prosessor for lyd. Dette for at jeg liker å ha valgmuligheter som f.eks når det kommer svære oppdateringer på spillkonsollen, så kan jeg spille litt musikk imens fra en annen kilde uavhengig av hverandre. Jeg holder også litt på at kortest mulig signalvei er bedre enn å kjøre det igjennom en prosessor/receiver og så til TV'n. Da slipper jeg også å tenke på kompatibiliteten til prosessor/receiver.

Når det kommer til Rotel RMB-1575, så har jeg denne selv, og synes den gjør en overraskende god jobb i hjemmekinoanlegget. Dette på høyttalere jeg har hatt i stereoanlegget siden '90-tallet og som jeg kjenner veldig godt, og har brukt forskjellige forsterkere på opp gjennom årene, til de ble flyttet til hjemmekinoanlegget for et par år siden. Den eneste ulempen jeg ser, er at den ikke har XLR-innganger. Dårlige tester finner man om alt, her er et par gode som dukket opp i et søk:

https://hometheaterreview.com/rotel-rmb-1575-five-channel-amplifier-reviewed/

https://hometheaterhifi.com/reviews/amplifier/power-amplifier/rotel-rmb-1575-five-channel-full-range-class-d-power-amplifier/

Hva som blir best for deg, er selvsagt bare opp til deg, men med tanke fremtidsikring så tror jeg det blir vanskelig å gå feil med den nye SR1815. Om du vil få bedre lyd med å biampe med denne, er uvisst. Jeg vet heller ikke om det er mulig, siden jeg ikke har satt meg inn i det. Hvis det er mulig vil det sannsynligvis gi et (veldig) lite løft i lyden, men det kommer an på hvordan forsterkerne er oppbygd og hvordan strømforsyningen leverer strøm til de ulike kanalene.

Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (På 29.1.2021 den 21.54):

Hvordan vi kobler opp lyd og bilde i et hjemmekinooppsett varier, selv liker jeg best å koble alle kilder rett i TV'n og så lyd fra denne og tilbake til prosessor, i stedet for at alt skal innom prosessoren. Har kilden, f.eks BD-spiller to HDMI utganger tar jeg den ene til TV'n for bilde og den andre til prosessor for lyd. Dette for at jeg liker å ha valgmuligheter som f.eks når det kommer svære oppdateringer på spillkonsollen, så kan jeg spille litt musikk imens fra en annen kilde uavhengig av hverandre. Jeg holder også litt på at kortest mulig signalvei er bedre enn å kjøre det igjennom en prosessor/receiver og så til TV'n. Da slipper jeg også å tenke på kompatibiliteten til prosessor/receiver.

 

når det kommer til lyd så er det jo en omvei og sende den til TV og så til prossesor , bilde får kort signalvei, men lyden får en lenger vei, enkelte komponeter ( som pc) nekter og sende mere en 2.0 signal til en tv for pc kan ikke se at TV har mulighet til og spille i flere kanaler selv om tv har passthru på lyd. mang vil nok og argumentere med at du får bedre lyd ved og sende lyden i best kvalitet til reciveren og dekode det der enn og sende et signal som blir dekodet i tven gjerne i en lavere kvalitet for så og bli sendt til reciveren. 

 

men jeg gjør selv akkurat som deg , allt går til TV og så arc til reciver , for det er lett for andre i familien og forholde seg til og kunn bytte kilde på TV og ikke måtte bytte på både tv og reciver for og få lyd og bilde. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...
Gouldfan skrev (På 8.2.2021 den 23.07):

Jeg har ikke prøvd det selv, men tror ikke Klipsch spiller bra med Hegel og Marantz... tror det blir for skarpt.

jeg gikk fra emotiva til marantz nr-1200 på rp-280f lydmessig er det som natt og dag, emotiva var dødt og kjedelig. marantz er mye varmere og er en veldig god kombo, eneste minus er at ved noen øl innabords så er det for lite kraft i nr-1200 så vurderer en crown xls2502 for de lørdagene, da spiller ikke lydkvalitet så mye rolle i forrhold til mye spl, men til daglig bruk så er marantz absolutt å anbefale

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...